سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مداخله‌های دیجیتالی درحال زیرورو کردن اقتصاد است و در مسیر این تحول ده‌ها شغل وابسته به بانکداری سنتی را نیز نابود خواهند‌شد.

براساس گزارش CNN، موجي از نوآوري‌هاي جديد باعث شده تا افراد بتوانند امور بانكي خود را بدون اينكه نيازي به ورود به بانك داشته‌باشند، انجام دهند. افراد اكنون مي‌توانند با استفاده از اسمارت‌فون‌هاي خود چك به حساب بخوابانند يا به صورت ديجيتال پولي را به حساب ديگري واريز كنند.

شايد اين روند براي مصرف‌كننده روندي شيرين و بدون دردسر باشد، اما براي كارمندان بانك خطري بزرگ به شمار مي‌رود. با سرعت گرفتن روند جايگزين شدن فناوري‌هاي روز به جاي مشاغل انساني، روند كاهش نيروي‌هاي كار در بانك‌ها نيز شدت گرفته‌است. براساس گزارش موسسه مالي Citi، بين سال‌هاي 2015 تا 2025 نزديك به 30 درصد از مشاغل بانكي از بين خواهند‌رفت.

انقلاب اسمارت‌فون‌ها حقيقاتا چشم‌انداز تجارت الكترونيك را به نقطه‌اي كشانده‌است كه فعالان زيادي در اين حوزه را در معرض خطر قرار داده‌است. تجارت پرداخت در اين ميان با بيشترين تهديد‌ها مواجه‌است، با وجود سكو‌هاي پرداختي مانند PayPal، پرداخت اپل و Square عادات پرداخت در مصرف‌كنندگان دچار تحول شده‌است.

در اين ميان مشاوران روباتيك پيچيده‌اي مانند Wealthfront نيز وجود دارند كه مي‌توانند مديريت سرمايه افراد را به صورت خودكار انجام دهند. به اين شكل حتي مشاغل پردرآمد وال‌استريت نيز در امان نيستند زيرا فناوري‌هاي جديدي مانند Kensho با استفاده از فناوري مي‌توانند گزارش‌هاي تحقيقاتي مالي پيچيده‌اي را در عرض چند ثانيه ارائه دهند،‌كاري كه كارمندان عالي‌رتبه وال‌استريت براي انجام آن به ساعت‌ها زمان نياز دارند.

تاكنون بانك‌ها و موسسه‌هاي مالي بزرگ به خوبي توانسته‌اند دربرابر اين تهاجم ديجيتال مقاومت كنند،‌اما Citi براين باور است اين شرايط به زودي تغيير خواهد كرد،‌به ويژه با درنظر گرفتن محيط راكد و كند تجاري بانك‌ها و قدرت متحول‌كننده فناوري‌هاي جديد. اين تحول درحال حاضر در چين رخ داده‌است و شركت‌هاي بزرگ اينترنتي در اين كشور در برخي موارد جايگزين بانك‌ها شده‌اند.

براساس تخمين‌ها، تا سال 2023 نزديك به 17 درصداز سود ناشي از فعاليت‌هاي بانكي شهروندان آمريكايي تحت تاثير مداخله ديجيتالي قرار خواهد‌گرفت و واكنش بانك‌ها به اين كاهش سود،‌ كاهش هزينه‌ها خواهد بود و در بيشتر بانك‌ها سر پيكان اين تهديد كاهش هزينه‌ها به سوي كارمندان بانك‌ها گرفته مي‌شود.

شغل بانكي كه بيشترين تهديد را در اين شرايط دريافت مي‌كند، كارمندان عادي بانك هستند كه براي دريافت و پرداخت با مردم سروكار دارند. از سال 2007 تاكنون تعداد اين كارمندان در شعبه‌هاي بانك‌هاي آمريكا با كاهش 15 درصدي مواجه شده‌است و اين آمار به زودي افزايش پيدا خواهد‌كرد زيرا دو سوم كارمندان بانكي مشغول به انجام فعاليت‌هاي پردازشي هستند كه به‌زودي به فرايندي خودكار تبديل خواهد‌شد.

کد خبر 329560

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha