مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از وحشتناک‌ترین مناظری که می‌توان در خانه مشاهده کرد، راه رفتن چند سوسک کف اتاق یا آشپزخانه‌ است، حشراتی که با روشن شدن چراق یک اتاق ناگهان دیده شده و به سرعت خود را ناپدید می‌کنند.

سوسک

براساس گزارش نيوساينتيست، دانشمندان براي درك رفتار گروهي سوسك‌ها و ديگر حيوانات قصد دارند روبات‌هايي را به عنوان جاسوس به ميان آنها بفرستند. اين روبات‌ها مي‌توانند به درك ديناميك گروهي اين حشرات كمك كنند. پيش از اين نيز از زنبور‌هاي روباتيك براي مطالعه رفتار اين حشرات در كندوهاي عسل استفاده شده‌بود.

دانشمندان همچنين در تلاشند دريابند چگونه مي‌توان از روبات‌ها براي نفوذ به درون كلوني حشرات و تاثيرگذاري روي رفتارهاي آنها استفاده كرد. روبات‌هاي زنبور مي‌توانند از زنبورهاي گرده‌افشان در برابر كنه‌ها محافظت كنند، يا كندوها را براي تغييرات جوي آماده كنند، يا با انتشار فرومون‌ها از بيرون رفتن زنبورهاي كارگر از كندوها در روزهايي كه شرايط جوي مناسب نيست، جلوگيري كنند. حتي مي‌توان از روبات‌ها براي تشويق گروهي از حيوانات براي انجام كاري كه به صورت عادي آن را انجام نمي‌دهند،‌استفاده كرد: يك سوسك روبات مي‌تواند سوسك‌ها را وادار كند تا وارد محيط‌هاي نوراني شوند.

اما ساختن روبات‌ها به شكلي كه بتوانند رفتاري عادي از خود نشان دهند تا حدي كه توسط گروه حيوانات پذيرفته شوند،‌ چالشي بزرگ است. محققان دانشگاه ديدروت در فرانسه در پروژه پيشين خود سوسك روبات‌هاي خود را به صورت دستي تنظيم مي‌كردند،‌ از اين رو اين ماشين‌ها از سوي حشرات پذيرفته نمي‌شدند. اكنون اين گروه راهي براي برنامه‌ريزي خودكار سوسك‌ها يافته‌ كه در آن از تركيبي از عادات و رفتارهاي سوسك‌ها گنجانده شده‌است، و در عين حال تركيبي از حركات انفرادي و فعاليت‌هاي گروهي اين حشرات در اين برنامه وجود دارد. سپس دانشمندان با استفاده از الگوريتم‌هاي تكاملي مدل‌هاي خود را بهينه‌سازي كردند.

دانشمندان مدل رفتاري نوشته شده را در برنامه شبيه‌ساز رايانه‌اي مورد آزمايش قرار دادند كه در آن گروهي 45 تايي از سوسك‌ها و پنج سوسك-روبات بايد ميان دو پناهگاه انتخابي گزينشي انجام مي‌دادند. با فعال سازي رفتار شبيه‌سازي شده سوسك‌ها محققان دريافتند مدل خودكار نسبت به مدل دستي از سرعتي بالاتر برخوردار است و منجر به ايجاد رفتارهايي طبيعي‌تر مي‌شود. محققان دريافتند تركيب رفتارهاي اين گروه شبيه به رفتار گروهي از سوسك‌هاي واقعي است،‌براي مثال مي‌توانند مانند سوسك‌هاي واقعي روي ديوار جمع شوند.

دانشمندان براين باورند مي‌توان از اين مدل براي شبيه‌سازي رفتاري ديگر گونه‌هاي اجتماعي از قبيل زنبورهاي عسل، پرنده‌ها و ماهي‌ها استفاده كرد. رفتار بسيار مهمتر از چيزي است كه به نظر مي‌آيد، يك ماهي زماني يك روبات را به عنوان ماهي ديگري مي‌پذيرد كه روبات رفتاري عادي از خود نشان دهد، حتي اگر روبات شبيه به ماهي نباشد؛‌ و رفتار گروهي از رفتار انفرادي اهمين بالاتري دارد. 

استفاده از روبات‌هايي كه از توانايي تقليد رفتار گونه‌ها برخوردارند ،‌در كنار سنتي مانند انتشار فرومون‌ها يا امواج صوتي،‌افزودني فوق‌العاده‌اي به بسته ابزار محققان در مطالعه روي رفتار حيوانات به شمار مي‌رود.

کد خبر 329417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha