شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

بانک مرکزی در واپسین ساعت کاری‌اش در سال ۹۴ مجوز مؤسسه اعتباری کاسپین (آرمان سابق)‌ را صادر کرد تا تعداد مؤسسات اعتباری در اتاق انتظار کسب مجوز به ۲مؤسسه برسد و به‌نظر می‌رسد مؤسسات در انتظار کسب مجوز ثامن و افضل توس در بهار امسال تعیین تکلیف شوند.

بانک

به گزارش همشهري، پس از فشار رسانه‌اي درخصوص تعيين تكليف مؤسسات اعتباري فاقد مجوز بزرگ در سالي كه گذشت، بانك مركزي ابتدا به انحلال مؤسسه ميزان رأي داد و در ماه‌هاي پاياني سال 94هم تعهدات مؤسسه ثامن‌الحجج به بانك پارسيان واگذار شد بلكه بازار پول ايران از فعاليت‌هاي غيرمجاز بانكي و اعتباري نجات پيدا كند.

برخورد و ساماندهي مؤسسات مالي و اعتباري غيرمجاز از اواسط سال گذشته با مصوبه شوراي‌عالي امنيت‌ملي مبني بر سپردن اختيار به بانك مركزي و الزام ديگر دستگاه‌هاي مسئول به همكاري با اين بانك، شدت بيشتري پيدا كرد و در حال حاضر 5 مؤسسه اعتباري توسعه، نور، عسكريه، كوثر و كاسپين داراي مجوز رسمي فعاليت بوده و اين مؤسسات ملزم شده‌اند تا مقررات بانك مركزي به‌ويژه در جذب سپرده‌ها و اعطاي تسهيلات با نرخ مورد اجراي شبكه بانكي را رعايت كنند.

  • مديران ميزان در بلاتكليفي

از زمان انحلال رسمي مؤسسه مالي و اعتباري ميزان، ۳ تن از مديران اين مؤسسه از ارديبهشت ۹۴تاكنون دربازداشت موقت به سر مي‌بردند و هنوز پرونده‌ آنها از سوي دادگستري خراسان رضوي درباره عملكرد اين مديران به دادگاه ارسال نشده و گفته مي‌شود آنها بدون صدور كيفرخواست و اثبات جرم به سبب تمديد مدت بازداشت در بلاتكليفي به‌سرمي‌برند.

البته سپرده‌گذاران ميزان به‌تدريج در حال دريافت سپرده‌هايشان از سوي بانك صادرات هستند و اين احتمال وجود دارد كه با تعيين تكليف شركت سرمايه‌گذاري پديده شانديز، مديران بازداشت شده ميزان هم در آينده نزديك تعيين تكليف شوند چرا كه يكي از موارد مبهم در پرونده مؤسسه ميزان به اعطاي تسهيلات كلان خارج از چارچوب ضوابط بانك مركزي، به شركت پديده شانديز اعلام شده است. روزنامه خراسان روز گذشته به نقل از يك عضو جديد هيأت مديره شركت سرمايه‌گذاري پديده شانديز خبر داده است كه به‌زودي با صدور اطلاعيه‌اي، سهامداران و مردم را در جريان آخرين نتايج برگزاري جلسات هيأت مديره جديد پديده قرار مي‌دهيم.

  • ثامن‌الحججي‌ها در انتظار سپرده‌

سال گذشته موسسه تعاوني اعتباري «ثامن‌الحجج» به‌عنوان يكي از بزرگان غيرمجاز با مشكل مواجه شد و در اثر تخلفات مالي گسترده در اين مؤسسه، در زماني كوتاه سازمان‌هاي مربوطه ازجمله بانك مركزي و قوه قضاييه تصميم به واگذاري تعهدات اين مؤسسه به بانك پارسيان گرفتند كه از اواخر سال گذشته اين روند در مراحل مختلف در حال انجام است. حالا سپرده‌گذاران مؤسسه بحران‌زده ثامن‌الحجج در انتظار اطلاعيه‌هاي جديد بانك مركزي و البته بانك پارسيان هستند تا اطلاع كسب كنند كه چگونه و چه زمان به پول‌شان مي‌رسند.

  • تكليف ثامن و افضل توس را روشن كنيد

انتظار مردم حالا از بانك مركزي اين است كه سريع‌تر و دقيق‌تر به پرونده 2مؤسسه بلاتكليف ثامن‌ و افضل توس رسيدگي و سپرده‌گذاران آنها را از ابهام خارج كنند. به گزارش همشهري، درحالي‌كه مؤسسه ثامن، سال گذشته موفق شده تا مجوز پذيره‌نويسي را از بانك مركزي بگيرد، شايد زودتر از مؤسسه افضل توس به جمع مؤسسات داراي مجوز رسمي بپيوندند حال آنكه مشخص نيست افضل توس مجوز خواهد گرفت يا در بانكي ديگر ادغام خواهد شد؟

ايسنا هم گزارش داد: با وجود فعاليت حدود 7000مؤسسه اعتباري در سطح كشور در نهايت حدود 1000مورد از آنها شامل صرافي‌ها، ليزينگ‌ها، صندوق‌ها، تعاوني‌ها و مؤسسات اعتباري به‌طور مجاز فعاليت مي‌كنند. از اظهارات و مواضع مديران بانك مركزي اينگونه برمي‌آيد كه هيجان و تنش‌هاي ناشي از فعاليت مؤسسات غيرمجاز فروكش كرده و نگراني‌ها مانند گذشته نيست.

معاون نظارتي بانك مركزي، در آخرين اظهارات خود اعلام كرد كه اكنون ديگر تعريف از مؤسسات غيرمجاز تغيير كرده چراكه اثرگذاري آنها مانند گذشته نيست و هم‌اكنون نمي‌توانند شبكه بانكي را مانند قبل تحت‌تأثير قرار دهند. حميد تهرانفر با اشاره به هماهنگي‌هايي كه بين دستگاه‌هاي مختلف براي ساماندهي مؤسسات غيرمجاز وجود دارد، عنوان كرد كه اكنون چند مؤسسه در جريان دريافت مجوز هستند و با توجه به اينكه از فيلترهاي مناسبي عبور خواهند كرد در ادامه نيز عملكرد سالمي در شبكه بانكي خواهند داشت. وي البته پيشتر تأكيد كرده بود كه مشكل اصلي فعاليت مؤسسات بزرگ‌تر است و از اين‌رو وقتي كه آنها مجوز دريافت كرده و ساماندهي شوند، نگراني ايجاد اشكال درصورت برخورد با مؤسسات كوچك هم از بين مي‌رود.

کد خبر 329236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha