همشهری آنلاین: پرسپولیس اولین بازی خود برابر ابومسلم مشهد را بهار ۵۴ یعنی ۴۱ سال قبل انجام داد، یکشنبه ۱۵ فروردین، حریف این تیم ابومسلم نیست اما سیاه جامگان خاطره ابومسلم را در اذهان متبادر می‌سازد.

پرسپولیس ابومسلم سال ۵۴

 پیروزی آنلاین به مناسبت بازي پرسپوليس با سياه‌جامگان ابو مسلم خراسان  گزارشي در باره نخستين رويارويي سرخ‌هاي تبريز با سياه‌پوشن مشهدي تهيه كرده است. اين بازي در تاريخ 25 ارديبهشت سال 1354 برگزار شد محمد رضا زادمهر 18 ساله گل پرسپولیس را در چهارمین دقیقه وقت اضافه زد. جالب اينكه داور بازي نيز انگليسي بود.

پرسپولیس 1 ابومسلم 0
گل: دقیقه 94: محمد رضا زادمهر
داور فیلدینگ (انگلیسی) کمک‌ها اصغر صدرالاشرافی و سید رضا غیاثی
( جمعه 25 اردیبهشت 1354 ورزشگاه سعدآباد مشهد)

روزی بزرگ و خاطره انگیز برای فوتبال مشهد اولین حضور سرخپوشان محبوب تهرانی در مشهد شور و اشتیاقی عجیب به این شهر داده بود بطوریکه از دو روز پیش نظم شهر به هم ریخته بود و همه جا در این شهر صحبت از این دیدار بود حدود هزار هوادار پرسپولیس نیز با اتوبوس از تهران به مشهد آمده و همچنین هزاران خراسانی نیز از گوشه کنار این استان راهی مشهد شده بودند تا در ورزشگاه سعدآباد که حقیر نشان می‌داد از نماینده خراسان برابر سرخپوشان حمایت کنند و این شاید نخستین بار بود که کلیه مقامات مشهدی برای دیدن فوتبال راهی ورزشگاه شده بودند و به‌راستی مشهد تا آنروز چنین روز پر حرارتی را در ورزش خود ندیده بود بدینگونه بود که مدیران باشگاه مشهدی اعلام کردند که مبلغ 30 هزار تومان در صورت پیروزی تیم ابومسلم برای بازیکنان کنار گذاشته‌اند ...

پرسپولیس ابومسلم سال ۵۴

دیدار با حملات سریع پرسپولیس آغاز شد و بچه‌های مشهد کمی طول کشید تا خود را جمع و جور کنند سپس دیدار با حملات پی در پی دو تیم ادامه یافت دقیقه 27 پاس زمینی مسیح نیا به نیسیان پور بهترین فرصت ابومسلم بود که با نوک پای صفر ایرانپاک که به کمک خط دفاعی پرسپولیس آمده بود توپ راهی کرنر می‌شود.

شوت سنگین مجید تشرفی دقیقه 55 یکی دیگر از صحنه‌های زیبای دیدار بود که با واکنش زیبای بهرام مودت توپ راهی اوت می‌شود.

دقیقه 80 علی پروین طراح حملات پرسپولیس با شوتی سنگین دروازه ابومسلم را بشدت تهدید کرد دقیقه 85 بازهم پروین در نقش یک مهاجم ظاهر شد و با حرکتی در عمق دفاع ابومسلم حسن انصاری دروازه‌بان جوان و شایسته ابومسلم را به واکنش وادار کرد.

در دقیقه 87 دو شوت پی در پی مسیح نیا و ابراهیم زاده استادیوم تا مرز انفجار پیش می‌برد اما اولی را مدافعان پرسپولیس بلوکه کرده و دومی نیز با برخورد به دیرک افقی راهی به دروازه نیافت.

  • پنالتی برای ابومسلم

ابومسلم لحظه به لحظه حلقه محاصره را با حمایت هواداران خود تنگ می‌کرد که در دقیقه 89 صاحب یک ضربه پنالتی و بهترین فرصت برای شکست پرسپولیس شد ضربه پنالتی را مجید تشرفی فنی و آرام زد ولی بهرام مودت هوشیارانه دست او را خواند و تا با مهار توپ ناجی پرسپولیس باشد. دو تیم دست از حملات خود بر نمی‌داشتند و برای گشودن دروازه یکدیگر بی تابی می‌کردند.

  • بیوک وطنخواه و یک تعویض طلایی

دقیقه 87 بیوک وطنخواه مربی جوان پرسپولیس که در اولین روزهای مربیگری خود بود اقدام به تعویض زادمهر مهاجم جوان اما یک پارچه انگیزه تیمش با جهانگیر فتاحی می‌گیرد تا او در ثانیه‌های پایانی و در دقیقه چهارم وقت اضافی روی پاس ساخته و پرداخته پروین با یک شوت محکم دروازه ابومسلم را باز کند با این پیروزی پرسپولیس در دیداری پایاپای به همراه مربی جوانش بار دیگر به صدر جدول رده بندی رفت ......

در این دیدار محمد دستجردی مهاجم جوان پرسپولیس در نیمه دوم دیدار توسط داور انگلیسی از بازی اخراج شد تا پرسپولیس دقایق پایانی را زیر فشار ابومسلم 10 نفره ادامه دهد.

پرسپوليس نخستين بار در سال 1349 در مشهد بازي كرد. در اين سال سرخ‌هاي تهران به مصاف تيم آرياي مشهد رفتند كه اين بازي با نتيجه 6 بر صفر به سود پرسپوليس تمام شد.

کد خبر 329214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha