جمعه ۱۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه این روزها حتی اگر هزاران کیلومتر پرواز کند و برای شرکت در یک نشست هسته‌ای به واشنگتن برود هم مشکلاتش تنهایش نمی‌گذارند.

سفر اردوغان به آمریکا

سفر او كه اين روزها تحت انتقادهاي شديد درباره نقض حقوق بشر با حملات در خاك كشورهاي ديگر و مناطق كردنشين قرار دارد يك جنجال تمام عيار راه انداخته است. هزاران فيلم و عكس از برخورد خشن و توهين آميز نيروهاي امنيتي تركيه و همراهان اردوغان با خبرنگاران در جريان سخنراني او در مؤسسه بروكينگز در واشنگتن منتشر شده كه انتقادهاي گسترده از اين كشور را به‌دنبال داشته و برخي اين رفتار را مشتي نمونه خروار از وضعيت داخل تركيه خوانده‌اند.

زماني كه رجب طيب اردوغان مي‌خواست در اين مؤسسه آمريكايي سخنراني كند، نيروهاي امنيتي اين كشور با روزنامه‌نگاران مخالف درگير شدند و تلاش كردند آنها را با وجود داشتن مجوز حضور در نشست از سالن بيرون كنند. گاردين گزارش داده كه چندين خبرنگار از سوي نيروهاي امنيتي تركيه مورد ضرب و شتم شديد قرار گرفته‌اند و حتي برخي از آنها به همين‌خاطر قادر به شركت در نشست نشده‌اند.

در بيرون سالن سخنراني هم وضعيت بهتري نبود. معترضان عليه اقدام‌هاي تركيه عليه كردها در بيرون سالن تجمع كردند كه با رفتار عجيب و غريب نيروهايي كه در خاك كشور ديگري بودند مواجه شدند. كار تا جايي بالا گرفت كه مأموران امنيتي آمريكا و پليس واشنگتن مجبور به مداخله شدند تا جريان را به‌نحوي اداره كنند.

مقام‌هاي مؤسسه بروكينگز در گفت‌وگو با گاردين اعلام كرده‌اند كه رفتار مأموران امنيتي تركيه به‌نحوي بوده كه قصد لغو سخنراني را داشته‌اند و تنها با ميانجيگري سفارت تركيه و جمع و جور كردن نيروهاي امنيتي اردوغان از اين تصميم صرف‌نظر كرده‌اند.
اردوغان در حالي به واشنگتن رفته كه روابط ديپلماتيك تركيه با آمريكا دچار تنش گسترده است و برخي اعتقاد دارند كه هيچ وقت سابقه نداشته كه آمريكا با يك متحد عضو ناتو چنين سطحي از اختلاف‌ها را داشته باشد. اردوغان براي شركت در نشستي بين‌المللي كه با حضور نمايندگان 50كشور برگزار شد به آمريكا رفته است. دو نشست سه روزه بين‌المللي «صنايع هسته‌اي» و «امنيت هسته‌اي» از روز چهارشنبه در واشنگتن آغاز شد و تا روز گذشته ادامه داشت.

اردوغان در سخنراني خود تحت فشار شديد و انتقادهاي خبرنگاران قرار داشت اما بار ديگر كشورهاي غربي را متهم كرد كه تروريست‌هاي واقعي را تروريست نمي‌شناسند. اشاره اردوغان به نيروهاي كرد سوري است كه آمريكا از آنها در مقابل داعش حمايت مي‌كند اما آنكارا بر بمباران مواضع آنها پافشاري دارد.

  • استقبال سرد در آمريكا

اختلاف‌هاي واشنگتن و آنكارا در ميان موج انتقادهاي بين‌المللي از تركيه باعث شد تا مقام‌هاي آمريكا درخواست اردوغان براي ديدار رسمي با اوباما را رد كنند و مذاكرات دو طرف به مذاكراتي كوتاه در حاشيه نشست امنيت هسته‌اي خلاصه شد. كاخ سفيد اعلام كرده كه روساي جمهور 2كشور در مورد تلاش‌هاي مشترك براي از بين بردن داعش صحبت كرده‌اند. اوباما همچنين با ابراز تأسف از انفجار اخير در دياربكر بر تعهد آمريكا درباره امنيت تركيه تأكيد كرده است.

پيش از ديدار با اوباما، اردوغان، ديداري با جو بايدن معاون رئيس‌جمهور آمريكا داشت. مقام‌هاي تركيه اعلام كرده‌اند كه در اين ديدار اردوغان نا‌اميدي خود را از عدم‌توافق دو طرف درباره اقدام عليه نيروهاي كرد سوريه اعلام كرده‌اند. استقبال سرد از اردوغان باعث دلسردي مقام‌هاي تركيه شده است. مهمانان عالي رتبه در آمريكا معمولا براي مذاكرات مستقيم از پايگاه هوايي اندريوس به كاخ سفيد برده مي‌شوند اما درمورد اردوغان اين اتفاق نيفتاد. همچنين درخواست اردوغان براي افتتاح يك مسجد به همراه اوباما توسط كاخ سفيد رد شد.

رجب طيب اردوغان در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان هم با سؤالات مختلفي درباره سركوب خبرنگاران در تركيه و وجود وضعيت ديكتاتوري در اين كشور مواجه شد. اردوغان با رد اتهام عليه خود اعلام كرد كه در تركيه آزادي مطبوعات وجود دارد و هر روز انتقادهاي تندي از دولت اين كشور مي‌شود. او گفت: من در جنگ با رسانه‌ها نيستم. اردوغان در مقابل سؤالي درباره بازداشت مقام‌هاي روزنامه جمهوريت اعلام كرد كه آنها پس از انتشار يك فيلم به اتهام جاسوسي محاكمه شده‌اند.

اين فيلم انتقال تسليحات توسط سازمان اطلاعات تركيه به داخل خاك سوريه را نشان مي‌داد و جنجال زيادي به پا كرد. رئيس‌جمهور تركيه گفت: در كشور من قانون وجود دارد. وقتي يكي از خبرنگاران يا مقام‌هاي اجرايي رسانه‌ها اسرار كشور را براي بقيه جهان فاش مي‌كنند دادگاهي مي‌شوند.

  • اجلاس امنيت هسته‌اي زير سايه خطر داعش

اجلاس امنيت هسته‌اي(ان‌اس‌اس) 2016زير سايه خطر داعش و نگراني از دسترسي اين گروه تروريستي به تسليحات هسته‌اي برگزار شد. اجلاس امنيت هسته‌اي نشستي بين‌المللي است كه هدف اصلي آن جلوگيري از تروريسم هسته‌اي در جهان به‌حساب مي‌آيد و هر دو سال يك‌بار برگزار مي‌شود. نخستين دوره اين نشست در سال 2010در واشنگتن برگزار شد. دو سال بعد كره‌جنوبي ميزبان اين نشست بود و در سال 2014اين نشست در لاهه برگزار شد.

در چهارمين دوره اجلاس امنيت هسته‌اي سران 50كشور جهان شركت كرده بودند. نشست امنيت هسته‌اي، همايشي است كه تصميم‌هاي گرفته شده الزام آور نيست و بيانيه‌هايي كه در آن منتشر مي‌شود، نمايش تعهد شركت‌كنندگان به باورهاي مشترك است. به‌عنوان نمونه در نشست لاهه، از جمع سران 53كشور حاضر در نشست 35كشور توافق كردند كه انباشته‌هاي پلوتونيوم و اورانيوم بسيار غني شده خود را به كمترين ميزان ممكن، كاهش دهند. در نشست امسال شركت نكردن روسيه به يك چالش مهم تبديل شد. وزارت خارجه روسيه اعلام كرده كه اين اجلاس ديگر نقش خود را ايفا كرده، اما از اين پس، بيش از آنكه مفيد باشد، كارهايش مداخله در وظايف سازمان ملل و ديگر سازمان‌هاي بين‌المللي خواهد بود.

کد خبر 329096

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha