شصت و نهمین جشنواره فیلم کن ۲۲ اردیبهشت با نمایش چهل و ششمین تجربه کارگردانی فیلمساز نامدار آمریکایی آغاز به‌کار می‌کند تا وودی آلن به نخستین و تنها فیلمساز جهان تبدیل شود که ۳فیلم او تا امروز در افتتاحیه این رویداد مهم روی پرده رفته است.

فیلم

به گزارش همشهري، در فاصله 5 هفته تا آغاز مهم‌ترين جشنواره سينمايي جهان در فرانسه، همه چشم‌ها به سواحل جنوب اين كشور اروپايي دوخته شده تا به‌تدريج اطلاعاتي درباره فيلم‌هاي حاضر در بخش مسابقه و مهمانان احتمالي اين دوره در رسانه‌ها منتشر شود. شايد يكي از مهم‌ترين خبرهاي روزهاي اخير، انتخاب «كافه سوسايتي» آلن براي نمايش در مراسم افتتاحيه كن 2016باشد؛ اتفاقي كه پيش از اين در 2002و 2011هم افتاده بود.

هنوز كسي از داستان فيلم چهل و ششم فيلمساز نابغه نيويوركي چيزي نمي‌داند. كريستن استوارت و جسي آيزنبرگ بازيگران اصلي كافه سوسايتي هستند كه نخستين‌بار در دنيا در بخش خارج از مسابقه كن به نمايش درمي‌آيد تا آلن همچنان به سنت بي‌اعتنايي به بخش مسابقه اين جشنواره مهم وفادار بماند. نكته جالب درباره فيلم، بازگشت خالق «نيمه‌شب در پاريس» به زادگاه خود و فيلم ساختن در آمريكاست.

آلن كه سال 1989هم فيلم 3اپيزودي «داستان‌هاي نيويوركي» را با همراهي فرانسيس فورد كوپولا و مارتين اسكورسيزي در افتتاحيه كن داشت، با سومين حضور در اين جشنواره معتبر ركورددار شده است. ويليام وايلر، ريدلي اسكات، لوك بسون، باز لورمن و اسكورسيزي فيلمسازاني هستند كه 2فيلم در افتتاحيه كن داشته‌اند. «مرد غيرمنطقي» آلن سال گذشته در بخش خارج از مسابقه جشنواره كن به نمايش درآمد.

از ديگر گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي مي‌توان به‌احتمال حضور فيلم فعلا بدون نام اصغر فرهادي در بخش مسابقه اين دوره اشاره كرد. اين پروژه كه در ايران با نام «فروشنده» شناخته مي‌شود، از نگاه رسانه‌هايي چون گاردين، ورايتي و هاليوود ريپورتر جزو گزينه‌هاي قطعي مديران كن براي رقابت نخل طلاست. فرهادي كه تنها فيلمساز ايراني برنده اسكار است، سال 2013هم با فيلم تحسين‌شده و برنده جايزه «گذشته» در بخش مسابقه كن حضور داشت.

برخي خبرها هم از قطعي بودن نمايش چهارمين تجربه كارگرداني جودي فاستر در شصت و نهمين دوره جشنواره فيلم كن حكايت مي‌كند. «هيولاي پول» با بازي جورج كلوني و جوليا رابرتز به‌احتمال فراوان در دومين شب جشنواره روي پرده مي‌رود و يك روز بعد نمايش عمومي آن در آمريكاي شمالي آغاز مي‌شود. فاستر كه بيشتر در عرصه بازيگري شناخته مي‌شود، پيش از اين هم در جشنواره كن در مقام كارگردان و بازيگر حضور داشته است.

خبر ديگر از جشنواره كن 2016اينكه نائومي كاواسي فيلمساز تحسين‌شده ژاپني و جوان‌ترين كارگردان برنده دوربين طلايي كن به رياست داوران 2بخش سينه‌فونداسيون و فيلم‌هاي كوتاه امسال برگزيده شد. اين چهره محبوب كن در 2013داور بخش مسابقه رسمي بود و در 2007با «جنگل سوگواري» جايزه بزرگ داوران را برد.

گرچه هنوز مديران كن فيلم‌هاي حاضر در بخش‌هاي مختلف دوره 69را اعلام نكرده‌اند اما گفته مي‌شود شايد فيلم فعلا بدون نام وارن بيتي درباره زندگي هوارد هيوز در شب افتتاحيه روي پرده برود. جشنواره كن 22ارديبهشت تا 2خرداد برگزار مي‌شود و رياست هيأت داوران اين دوره را جورج ميلر خالق «مكس ديوانه» بر عهده دارد.

کد خبر 329093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha