دوشنبه ۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

امسال روز جهانی قدس در شرایطی برگزار خواهد شد که مردم فلسطین همانند گذشته و شاید از جهاتی در شرایطی دشوارتر از گذشته روزگار می‌گذرانند

چراکه تشدید اختلافات داخلی در فلسطین که بدون شک با دخالت مستقیم غرب صورت پذیرفت، باعث شد تا همانند قبل در این میان، مردم بی‌دفاع قربانی شوند و ارزش اتحاد ملی در میان این ملت بیش از پیش نمایان گردد.

بدیهی است که برگزاری هرچه باشکوه‌تر روز جهانی قدس که به منزله حمایت جهانی از مظلومیت مردمان این سرزمین است، می‌تواند امید دوباره را در میان مردم کرانه باختری و غزه که این روزها در سخت‌ترین شرایط قرار دارند، زنده کند و پیامی برای تفرقه‌افکنان باشد تا سرنوشت ملت فلسطین را بازیچه مطامع خود قرار ندهند.

در این میان صاحب‌نظران و فعالان سیاسی به بررسی ابعاد و تأثیرات روز جهانی قدس بر تحولات سرزمین‌های اشغالی پرداخته‌ و همچنین از برگزاری کنفرانس صلح که ناظر به موضوع سرزمین‌های اشغالی است و قرار است آبان‌ماه در آمریکا برگزار شود، انتقاد کرده‌اند.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مبارزه مردم فلسطین با رژیم صهیونیستی پس از پیمان کمپ دیوید، با پیروزی انقلاب اسلامی، اتخاذ مواضع شفاف امام در مورد رژیم صهیونیستی و اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز قدس آغاز شد، این روز را روزی دانست که تمام ملت‌های مسلمان منویات قلبی خود را در انزجار از رژیم صهیونیستی و پشتیبانی از آرمان‌های مردم فلسطین اعلام می‌کنند.

به گفته کاظم جلالی، امام راحل با اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز قدس مسئله فلسطین را به‌عنوان دغدغه بزرگ دنیای اسلام در تمامی زمان‌ها و برای همه ملت‌های اسلامی قرار داد.

جلالی در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از تهدیدهای مشترک دنیای اسلام را وجود رژیم صهیونیستی عنوان کرد که باید توسط امت اسلامی و با ایجاد نوعی انسجام و پیوستگی در بین ملت‌‌ها هر چه زودتر برطرف شود، زیرا کوتاه آمدن در برابر این رژیم به نفع هیچ کشوری نخواهد بود.

همچنین به گزارش فارس، کاظم جلالی در نشستی خبری با موضوع «مواضع ایران در مورد کنفرانس بین‌المللی صلح آمریکا» که در دفتر جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد، تأکید کرد:‌ ایران نباید در نشست‌هایی همچون کنفرانس صلح که حقوق ملت فلسطین در آن نادیده گرفته می‌شود شرکت کند.

وی با اشاره به اینکه سیاست آمریکا و رژیم صهیونیستی، انزوای ایران است، افزود: این کنفرانس نیز نه تنها ایران را منزوی نخواهد کرد، بلکه ملت فلسطین را نسبت به احقاق حقوق خود بیشتر به صحنه خواهد آورد.

جلالی تصریح کرد: این کنفرانس موفق نخواهد بود، اولاً به این دلیل که مبتنی بر عدالت نیست و ثانیاً طرف‌های اصلی کنفرانس یعنی ملت فلسطین نماینده‌ای در آن ندارند.

همدردی جهانی

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی نیز اعلام روز قدس از طرف امام را آغاز یک تهاجم جدی معنوی، سیاسی و عبادی علیه رژیم غاصب صهیونیستی دانست که باعث شده است در ماه مبارک رمضان توجه همه مسلمانان به مسئله اشغال قدس شریف معطوف شود.

اسدالله بادامچیان با بیان اینکه روز قدس این بیداری را به مسلمانان داد که بدانند رژیم صهیونیستی با بی‌رحمی بسیار و دور از ارزش‌های الهی بر این منطقه سیطره دارد، افزود: مسلمانان فهمیدند که این رژیم تفاله همه پلیدی استعمار است و امروز نیز تبدیل به ابزار مستکبرین جهانی شده است، لذا این مسئله باعث شده که یک همدردی جهانی نسبت به مسئله فلسطین پدید آید.

وی حرکت امام خمینی در این خصوص را حرکتی عظیم برشمرد که باعث شده است یک حرکت جمعی جهانی علیه فلسطین شکل گیرد و نیز برخی اتهامات علیه ایرانیان نظیر اخوالیهود که پیش از انقلاب به‌دلیل حمایت رژیم شاه از اسرائیل مطرح بود، بی‌اساس شود.

وی خاطرنشان کرد: با مطرح شدن روز قدس این مسئله نیز مطرح شد که هولوکاست یک ننگ برای غربی‌هاست که حتی اجازه یک تحقیق نیز در مورد آن داده نمی‌شود.

قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به این سؤال که روز قدس تا چه حد می‌تواند در تحقق بحث انسجام اسلامی نقش ایفا نماید،  قضیه فلسطین را یکی از محورهای انسجام اسلامی بین ملت‌های مسلمان دانست.

لزوم اتحاد

یک کارشناس مسایل بین‌الملل نیز معتقد است روز قدس نگاه اعتقادی به مسئله فلسطین است و این باعث شده این مسئله از یک موضوع سیاسی صرف به موضوع اول مسلمانان جهان تبدیل شود.

حسن بهشتی‌پور با اشاره به اینکه فلسطین همواره جایگاه خود را داشته و یکی از بحرانی‌ترین مناطق دنیا بوده است و امسال نیز این ویژگی را که رژیم صهیونیستی عامل اختلاف میان نیروهای فلسطینی بوده است را مشاهده کردیم، به ایسنا گفت: وضعیت فعلی وضعیت بسیار بدی است، چراکه هر چقدر فلسطینی‌ها رو در رو باشند نفع آن به رژیم صهیونیستی می‌رسد. وی افزود: در این شرایط حساس اگر بتوانیم تدابیری اتخاذ کرده که فتح و حماس با همدیگر همکاری کنند و از رویارویی دست بردارند بسیار مطلوب خواهد بود.

بهشتی‌پور تأکید کرد: مواجهه نیروهای فلسطینی به اتحاد فلسطینی‌ها ضربه می‌زند، اما تمام شرایط سیاسی منطقه برای کمک به حل مسئله‌ فلسطین مهیاست.

وی در عین حال تصریح کرد: متأسفانه واقعیت‌هایی در جهان اسلام حاکم است که طی آن، آنچه مردم و دولت‌ها در مورد قدس دنبال می‌کنند دو موضوع جداگانه است. دولت‌های اسلامی به‌دنبال نوعی سازش در فلسطین هستند، اما ملت‌ها می‌دانند که تمام این کارها برای مشروعیت بخشیدن به رژیم غاصب صهیونیستی انجام می‌گیرد و لذا چنین دوگانگی‌هایی به بحث انسجام اسلامی لطمه می‌زند.

اهمیت مقابله

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی نیز بر این باور است که روز قدس پیام همبستگی جهان اسلام با ملت فلسطین را به سازمان ملل می‌رساند تا شاید از خواب غفلتی که جهان در آن فرو رفته است، بیدار شود.

حسین مرعشی با بیان اینکه اهمیت روز قدس به خاطر شرایط فلسطین با توجه به بحرانی‌ است که در این سرزمین استمرار یافته، گفت: راهپیمایی روز قدس این پیام را به دنیا می‌رساند که هر چند مسلمانان در محاصره‌اند، اما تنها نیستند و از پشتیبانی جهان اسلام برخوردار است.

وی تأکید کرد: مسئله‌ فلسطین مسئله‌ واقعی همه کشورهای اسلامی است و اگر نتوانیم صهیونیسم جاه‌طلب را در فلسطین مهار کنیم، سرزمین‌های اسلامی دیگر را نیز مورد هجوم قرار می‌دهد.

مرعشی افزود: اگر امروز در کشورهای دیگر امنیت برقرار است به خاطر مبارزه سخت مردم فلسطین است اگر این مقاومت بشکند دست‌اندازی صهیونیست‌ها به بقیه‌ کشورهای اسلامی محقق می‌شود.

بازی سیاسی

مدیرکل دفتر مطالعات وزارت خارجه نیز با اشاره به برگزاری کنفرانس صلح در آمریکا گفت: کنفرانس بین‌المللی صلح برای آمریکایی‌ها نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

به گزارش فارس، سید رسول موسوی در نشست «مواضع ایران در مورد کنفرانس بین‌المللی صلح آمریکا» تأکید کرد: کنفرانس بین‌المللی صلح آمریکا نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت جز اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی نوعی بازی سیاسی را دنبال کنند.

وی گفت: در شرایط فعلی مسئله دولت مستقل فلسطینی، آوارگان و قدس قابل حل نیست، چرا که صهیونیست‌ها به هیچ عنوان گامی به عقب برنمی‌دارند و فلسطینی‌ها نیز قدرت مذاکره ندارند.

وی اشغال عراق را شکستی فاحش برای آمریکایی‌ها برشمرد و گفت: آمریکا در این فضا به‌دنبال راهی است تا نشان دهد که کاری در جهان اسلام انجام می‌دهد.

مدیرکل دفتر مطالعات وزارت خارجه خاطرنشان کرد: آمریکا و دیگر کشورها معتقدند ریشه بحران‌های موجود در منطقه مسئله فلسطین است، بنابراین برای آن که وانمود کنند با جهان اسلام درگیر نیستند بازی سیاسی به راه انداخته‌اند.

کنفرانس ناکام

یک کارشناس مسائل فلسطین هم با بیان اینکه پیمان‌های اسلو و کمپ‌دیوید به خاطر عدم رضایت مردم جنبه علمی پیدا نکرد، افزود: کنفرانس صلح آمریکا نیز به خاطر نارضایتی مردم فلسطین ناکام خواهد ماند.

حسین رویوران در نشست خبری با موضوع مواضع ایران در مورد کنفرانس بین‌المللی صلح آمریکا گفت: به علت شکست اسرائیل از حزب‌الله، آمریکا ناگزیر شد عقب‌نشینی تاکتیکی داشته باشد و برای نیل به اهداف خود به سمت رویکرد مذاکره برود.

در عین حال، عقب‌نشینی آمریکا از کلیت‌خواهی به بخش‌خواهی، سبب شده که نوعی چنددستگی در جهان اسلام ایجاد شود. این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: آمریکا در سیاست بخش‌خواهی خود به سمت اختلاف‌افکنی در قومیت‌ها و گروه‌های مختلف رفته و اختلاف بین حماس و فتح در فلسطین نیز در همین راستاست.

وی با بیان اینکه در 3 ماه گذشته بیش از 100 نفر از مردم فلسطین کشته شده‌اند ولی ابومازن همچنان با دشمن خود مذاکره و همکاری دارد، خاطرنشان کرد: امروز در داخل سطوح حاکمیت فلسطین  دوگانگی زیادی وجود دارد؛ کابینه‌ای وجود دارد که توسط حماس تشکیل شده، اما ابومازن آن را منحل کرده و کابینه جدیدی توسط سلام فیاض از گروه فتح ایجاد شده است.

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی، این کابینه رأی اعتماد هم از مجلس نگرفته و مشروع نیست اما مورد حمایت رژیم صهیونیستی است و در چنین شرایطی است که آمریکا تلاش می‌کند کنفرانس بین‌المللی صلح را در ماه نوامبر برگزار کند.

کد خبر 32907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز