شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: خبر رسیده «وودی آلن» برای سومین‌بار رکورد افتتاح جشنواره فیلم کن را با چهلمین فیلمش شکسته، باید دید کدام کارگردانان در این دوره به او می‌پیوندند و شانس رقابت برای کسب نخل طلا را به دست می‌آورند.

 شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن از 11 تا 22 می (22 اردیبهشت تا دوم خرداد) در جنوب فرانسه برگزار می‌شود، «جورج میلر» کارگردان استرالیایی فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» رییس هیات داوران رقابتی این دوره است و «کافه پاتوق» جدیدترین ساخته سینمایی «وودی آلن» کارگردان نامدار سینمای جهان، آغازگر این رویداد بین‌المللی خواهد بود.

به نظر مي‌رسد فيلم‌هاي ذيل از آثار شاخص كن 2016 باشند:

«هیولای پول» - جودی فاستر

«سگ آبی» آخرین فیلم «جودی فاستر» با بازی «مل گیبسون» بود که موفقیت چندانی کسب نکرد، اما به نظر می‌رسد داستان اثر جدید او «هیولای پول» که ستاره‌هایی چون «جورج کلونی»، «جولیا رابرتز» و «جک اوکانل» در آن ظاهر می‌شوند، متفاوت باشد. این فیلم شاید فاستر را به کارگردان زنی صاحب‌نام در عرصه سینمای هالیوود بدل کند. داستان «هیولای پول» درباره یک بیمار روانی زخم‌خورده از رکود اقتصادی است که یک چهره سرشناس را به گروگان می‌گیرد.

«آخرین چهره» - شان پن

«شان پن» پرحاشیه و پرطرفدار در جدیدترین فیلم خود از همسر سابقش «چارلیز ترون» بازی گرفته است. او آخرین‌بار سال 2007 برای کارگردانی «به سوی طبیعت وحشی» پشت دوربین قرار گرفت. بازیگر «21 گرم» حالا پس از گذشت مدت کمی از مصاحبه جنجالی با «ال چاپو» غول قاچاق مواد مخدر مکزیک، فیلمی را روانه پرده نقره‌ای می‌کند که در آن ترون نقش اصلی را بر عهده دارد. ترون در «آخرین چهره» در نقش مدیر یک اورژانس امدادی در آفریقا را بازی و نقش مقابل او را «خاویر باردم» ایفا می‌کند.

«اینجا ته دنیاست» - خاویر دولان

«خاویر دولان» کارگردان موفق 27 ساله‌ای است که تاکنون چهار اثرش به جشنواره کن راه پیدا کرده است. «مامان» فیلم سال 2014 او بود که جایزه منتخب هیات داوران کن را به خود اختصاص داد. همین کافیست تا «اینجا ته دنیاست»، جدیدترین ساخته او را یکی از شانس‌های دریافت نخل طلای 2016 بدانیم. در این فیلم که داستان دور هم جمع شدن یک خانواده نابسامان را روایت می‌کند، هنرپیشه‌هایی چون «ماریون کوتیارد»، «گاسپارد اولیل»، «وینسنت کاسل» و «ناتالی بای» ایفای نقش می‌کنند.

«دختر گمنام» - برادران داردن

از زمانی که «رُزتا» نخل طلای کن 1999 را به خانه برد، «ژان پیر داردن» و «لوک داردن» به عنوان وزنه‌های ثابتی در این جشنواره سینمایی به حساب می‌آیند. داستان «دختر گمنام» درباره پزشکی است که سعی می‌کند به هویت بیماری که از انجام عمل جراحی سر باز زد و مرد، پی ببرد.

برادران «داردن» که از دهه 70 میلادی فعالیت سینمایی خود را آغاز کردند، تاکنون دوبار با فیلم‌های «رزتا» (1999) و «بچه» (2005) موفق به کسب جایزه معتبر نخل طلای کن شده‌اند. این دو برادر بلژیکی علاوه بر این که نویسندگانی متبحر‌ند، کارگردانی و تهیه‌کنندگی نیز می‌کنند. از دیگر ساخته‌های برادران داردن می‌توان به «عهد» (1996)، «پسر»(2002)، «سکوت لورنا» (2008)، «پسری با دوچرخه» (2011) و فیلم «دو روز و یک شب» (2014) نام برد.

«BFG» (غول بزرگ مهربان) - استیون اسپیلبرگ

«استیون اسپیلبرگ» در جدیدترین تجربه سینمایی‌اش به سراغ کتاب معروف «BFG» (غول بزرگ مهربان) رولد دال رفته است. «مارک رایلنس» که امسال جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای هنرنمایی در «پل جاسوسان» به خانه برد، در این فیلم نقش غول عظیم‌الجثه را ایفا می‌کند.

«جولیتا» - پدرو آلمادوار

«پدرو آلمادوار» دیگر کارگردان بزرگ سینما هم فیلمی اقتباسی ساخته و به احتمال زیاد به زودی راهی رقابت‌های جشنواره کن می‌شود. نام فیلم جدید سازنده «همه چیز درباره مادرم» در ابتدا «سکوت» بوده که به علت جلوگیری از تداخل با فیلم «مارتین اسکورسیزی» به «جولیتا» تغییر پیدا کرد. این اثر براساس داستان‌هایی از «آلیس مونرو» است و «اما رامیرز»، «آدریانا اوگارت» و «رزی دی پالما» در آن ایفای نقش می‌کنند.

به گزارش گاردین، فیلم جدید این کارگردان اسپانیایی به سه دهه از زندگی یک زن اسپانیایی می‌پردازد که از دهه 1980 در مادرید آغاز می‌شود. این دهه همزمان با جنبش ضدفرهنگی «لا موویدا» در اسپانیا و ظهور آلمادوار به عنوان یک فیلمساز است.

«خریدار شخصی» - الیور آسایاس

«الیور آسایاس» کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده فرانسوی در فیلم جدیدش از «کریتن استوارت» بازی گرفته است. استوارت برای همکاری قبلی‌اش با این فیلمساز در «ابرهای سیلس ماریا» موفق به کسب جایزه «سزار» شد، بنابراین می‌تواند برای به دست آوردن خرس طلای جشنواره کن هم امیدوار باشد. بازیگر سریال «گرگ و میش» در این فیلم نقش «مائورین» را بر عهده دارد، مدلی ناموفق در پاریس که در روند داستان، تجربه‌ای جدید به جز "کم بخور و نمیر" را پشت سر می‌گذارد.

«دوست داشتن» - جف نیکولز

«جف نیکولز» که پیش از این «پناه بگیر» و «گِل» را روی پرده برده، این‌بار با «دوست‌ داشتن» خرس طلای جشنواره کن را نشانه رفته است. «راث نگا» بازیگر ایرلندی اتیوپیایی در این اثر که براساس داستانی واقعی ساخته شده، نقش همسر «جوئل اگرتون» را بازی می‌کند. این دو در دهه 1950 به جرم ازدواج با یکدیگر از ویرجینیا تبعید شدند. «کالین فرث» تهیه‌کننده این اثر است و به نظر می‌رسد داستان واقعی و قوی آن، پتانسیل نامزدی در کن را دارد.

«پترسون» - جیم جارموش

«تنها عاشقان زنده ماندند»، «گل‌های پرپر»، «روح سگ»، «مرد مرده» و «قطار اسرارآمیز» از فیلم‌های پیشین «جیم جارموش» کارگردان مشهور هستند که مورد توجه فستیوال کن قرار گرفته‌اند. در این دوره «پترسون» نام او را در این رقابت‌ها یدک می‌کشد. داستان این فیلم درام درباره راننده اتوبوسی است که «آدام درایور» نقش او را ایفا می‌کند.

«من، دنیل بلیک» - کِن لوچ

جشنواره‌ی کَن، لوچ را دوست دارد. گاهی اوقات بعضی فیلم‌های کن لوچ که به شجاعت افراد طبقه کارگر جامعه و ستایش حمایت‌های دولتی می‌پردازند، ارتباط خوبی با جشنواره خصوصی‌یی که از سوپراستارهای میلیونر دعوت می‌کند و ورود به آن کار هر کسی نیست برقرار می‌کنند... بگذریم... این فیلمساز موفق در کار جدیدش داستان نجاری را روایت کرده که بیمار می‌شود و به کمک سازمان سلامت ملی نیاز پیدا می‌کند.

«عکس خانوادگی» - کریستین مونگیو

«کریستین مونگیو» فیلمسازی رومانیایی است که پس از روی پرده رفتن اولین فیلم بلندش «تصادف» توجهات را به خود جلب کرد. او زمانی از پلکان شهرت بالاتر رفت که نخل طلای کن را برای ساخت «4 ماه، 3 هفته و 2 روز» به دست آورد.

«آن‌سوی تپه‌ها» اثر بعدی مونگیو بود که موفق شد جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول زن این فستیوال را به خود اختصاص دهد. می‌توان امیدوار بود فیلم جدید او «عکس خانوادگی» که درباره رابطه پدر و مادری است، یکی از شانس‌های کن امسال باشد.

«اسب‌های تاریک» - الیور استون

«الیور استون» در پروژه جدیدش زندگی «ادوارد اسنودن» کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و افشاگری‌هایش را به تصویر کشیده. این فیلم قرار بود اواخر ماه دسامبر اکران شود اما نمایش آن 9 ماه به تعویق افتاد؛ «جوزف گوردون لویت» در این فیلم نقش اصلی را ایفا می‌کند.

«به دنبال دُری» - اندرو استانتون

کمپانی «والت دیزنی» امسال هم برای شرکت در رقابت‌های جشنواره کن دورخیز کرده است. «Inside Out» کار سال گذشته این کمپانی بود و «به دنبال دُری» پروژه جدیدش است که در ماه ژوئن روانه پرده نقره‌ای می‌شود. «به دنبال دری» قسمت دوم انیمیشن پرطرفدار «به دنبال نمو» است که در سال 2003 منتشر شد. «آلبرت بروکس»، «الن دی‌جنرس»، «دایان کیتون» و «ادریس آلبا» بازیگران صاحب‌نامی هستند که صداپیشگی نقش‌های اصلی این انیمیشن سینمایی را بر عهده دارند.

کد خبر 329067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha