همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز بیش از ۳۰ درصد مصرف انرژی مربوط به داخل منازل می‌شود گفت: از تجربیات دنیا باید برای کاهش استفاده از انرژی‌های نفت و فسیلی ایده بگیریم.

عباس آخوندی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی  شنبه ۷ فروردین در حاشیه بازدید از خانه گفتمان شهر و معماری (خانه وارطان) و افتتاح نمایشگاه «شهر پس از نفت؛ تاریخچه‌ای بر آینده شهر» در جمع خبرنگاران گفت: بعد از کشف نفت و ایجاد قدرت موتور تقریبا شهرهای ما از سازگاری با طبیعت به شدت فاصله گرفته‌اند و مردم این عدم سازگاری با طبیعت را عمدتا در سرما از طریق وسایل گرمایشی و در گرما از طریق وسایل سرمایشی جبران می‌کنند؛ به همین دلیل مصرف نفت و انرژی فسیلی اساسا سبک زندگی، سبک شهرسازی و معماری ما را تغییر داده است.

وی با بیان اینکه امروز در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که بیش از ۳۰ درصد مصرف انرژی کشور عمدتا مربوط به داخل منازل می‌شود گفت: پیش از پیدایش انرژی نفت مردم سعی می‌کردند خود را با طبیعت سازگار کنند؛ به عنوان سیستم‌های طبیعی مانند بادگیرها وجود داشت و مردم تلاش می‌کردند از انرژی‌های طبیعی، تجدید پذیر و پسیو استفاده کنند که امروز همه این کاربردها از بین رفته و از طریق مصرف نفت جبران می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در منطقه‌ای که ایران واقع شده به دلیل دسترسی به نفت ارزان، اساسا در یک دوره بسیار کوتاه ۱۰۰ ساله سبک زندگی، سبک شهرسازی و سبک معماری دستخوش تغییرات بسیار گسترده ای شده است و زندگی امروز ما تفاوت بسیار زیادی با زندگی ۱۰۰ سال گذشته دارد.

آخوندی ادامه داد: نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که سایر کشورهای جهان که حتی به نفت ارزان دسترسی ندارند نیز در پی صرفه جویی در مصرف انرژی هستند که هم به دلیل اقتصادی و هم به دلیل زیست محیطی یک تجدید نظر کلی در خصوص استفاده از این نوع انرژی‌ها در جهان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه «شهر پس از نفت؛ تاریخچه‌ای بر آینده شهر» در خانه وراطان گفت: در این نمایشگاه نیز انواع تجربه‌های مختلف در مناطق گرمسیر، مناطق سردسیر، محیط‌های مدرن و طبقات کم‌درآمد راهکارهای مختلف دنیا تعقیب می‌شود که چگونه مردم می توانند با طبیعت سازگاری بیشتری داشته باشند و در زندگی خود از انرژی‌های فسیلی و نفت کمتر استفاده کنند؛ این مسئله اصلی زندگی ما در قرن بیست و یکم است که ما در ایران باید راجع به آن هم از جهت نحوه شهرسازی و معماری و هم از جنبه حمل و نقل و جابجایی بسیار اندیشه کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تجربیات کشورهای مختلف در حوزه کاهش استفاده از انرژی‌های نفت و فسیلی گفت: هیچ یک از این تجربیات به صورت یک راهکار عملیاتی نیست چرا که حتی در همین ایران اقلیم‌های مختلف وجود دارد و لزوما راهکاری که در کاشان می توان استفاده کرد لزوما نمی توان همان راه حل را در تبریز، بندرعباس و بوشهر اجرا کرد بنابراین از تجربیات دنیا باید ایده بگیریم چراکه سازگاری با طبیعت موضوعی است که سراسر جهان درباره آن اندیشه می کند. اصلی ترین پیام این است که باید به نحوی با طبیعت سازگاری پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نمایشگاه «شهر پس از نفت؛ تاریخچه‌ای بر آینده شهر» روز گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی در خانه گفتمان شهر و معماری(خانه وارطان) آغاز به کار کرد و علاقمندان می توانند از امروز یکشنبه ۸ فروردین تا روز ۳۱ فروردین از این نمایشگاه بازدید کنند.

کد خبر 328857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha