همشهری آنلاین: علی لاریجانی تاکید کرد برنامه هسته‌ای ایران به چنان مرحله پیشرفته‌ای رسیده است که صحبت کردن از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم بیهوده است.

روزنامه فایننشال تایمز با انتشار این مطلب به نقل از دبیرکل شورای عالی امنیت ملی نوشت این مقام ارشد امنیت و هسته‌ای ایران در توضیح اظهارات هفته گذشته محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران مبنی بر آن که پرونده هسته‌ای ایران «بسته» شده است، گفت که ایران اکنون وضعیتی فعالی را ایجاد کرده است که امکان بازگشت در آن وجود ندارد.

وی در گفت‌وگویی با این روزنامه انگلیسی تصریح کرد: «از منظری فنی ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که هیچ کس نمی‌تواند دستاوردهای‌مان را از ما سلب کند. این وضع قابل اغماض نیست. شگفت‌زده‌ می‌شوم که می‌شنوم هنوز درباره تعلیق مطالبی گفته می‌شود.»

این روزنامه مدعی شد راهبرد ایران نادیده گرفتن درخواست تعلیق و افزایش همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است، رفتاری که موجب سرخوردگی آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی‌اش شده است.

ایران در ماه اوت با آژانس به توافقی رسید که بر اساس آن متعهد شد به شبهات باقی‌مانده در خصوص آزمایش‌هایش پایان دهد و این امر سبب تاخیر در اعمال دور جدیدی از تحریم‌های سازمان ملل شد.

روز جمعه گذشته گروه 1+5 (پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان) توافق کردند تا صدور قطعنامه‌ای تحریمی را تا پایان ماه آینده میلادی به تعویق بیندازند، یعنی زمانی که قرار است گزارش پیشرفتی را درباره توافق موسوم به «طرح اقدام» از آژانس و گزارش دیگری را از خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره بحث تعلیق تحویل بگیرند.

لاریجانی گفت تهران به «طرح اقدام» متعهد است و عزم پیگیری «تاکتیک تاخیر» را نداشته است. وی گفت: «آنها باید برای ما زمان باقی بگذارند تا به این موضوع مهم جامه عمل به خود بپوشد.»

گرچه وی از ترسیم پیشرفت ایران و اینکه آیا با مشکلات فنی برای چرخش سانتریفیوژها مواجه است، سرباز زد، اما گفت که ایران در «دروازه» غنی‌سازی در مقیاس صنعتی قرار دارد.

این مقام ایرانی درباره نشست آتی‌اش با سولانا نیز گفت برخی ایده‌هایی که در گذشته برای پایان دادن به مناقشه هسته‌ای ایران مورد بحث قرار گرفته بودند، ممکن است دوباره بررسی شوند. وی گفت: «ما نمی‌توانیم از روی میز مذاکره قرار گرفتن هر گونه ایده‌ای جلوگیری کنیم.»

به ادعای این روزنامه، برخی دیپلمات‌ها هشدار داده‌اند که راهبرد ایران می‌تواند به نتیجه معکوس منجر شود. تهران ممکن است در راضی کردن آژانس ناکام بماند که در این صورت احتمال تحریم‌های شدیدتر وجود دارد و حتی می‌تواند آب به آسیاب جنگ‌طلبان در واشنگتن و رژیم صهیونیستی بریزد.

لاریجانی تاثیر تحریم‌ها کم اهمیت جلوه داد و گفت هر گونه کاهش تجارت با کشورهای غربی می‌تواند به سادگی با محصولات ارزان‌تر چینی جایگزین شود. وی گفت: «تحریم‌ها موثر نیستند. من نمی‌گویم تاثیر ندارند، اما همان طور که می‌بینید زندگی در ایران جریان دارد.»
لاریجانی نه از رویکرد مدعی فرانسه در قبال ایران نگران به نظر می‌رسید و نه از تلاش این کشور برای اعمال تحریم‌های یکجانبه در قالب اتحادیه اروپا بر کشورش.

وی گفت که اظهارات ماه گذشته برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه که اظهار داشته بود جهان باید «خود را برای بدترین وضع آماده کند و بدترین وضع یعنی جنگ» تا کنون «اصلاح» شده‌اند.

وی همچنین از کوشنر به دلیل «برخی دیدگاه‌های مثبت» در قبال لبنان تقدیر کرد، موضوعی که تهران و پاریس در آن از طرف‌های مختلف در مناقشه‌ای داخلی حمایت اما با یکدیگر همکاری می‌کنند.

لاریجانی تصریح کرد چنین همکاری «چک سفید امضا» نیست، اما برای حال حاضر «ما مشکلی را شاهد نیستیم.»

آمادگی برای کمک به آمریکا درباره عراق

مسوول ارشد امنیتی ایران در بخش دیگری از این مصاحبه اعلام کرد تهران آماده است برای استقرار ثبات در عراق به آمریکا کمک کند، اما به شرطی که واشنگتن جدول زمانی را برای خروج نیروهایش از این کشور ارایه دهد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین ادعاهای آمریکا را مبنی بر آنکه تهران برای شبه‌نظامیان عراقی سلاح تهیه می‌کند، رد کرد. بر خلاف این ادعا، وی تاکید کرد که مشکل عراق این است که دولت بوش «راهبرد بن‌بست» را پیگیری می‌کند.

بر خلاف این روال، وی احتمال داد دموکرات‌های آمریکا و انگلیس مسیر درستی را در عراق پیگیری می‌کنند. وی گفت اصرار دموکرات‌ها برای تدوین جدول زمانی عقب‌نشینی «به نظر منطقی می‌رسد» و انگلیسی‌ها «باهوش‌تر از آمریکایی‌ها بوده‌اند» که «تنظیمات لازم» را انجام داده و به فرودگاه بصره عقب‌نشینی کرده‌اند.

لاریجانی گفت: «اگر آنها ]آمریکایی‌ها [تعریف روشنی از جدول زمانی داشتند ما به آنها برای جامه عمل پوشاندن به آن کمک می‌کردیم. اگر آمریکا بر اشتباهاتش پافشاری کند، نباید درخواست کمک از ما داشته باشد.»

آمریکا بارها ایران را به تحلیل بردن امنیت در عراق متهم کرده است. سنای آمریکا نیز هفته گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در بیانیه‌ای بی‌پایه یک «سازمان تروریستی خارجی» اعلام کرد.

تحلیل‌گران سیاسی می‌گویند راهبرد ایران حمایت از دولت بغداد است، اما در همین حال قصد اطمینان از این امر را دارد که آمریکا عراق را جسورانه ترک نخواهد کرد تا جبهه نظامی دیگری را بگشاید.

سه دور مذاکره میان مقامات ایران و آمریکا در بغداد برگزار شده است، اما به نظر نمی‌رسد نتایج ملموسی به دست آمده باشد.

لاریجانی اتهامات آمریکایی را «دروغ» خواند و گفت ایران  خواستار نام پرسنل سپاهی شده است که آمریکا می‌گوید در کمک‌رسانی به گروه‌های عراقی دخالت داشته‌اند. وی گفت تهران هیچ پاسخی دریافت نکرده است.

به نوشته این روزنامه، در زمانی که بیم آن می‌رود آمریکا یا رژیم صهیونیستی اقدامی خصمانه را علیه ایران انجام دهند، لاریجانی گفت که شکست‌های واشنگتن در عراق هشداری درباره آغاز «ماجراجویی» جدید است.

وی بدون اعلام دقیق این که اقدام تلافی‌جویانه ایران می‌تواند چه باشد، هشدار داد که آمریکا در صورتی باید به ایران حمله کند که بخواهد «اسراییل را روی ویلچر تحویل بگیرد» و پیش بینی کرد که در این صورت آمریکا «دستش در کندوی عسل گیر خواهد کرد.»

وی گفت ایران همکاری با آژانس را دنبال خواهد کرد و آماده است مذاکراتی را با قدرت‌های جهانی درباره برنامه هسته‌ای‌اش آغاز کند. اما تصریح کرد که تهران هیچ قصدی برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ندارد.

کد خبر 32862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز