همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان که جهت دیدار با مقامات ترکیه‌ای در استانبول بسر می‌برد در ملاقات با «چاوش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای گفتگو و رایزنی کرد.

ايسنا نوشت: وزیر خارجه ترکیه با خوش‌آمدگویی به محمد جواد ظریف و اشاره به سفر موفقیت آمیز اخیر نخست وزیر ترکیه به تهران این سفرها را موجب گسترش همکاری های دو کشور دانست.

وی خواهان تقویت همکاری‌های اقتصادی جهت وصول به هدف گیری 30 میلیارد دلاری برای مبادلات دو کشور شد و ابراز امیدواری کرد: اجلاس آینده کمیسیون مشترک دو کشور با موفقیت برگزار شود.

وزیر خارجه ترکیه همچنین خواهان تقویت روابط گردشگری شد و از علاقمندی شهروندان ترکیه برای سفر به ایران سخن گفت.

چاوش اوغلو تروریسم را تهدید مشترک دو کشور دانست که می بایست مبنای گسترش همکاری ایران و ترکیه قرار گیرد.

در ادامه این دیدار ظریف نیز با تاکید بر اهمیت بسیار بالای روابط با ترکیه به‌عنوان همسایه خوب برای ایران، گفت: مایلیم در دوران گشایش همچون گذشته یکی از بهترین روابط را با ترکیه داشته باشیم که در دوران سختی در کنار ما ایستاده است. ظریف 30 میلیارد حجم مبادلات را هدف گیری رهبران دو کشور دانست و گفت: در سفر بسیار خوب نخست وزیر ترکیه به تهران، گفت‌وگوهای خوبی میان دو کشور درباره مسائل دو جانبه و منطقه ای انجام شد و در این سفر ادامه خواهد یافت.

ظریف با تاکید بر وجود توافق بین دو کشور در خصوص ضرورت حفظ تمامیت ارضی عراق و سوریه، تقویت همکاری های کنسولی و قضایی و گسترش روابط بانکی، همکاری در زمینه انرژی (نیرو و نفت و گاز)، برگزاری هر چه سریع‌تر کمیسیون مشترک حمل و نقل را موارد دیگری دانست که موضوع گسترش همکاری ها و منافع مشترک دو کشور است.

ظریف در این سفر علاوه بر ملاقات و شرکت در ضیافت ناهار کاری با «چاوش اوغلو» همتای خود با «اردوغان» رئیس جمهور و «داود اوغلو» نخست وزیر ترکیه دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و تحولات و همکاری‌های منطقه‌ای رایزنی و گفت‌وگو خواهد کرد.

در این سفر تعدادی از مقامات وزارت امور خارجه از جمله ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه کشورمان و حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه و حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه او را همراهی می‌کنند.

کد خبر 328552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha