پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان در چین اعلام کرده اند که با استفاده از هم جوشی هسته ای به اهداف خود برای ساخت خورشید مصنوعی نزدیک تر شده اند.

 ایده بلندپروازانه ساخت خورشید مصنوعی در چین

به گزارش ایرنا، در این تحقیقات که در مرکز فیزیک شهر «خه فی» وابسته به آکادمی علوم و فنون چین در استان «آن خویی» در شرق این کشور انجام می شود، آنان موفق شده اند در دمای 50 میلیون درجه، پلاسمای موجود خورشید مصنوعی را تخلیه کنند.

گفته می شود، آنان در این آزمایش نوعی گاز هیدروژنی را تولید کرده اند که سه برابر از هسته خورشید داغتر است و این آزمایش جهشی عظیم در پژوهش های فیزیک اتمی بوده است.

گزارش ها حاکی است که طول مدت تخلیه در این دور از آزمایش ها نزدیک به 102 ثانیه بوده که طولانی ترین زمان موجود در چنین دمایی محسوب می شود.

در صورتی که دانشمندان چینی موفق به ساخت خورشید مصنوعی شوند، بشر می تواند به وابستگی خود به سوخت های فسیلی پایان دهد و برای همیشه به یک منبع انرژی پاک نامحدود دست یابد.

بنابر گزارش تارنمای «یی سی» از چین، خورشید مصنوعی می تواند با استفاده از فن آوری گداخت حرارتی - هسته ای، به طور نامحدود انرژی پاک تولید کند.

نور و دمای این خورشید مصنوعی از دو مرکز هیدروژنی با عناصری از «دیتریوم» و «تریتیم» بدست می آید که در واقع در فرایند گداخت و تبدیل شدن به «هلیم اتمی» یک انرژی عظیم را رها می کنند.

گفته می شود در آزمایش صورت گرفته توسط متخصصان چینی، گاز هیدروژن تا حدود 50 میلیون درجه «کلوین» داغ شد که با انفجار یک بمب گرماهسته ای متوسط برابری می کند.

نشریه اکسپرس نیز در گزارشی اعلام کرد که دانشمندان اروپایی تاکنون به دماهایی بالاتر از این رسیده اند، اما از ترس ذوب شدن رآکتور بوسیله گاز، تنها برای مدت کوتاهی توانسته اند آن را نگهداری کنند اما در مقابل فیزیک دانان چینی موفق شدند با استفاده از یک میدان مغناطیسی قدرتمند که گاز را در داخل اتاقک دونات شکل معلق نگاه می دارد، این دما را برای بیش از یک دقیقه حفظ کنند.

از آلمان به عنوان پیشگام تلاش برای رسیدن هم جوشی هسته ای نام برده می شود. فیزیکدانان این کشور با استفاده از 2 مگاوات تشعشع مایکرویو توانسته بودند گاز هیدروژن را تا 80 میلیون درجۀ سانتیگراد گرم کنند؛ اما این دما را فقط برای کسری از ثانیه حفظ کرده بودند.

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین این دستاورد علمی را ستایش کرده و به این آکادمی و همچنین آکادمی مهندسی فیزیک چین تبریک گفته است.

کد خبر 328476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha