سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان موفق به ساخت باریک‌ترین لنز جهان شده‌اند، لنزی با ضخامت ۶.۳ نانومتر، یعنی برابر دو هزارم ضخامت یک تار موی انسان.

لنز

براساس گزارش گيزمگ، گروهي از دانشمندان دانشگاه ملي استراليا مي‌گويند اين لنز با استفاده از بلور ديسولفيد موليبدنوم ساخته شده‌است و مي‌تواند به مينياتوري‌سازي دوربين‌ها و ساخت دوربين‌هاي انعطاف‌پذير كمك كند.

ماده مورد استفاده در ساخت اين لنز از ويژگي‌هاي الكترونيكي انعطاف‌پذيري برخوردارند،‌ از اين رو استفاده از اين ماده در ساخت تجهيزات فناورانه از محبوبيت بالايي برخوردار است.

تك‌لايه دي‌سولفيد موليبدنوم 0.7 نانومتري نيز از ويژگي‌هاي نوري خارق‌العاده‌اي برخوردار است. اين ويژگي كه به طول مسير نوري مشهور است،‌حالت نور را مشخص كرده و انكسار و تداخل نوري را در حين انتشار كنترل مي‌كند.

براي ساخت اين لنزهاي فوق باريك، بلوري به ضخامت 6.3 نانومتر، 9 لايه اتمي، با استفاده از نوارچسبي مقاوم از تكه‌اي بزرگ از موليبدنوم جدا شد. پس از آن با استفاده از پرتو متمركز يوني لايه‌هاي اين بلور اتم به اتم تراشيده شد تا لنزي به شعاع 10 ميكرون باقي بماند.

به گفته دانشمندان،‌امكان تغيير نور در مقياس اتمي دريچه‌اي جديد را به سوي كوچك‌سازي تجهيزات تصويربرداري و تلفيق كاربري‌هاي نوري پيشرفته باز خواهد‌كرد. 

گفته مي‌شود اين يافته مي‌تواند به ساخت نمايشگرهاي قابل‌انعطاف رايانه‌اي و كوچك‌سازي دوربين‌ها كمك كند. به گفته دانشمندان مجموعه‌اي از اين ريزلنزها نيز مي‌تواند به عنوان شبيه‌ساز چشم حشرات مورد استفاده قرار گيرد.

کد خبر 328315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha