همشهری‌آنلاین: قانونگذاران میانمار امروز سه شنبه ۲۵ اسفند در لحظه‌ای تاریخی برای کشوری که پیشتر توسط یک خونتا (حکومت نظامیان) اداره می‌شد، یکی از معاونان نزدیک و دوست قدیمی رهبر حزب اپوزیسیون "لیگ ملی برای دموکراسی" را به عنوان نخستین رئیس جمهور غیرنظامی این کشور انتخاب کردند.

Htin Kyaw-ang

"یو تین چیاو" 69 ساله 360 رای از مجموع 652 رای اخذ شده توسط دو مجلس قانونگذاری میانمار را کسب کرد؛ مساله‌ای که راه را برای او به منظور خدمت کردن به عنوان نایب آنگ سان سوچی،‌ برنده جایزه نوبل و رهبر حزب اپوزیسیون "لیگ ملی برای دموکراسی" همواره می‌کند که از نظر قانون اساسی نمی‌تواند به عنوان رئیس‌جمهور میانمار انتخاب شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از روند طولانی جمع‌آوری آراء در نای پی تاو، پایتخت میانمار هنگامی که نتایج اعلام شد، قانونگذاران فریاد شادی سر داده و شروع به دست‌زدن کردند.

براساس قانون اساسی دوران خونتای میانمار، آنگ سان سوچی از به عهده گرفتن سمت ریاست جمهوری منع شده چرا که با یک خارجی ازدواج کرده و از او بچه‌ دارد اما آنگ سان سوچی متعهد شد با حمایت قاطعانه حزبش که در انتخابات پارلمانی نوامبر سال گذشته میلادی پیروز شده زمام امور قدرت را به عهده گیرد و کارگردان اصلی امور این کشور باشد.

"یو تین چیاو" پسر یک شاعر است که به اداره بنیاد خیریه آنگ سان سوچی در سال‌های اخیر کمک کرده، همواره یکی از اعضای قابل اعتماد و از نزدیکان آنگ سان سوچی بوده است.

کد خبر 328310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha