دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: روبات‌های کنترل‌ از راه دوری که با هدف پاکسازی به محل نیروگاه‌های هسته‌ای نشت کرده در فوکوشیما فرستاده شدند، به دلیل بالا بودن شدت آلودگی‌ها و تشعشعات هسته‌ای و تخریب مدارها و سیم‌کشی‌هایشان، از بین رفته‌اند.

براساس گزارش ديسكاوري، اين روبات‌ها كه ساخت آنها سال‌ها به طول انجاميده‌است، با هدف شنا كردن در ميان تونل‌هاي زيرزميني آب استخر خنك‌كننده نيرگاه طراحي شده‌بودند تا بتوانند بقاياي مواد سمي نشت كرده از ميان لوله‌هاي سوختي در ميان آب را جمع‌آوري كنند. اما ظاهرا قرار نيست اين عمليات پاكسازي به اين زودي‌ها به پايان برسد. سيم‌كشي اين روبات‌‌ها به دليل بالا بودن شدت آلودگي ذوب شده و منجر به از كار افتادن اين ماشين‌هاي پاكسازي شده‌است.

درسال 2011 يكي از شديد‌ترين زمين‌لرزه‌هاي تاريخ در ژاپن به وقوع پيوست و سونامي به ارتفاع 10 متر را به وجود آورد كه منجر به مرگ 19 هزار انسان و تخريب خانه‌ها و نابودي 160 هزار شغل شد، و در كنار تمامي اين فجايع، نيروگاه اتمي فوكوشيما دائيچي ژاپن نيز آسيب ديده و مواد سمي از آن به بيرون نشت كردند.

با گذشت پنج‌سال از اين فاجعه مهندسان شركت نيروي برق توكيو، Tepco، هنوز نتوانسته‌اند راهي براي پاكسازي اين آب‌هاي به شدت راديواكتيو و لوله‌هاي نشت كرده سوخت اتمي در اين نيروگاه بيابند. اين شركت اعلام كرده پاكسازي كامل اين منطقه ممكن است 30 تا 40 سال به طول بيانجامد. تخمين‌ها نشان مي‌دهند مهندسان تاكنون تنها موفق به جمع‌آوري 10 درصد از آلودگي شده‌اند، درحالي‌كه در دسامبر سال گذشته،‌ گزارش شد نشت آلودگي‌هاي اين نيروگاه به درون اقيانوس آرام نيز آغاز شده‌است.

يكي از رويكردهاي Tepco براي متوقف‌سازي آلودگي ايجاد بزرگترين ديوار يخي به دور نيروگاه است تا از آلوده شدن آب‌هاي زيرزميني اطراف نيروگاه جلوگيري كند، ديواري كه هنوز تكميل نشده‌است و تنها مي‌تواند نشت بيشتر آلودگي را متوقف كند، و در پاكسازي نقشي ندارد. 

مرگ اين روبات‌هاي پاكسازي باعث سرگرداني و سردرگمي شركت Tepco شده‌است و به مشكلات اين شركت در مهار آلودگي‌ها و پاكسازي آن از درون آب دامن زده‌است.

بزرگترين نگراني Tepco رآكتو شماره يك است، جايي كه سوخت در ميان مخازن فشار سوخته‌است و به سطح ته مخزن مهاركننده و ستون زيرين آن كاهش يافته‌ و حتي احتمالا به خارج از مخزن نشت كرده‌است. رآكتورهاي دوم و سوم نيز دچار نشت‌هايي جزئي شده‌اند.

خبر خوب اين است كه روبات‌ها كه توسط شركت توشيبا ساخته شده‌اند،‌پيش از مرگشان موفق به جمع‌آوري 1535 لوله سوختي از ساختمان رآكتور شماره چهار شده‌اند، به اين دليل كه در اين ساختمان شدت تشعشعات پايين‌تر بوده و امكان اجراي عمليات را براي روبات‌ها راحت‌تر ساخته‌است.

اما شرايط در رآكتور سوم فرق مي‌كند و شدت تشعشعات به اندازه‌اي بالاست كه كابل‌ها و الكترونيك‌هاي حساس روبات‌ها توانايي مقاومت در برابر آن را ندارند. متاسفانه امكان ارسال روبات‌هاي جديد به اين نيروگاه نيز وجود ندارد،‌ زيرا هريك از روبات‌هايي كه اكنون از بين رفته‌اند،‌براي انجام كاري خاص طراحي شده‌بودند و سال‌ها براي ساخت هريك زمان صرف شده‌بود. درحقيقت روباتي كه بتواند چنين سطح بالايي از تشعشعات اتمي را تحمل كند،‌در جهان وجود ندارد.

کد خبر 328188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha