دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: طلای جهانی به دلیل پایین ماندن ارزش دلار در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا، نخستین روز معاملات هفته جاری را با افزایش آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات دوشنبه 24 اسفند بازار سنگاپور 0.5 درصد افزایش یافت و به 1254.70 دلار رسید.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در آوریل با 0.2 درصد کاهش، 1256.50 دلار بود. بهای معاملات این بازار روز جمعه به بالاترین قیمت در 13 ماه گذشته صعود کرده بود اما در پی بهبود بازارهای سهام و ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران، تا پایان روز 13.40 دلار یا 1.1 درصد کاهش یافت و به 1259.40 دلار رسید و 0.9 درصد کاهش هفتگی برای این فلز ثبت شد.

دلار آمریکا در آستانه نشست سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا که پیش‌بینی می‌شود نرخهای بهره را بدون تغییر نگه دارند در برابر سبدی از ارزهای بزرگ در پایین‌ترین سطح یک ماه گذشته قرار دارد. نشست ماهانه سیاستگذاران آمریکا قرار است روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری برگزار شود.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار منتظر اعلام نتایج این نشست هستند تا احتمال افزایش مجدد نرخهای بهره در آینده نزدیک را برآورد کنند. کمیته بازار آزاد فدرال در دسامبر برای نخستین بار در حدود یک دهه گذشته نرخهای بهره را افزایش داد و انتظار می‌رفت امسال روند تحکیم سیاست پولی با افزایش بیشتر نرخهای بهره ادامه پیدا کند.

اقدام مذکور طلا را تحت فشار نزولی قرار داد اما در دو ماه گذشته این فلز ارزشمند تحت تاثیر ریزش بازارهای مالی جهان و تشدید نگرانی‌ها نسبت به سلامت اقتصاد آمریکا رشد چشمگیری پیدا کرده است.

سرمایه‌گذاران بازار فلزات ارزشمند همچنین به نشست بانک مرکزی ژاپن هم چشم دوخته‌اند. به گفته سام لاگلین، معامله‌گر گروه ام کی اس، در هفته جاری دو نشست بانک مرکزی داریم و در حالیکه بانک مرکزی ژاپن امروز آغاز می‌شود کمیته بازار آزاد فدرال تصمیم در خصوص نرخهای بهره را روز چهارشنبه اعلام می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، دلار نسبتا ضعیف و تغییر انتظارات درباره روند افزایش نرخهای بهره آمریکا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به رشد بیش از 18 درصد قیمت طلا کمک کرده است. طلا در برابر آشفتگی بازارهای سهام و نگرانیها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی، جایگاه خود به عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز را بازیافته است.

با اینهمه تحلیلگران گروه مالی گولدمن ساکس هفته گذشته اعلام کردند رشد اعتماد مصرفی و بهبود وضعیت اقتصاد آمریکا، نگرانی‌های بازار را حل خواهد کرد و طلا را به سطح پایینتری کاهش می‌دهد. این تحلیلگران مجددا قیمت کوتاه‌مدت مورد پیش‌بینی برای هر اونس طلا را 1100 دلار اعلام کردند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.7 درصد افزایش، به 15.61 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.7 درصد افزایش، 968.45 دلار معامله شد و هر اونس پالادیم با 0.3 درصد کاهش، 572.90 دلار بود.

کد خبر 328179

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha