همشهری آنلاین: فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در مصاحبه‌ای با اشاره به این که هیچ "طرح ب" برای سوریه وجود ندارد تاکید کرد، در حال حاضر شانس دستیابی به یک راه حل سیاسی برای این کشور بیش از هر زمانی است.

دی‌میستورا: هیچ طرح جایگزینی برای سوریه وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه، در مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره گفت: این شجاعت و عزم مردم سوریه در این که همچنان امیدشان را به کشورشان حفظ کرده‌اند الهام بخش ماست. شما باید به ما این شانس را بدهید تا به شما کمک کرده و اطمینان دهیم که این اتفاق (صلح) خواهد افتاد. پنج سال پیش هیچ کس هرگز نمی‌توانست تصور کند که این جنگ به اینجا بکشد اما شاید اکنون این شانس را داریم که به آن پایان دهیم.

دی‌میستورا که یک دیپلمات ایتالیایی-سوئدی است اظهار کرد: ما در حال حاضر چیزی را داریم که کوفی عنان و اخضر ابراهیمی (فرستاده های ویژه سابق سازمان ملل به سوریه) به رغم تلاش فراوانی که انجام دادند نتوانستند به دست آورند یعنی نوعی اتحاد در شورای امنیت.

دی‌میستورا در این مصاحبه تاکید کرد که تقسیم شدن از نظر وی گزینه‌ای برای کشور جنگ‌زده سوریه نیست.

وی گفت: اتحاد یک کشور یک مساله اساسی است. آخرین چیزی که سوریه به آن نیاز پیدا کرده و توانش را دارد تقسیم شدن است: تقسیم شدن به ایالت‌های کوچکی که یکی تحت کنترل یک گروه باشد و دیگر تحت الحمایه گروهی دیگر یک وضیت ناپایدار خواهد بود. من فکر می‌کنم که هیچ فردی در سوریه هر کسی که باشد چنین چیزی را نمی پذیرد. مردم سوریه مردمی هستند که بسیار به کشورشان افتخار می‌کنند.

وی در خصوص وضعیت آتش ‌بس در سوریه گفت: اگر چه مساله این است که آیا درگیری‌ها در سوریه همچنان وجود دارند یا نه، اما واقعیت این است که آیا این درگیری‌ها مهار شده‌اند یا خیر و این که حادثه‌ای تبدیل به مانعی برای آتش‌بس شده یا باعث شکسته شدن آن نشود. تاکنون مساله به اصطلاح "توقف مخاصمات" در سوریه آن طور که ما آن را این طور می‌خوانیم در کنترل درگیری‌ها موفق بوده است.

دی‌میستورا در ادامه خاطرنشان کرد: مذاکرات صلح سوریه باید انجام شود. آنها (مردم سوریه)‌ از طرف‌ها انتظار دارند که درباره این که آینده سوریه چطور می‌تواند به نظر برسد جدی صحبت کنند. اگر که مذاکرات صلح شکست بخورد، هیچ طرح "ب" ای برای سوریه وجود ندارد.

وی ادامه داد: طرح ب تا آنجا که ما می‌توانیم متصور شویم، تنها تداوم یک جنگ وحشتناک خواهد بود که همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. می‌دانید که تنها قربانیان این وضعیت چه کسانی خواهند بود! مردم سوریه. من فکر نمی‌کنم که یک طرح ب واقعی برای سوریه وجود داشته باشد به جز این که در راستای تلاش بیشتر به منظور رسیدن به نتیجه موفق یک راه حل سیاسی در سوریه مطابق بیانیه ژنو باشد.

کد خبر 328110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha