مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

مسعود زلفی*: مدیریت شهری پس از اجرای طرح جهادی ۱۳۷ در محلات، این بار در آستانه بازگشایی فضاهای آموزشی، به سراغ مدارس تهران رفته است .

براساس اخبار به دست آمده، قرار است طرح جهادی نوسازی مدارس را در ظرف زمانی ۱۵ شهریورماه جاری تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید به مورد اجرا گذارد.شاید این اقدام در نزد برخی افکار عمومی، مورد سئوال قرار گرفته و واگویه شود که بهینه سازی فضاهای آموزشی چه ربطی به مدیریت شهری دارد.

نخست این که، دانش آموزان و فعالان عرصه آموزش و پرورش، جزو شهروندان به شمار می آیند و از سویی فضاهای آموزشی از جمله اندام واره های پیکره شهر محسوب می شوند و نیز باید یادآور شد که شهرداری براساس قوانین جاری موظف است درصدی از درآمدهای سالیانه خود را صرف ساخت و بهینه سازی مدارس کند.

اما نکته ای که در این میان حائز اهمیت است، ضرورت توجه به فضاهای آموزشی از سوی تمام نهادهای خدماتی و نهادهای علمی حتی اقتصادی است.

مدیریت شهری به عنوان یک نهاد اجتماعی خود را موظف می داند براساس وظایف و ماموریت ذاتی و سازمانی به آبادانی و بهینه سازی فضاهای شهری از جمله مدارس اهتمام ورزد. از سوی دیگر تلاش شهرداری در این زمینه، به عنوان نوعی اقدام پیشگیرانه در هدر رفت سرمایه های انسانی و ملی و همچنین فعالیت در حوزه کاهش نرخ هزینه زندگی شهروندان قابل تفسیر است.

آمارهای رسمی اعلام شده مبین این مطلب است که امروزه بسیاری از فضاهای آموزشی، نه تنها از شاخصه های پذیرفته شده برخوردار نیستند بلکه لایق نام مدرسه نیز نیستند. میلیون ها شهروند با عنوان دانش آموز مجبور هستند، ساعاتی را به عشق علم و ادب آموزی در مکان هایی سپری کنند که دخمه ای بیش نیستند، ولی نام خود را به کلاس و مدرسه مزین کرده اند.

به دلیل عدم استاندارد بودن کلاس های درس از جمله ناکافی بودن نور در این فضاها، امروزه شاهد شیوع بیماری های چشمی و نیز هدر رفت میلیون ها ساعت از زمان آموزش و میلیاردها تومان هرز رفت ثروت ملی به واسطه افت تحصیلی دانش آموزان در بخش آموزش و پرورش هستیم.

تاکید می شود به دلیل ناکافی بودن نور کلاس ها، دانش آموزان مجبور هستند فشار مضاعفی را بر حس بینایی خود وارد آورند .براساس اخبار به دست آمده، شهرداری بنا دارد، سرویس های بهداشتی مدارس را نیز تجهیز و بهینه کند. از این اقدام شهرداری می توان، تلاش برای ارتقای سلامت بهداشت فردی شهروندان تعبیر کرد. بحران بیماری وبا را که در سال گذشته در گستره کشوری شیوع یافت فراموش نکنیم.

رویکرد دیگر مدیریت شهری از بهینه سازی فضاهای آموزشی، کمک به کاهش هزینه آموزشی شهروندان است. بارها شنیده شده است که اولیای مدارس به شیوه های مختلف، درخواست مساعدت مالی اولیای دانش آموزان مبنی بر حذف کاستی های مدارس را مطرح کرده اند.

 حال به نظر می رسد با این اقدام شهرداری، نرخ هزینه های آموزشی و حتی هزینه های درمان و بهداشت در سبد خانوارها به شدت کاهش می یابد.

 *کارشناس مدیریت و برنامه ریزی شهری

کد خبر 3279

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز