همشهری آنلاین: کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و طراح اپلیکیشن گفت: در سال ۲۰۱۴ در اروپا چیزی حدود ۱۹ درصد رشد اقتصادی در حوزه اپلیکیشن‌های موبایل نسبت به سال ۲۰۱۳ شاهد بودیم و نزدیک به یک‌میلیون شغل به طور مستقیم و غیرمستقیم از بستر اپ‌ها شکل گرفته و نهایتا سبب درآمد ۱۶.۵ میلیون دلاری شده است.

میلاد شکرخواه

فروشگاه‌های نرم افزارهای کاربردی دستگاه‌های همراه که با نام اپلیکیشن شناخته می شوند، این روزها سهم بالایی از کسب درآمد در فضای اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند. فروشگاه‌های عرضه اپلیکیشن‌ها همه روزه در تلاش برای جذب توسعه دهندگان و کاربران موبایل برای فروش برنامه‌های خود هستند و دانلود این برنامه‌ها درآمد بسیاری را برای آنها به همراه دارد.

چندی پیش موسسه‌ تحقیقاتی App Annie که در زمینه‌ تحلیل وضعیت فعالیت فروشگاه‌های عرضه‌ اپلیکیشن‌ها کار می‌کند، گزارشی منتشر کرد که درآمد حاصل از فروش اپلیکیشن‌های اپل (اپ استور) ۷۵ درصد بیشتر از گوگل پلی استور است و کشور چین تبدیل به سومین بازار پردرآمد اپ استور پس از آمریکا و ژاپن شده است.

در همین حال گزارش‌ها از درآمد یک میلیارد دلاری فروش بازی‌ها در فروشگاه اپلیکیشن اپل حکایت دارد که نسبت به مدت مشابه برای این سرویس‌دهنده با افزایش ۱۸ درصدی روبه رو بوده است. این آمار و ارقام نشان از رونق کسب وکارهای مرتبط با اپلیکیشن دارد و در کشور ما نیز فروشگاه‌های عرضه اپلیکیشن، طراحان و توسعه دهندگان این نرم‌افزارها، بر رونق این صنعت طی یک سال گذشته اذعان دارند.

ماهنامه ديار در مورد رشد اقتصادی این صنعت و کسب و کارهایی که در حوزه اپلیکیشن، رونق درآمدی به همراه دارد با میلاد شکرخواه کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و طراح اپلیکیشن گفت‌وگو كرده است.


  • رشد اقتصادی صنعت فناوری اطلاعات در دنیا و به‌طور خاص‌تر صنعت اپلیکیشن را چطور می‌بینید و به نظر شما این صنعت چه جایگاهی در اقتصاد جوامع پیشرفته و در حال توسعه دارد؟

رشد اقتصادی این حوزه امروزه در جهان جایگاه ویژه‌ای دارد، این ویژه‌بودن به این معناست که هر کسب و کاری به طور بالقوه با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین به رشد بالای اقتصادی خواهد رسید و حرکت کسب و کارها به این سمت به نظر من یک امری اجتناب ناپذیر است. شما امروزه شاهد این هستید که یک گوشی تلفن همراه به راحتی می‌تواند منافع مالی یک شغل را دگرگون کند. از شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل گرفته تا اپلیکیشن‌های خرید و فروش محصولات مختلف. یک نهضتی نوپا در کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات شکل گرفته و روزانه به عمق آنها افزوده می‌شود و ما تنها شاهد تغییر فرآیندهای افقی در آنها هستیم و تنها این محدوده بازی است که تغییر می‌کند. اما تمام این شرایط سبب شده است تا یک مقوله جدیدی تحت عنوان «اقتصاد اپلیکیشن» در جهان بوجود آید. اپلیکیشن‌ها ثروت آفرینی جدیدی برای کارآفرینان و توسعه‌دهندگان ایجاد کردند و شاید به تعبیری بتوان گفت که اقتصاد اپ شامل فروش اپ‌های کاربردی، درآمد از تبلیغات و سایر روش‌های درآمدی است که در بستر تلفن‌های همراه اتفاق می‌افتد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید تا سال 2007 عملا هیچ اپلیکیشنی وجود نداشت اما به یکباره تا سال 2011 بیش از 25 میلیارد اپلیکیشن در دنیا دانلود شده‌اند.

در سال 2014 در اروپا چیزی حدود 19درصد رشد اقتصادی در حوزه اپلیکیشن‌های موبایل نسبت به سال 2013 بوده و نزدیک به یک‌میلیون شغل به طور مستقیم و غیرمستقیم از بستر اپ‌ها شکل گرفته و نهایتا سبب درآمد 16.5 میلیون دلاری شده است. این شرایط در حالی است که سال گذشته در کشور ما ضریب نفوذ تلفن همراه 70درصد بوده است اما قطعاً چنین ارزش افزوده‌ای پدید نیامده است، زیرا بازار کشور ما اساساً باور بر تغییر کردن معادلات جهانی ندارد و حمایت‌های خوبی در این حوزه اتفاق نمی‌افتد. اما با این وجود من چشم انداز روشنی برای این حوزه تا چند سال آینده می‌بینم.

  • وضعیت اپلیکیشن‌نویسی در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته چطور است؟ آیا این صنعت به حدی از بلوغ رسیده که بتوانیم بگوییم موفق هستیم؟

در کشور ما برنامه نویسان زیادی فعالیت می‌کنند و روزانه شاهد تولید اپلیکیشن‌های زیادی هستیم که پا به اپ‌استورها می‌گذارند و در نقطه مقابل آنها اپلیکیشن‌هایی داریم که حتی به معرض بازدید هم نمی‌رسند. به نظر من علت این امر دو چیز است؛ یکی فقر آموزش و دیگری نبود استراتژی و هدف. در حوزه آموزش متاسفانه منابع و تالیف‌های بسیار محدودی داریم و عملاً متولی درستی در این بخش وجود ندارد، همچنین در برخی موارد هم دچار آموزش یک وجهی هستیم و فقط معطوف به آموزش یک پلتفرم خاص شده‌ایم. مشکل دوم نبود استراتژی و هدف مشخص برای تولید یک اپلیکیشن است. احتمالا زیاد با اپلیکیشن‌های تکراری در اپ استورها برخورد کردیم، تولیدات تکراری! این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ما نمی‌دانیم چه چیزی می‌خواهیم و صرفاً فقط برای داشتن یک رزومه یا رویای پول درآوردن یا کپی کردن یک ایده غیروطنی دست به این تولیدات می‌زنیم. به نظر من تا آن بلوغ فاصله زیادی داریم زیرا هنوز در این حوزه هدفمند عمل نکردیم. زمانی می‌توانیم بگوییم در حوزه موفق عمل کردیم که کسب و کارهای این حوزه بتوانند نیاز بازار و مخاطبان را به درستی شناسایی کنند. متاسفانه برخی از اپ استورهای وطنی سطح توقع و کیفیت کارها را پایین آوردند زیرا بدون هیچ ساز و کار مشخصی اپلیکیشن‌ها را منتشر و در معرض دانلود کاربران قرار می‌دهند. ما تا زمانی که خودمان را به شاخص‌های جهانی نزدیک نکنیم از این دست اتفاق‌ها رنج خواهیم برد.

  • با توجه به توسعه کسب و کارهای مرتبط با فناوری اطلاعات، فکر می‌کنید طراحی اپلیکیشن قابل رقابت با سایر کسب و کارها است؟

اگر بخواهیم از فناوری اطلاعات تنها پدیده وب سایت را مورد بررسی قرار دهیم شاید بتوانیم این دو جایگاه را با یکدیگر مقایسه کنیم. ورودی وب‌سایت‌ها از طریق مرورگرهای دسکتاپ تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کردند و به سمت موبایل‌ها سوق داده شدند. همین عامل ساده، خود نشان‌دهنده تغییر زمین بازی و ذائقه مخاطبان است. حالا تا چه حد این امر در کسب و کارها جدی گرفته می‌شود جواب سوال شما خواهد بود.
گزارش‌هایی که در پایان سال 2015 از وضعیت جا به‌ جایی کاربران از دسکتاپ‌ها به موبایل و تبلت‌ها توسط سرویس‌هایی نظیر گارتنر و flurry اعلام شد، نسبتی برابر 60 به 40 بود، این یعنی رقابت در موبایل‌ها و تبلت‌ها شروع شده است و کسانی موفق خواهند بود که به سرعت بتوانند با این تغییرات خودشان را وفق دهند و سهم خودشان از این بازار را تصاحب کنند.

  • وضعیت توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای کاربردی و بازارهای فارسی اپلیکیشن‌ها را از نظر درآمدی چطور ارزیابی می‌کنید؟

در مورد درآمدهای کسب و کارهای اینترنتی خصوصاً اپلیکیشن‌های موبایل اعداد و ارقام شفافی وجود ندارد و هیچ شرکت یا توسعه دهنده‌ای تاکنون رسماً اعلام نکرده است که از این بستر چقدر درآمد کسب کرده است، البته برخی درآمدهایی به صورت غیررسمی در برخی سایت‌ها و رسانه‌ها گفته می‌شود ولی تا چه حد قابل اطمینان باشند جای تامل است. در مجموع تا جایی که من از فعالیت‌های این حوزه خبر دارم، شرایط اقتصادی بدی حاکم نیست و هر کس به اندازه آورده خود کسب منفعت کرده است. به نظر من هر بستری برای راه اندازی کسب و کار ابتدا یک اندیشه و شم اقتصادی می‌خواهد. ابتدا باید ساز و کار درآمدی معینی وجود داشته باشد. با همه این اوصاف پیشنهاد من به افرادی که می‌خواهند برای خود کسب و کاری در این حوزه بنا کنند این است که حتما ابتدا جایگاه خود را تعیین کنند تا بتوانند براساس آن تصمیم گیری درستی داشته باشند. پس از آن با گردآوردن یک تیم خلاق، پویا و کنشگر حتما می‌توانند شانس خود را برای موفقیت‌های بزرگ رقم بزنند.

کد خبر 327869

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha