مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که سیاره عطارد،‌ درونی‌ترین سیاره سامانه خورشیدی، زمانی از لایه‌ای گرافیتی برخوردار بوده‌است،‌ همان ماده‌ای که مغز مداد‌های امروزی را تشکیل می‌دهند.

عطارد

براساس گزارش BBC، سطح بيروني سياره عطارد همواره تاريك است، و اكنون دانشمندان مي‌گويند دليل اين تاريكي را مي‌دانند. دانشمندان با بررسي داده‌هاي به دست آمده از فضاپيماي مسنجر عطارد به اين نتيجه رسيده‌اند عامل تاريك كننده مرموز سطح اين سياره گرافيت است.

احتمال مي‌رود اين گرافيت يادگاري از پوسته كهنسال و باستاني سياره باشد كه به تدريج توسط فعاليت‌هاي آتشفشاني پوشانده شده‌است.  پاتريك پپلوفسكي از لابراتوار فيزيك كاربردي دانشگاه جان هاپكينز در مريلند با بررسي داده‌هاي جمع‌آوري شده از بخش‌هاي تاريك عطارد كه فضاپيماي مسنجر در اواخر ماموريتش از سطح عطارد جمع‌آوري كرده‌بود،‌به اين حقيقت پي برده‌است.

نتايج اين بررسي‌ها نشان داد تاريك‌ترين مواد موجود روي عطارد تركيبي غني از كربن دارند كه حلقه‌هاي ارتباطي ميان آنها و حفره‌هاي برخوردي سياره نيز وجود دارد. براساس يافته‌هاي جديد اين ارتباط با مواد تاريكي كه به واسطه برخورد سنگ‌هاي كيهاني از اعماق سياره به سطح آن آمده‌اند نيز همخواني دارد.

عطارد مانند قمر زمين و ديگر سياره‌هاي دروني سامانه خورشيدي در دوران جواني‌‌اش كه سطحي بسيار داغ داشت،‌ از اقيانوس فراگير ماگمايي برخوردار بوده‌است. به گفته دانشمندان با سرد شدن اين اقيانوس و بلوري شدن مواد معدني،‌تمامي مواد معدني جامد شده به جز گرافيت به لايه‌هاي زيرين كشيده شده‌اند، زيرا گرافيت از خاصيت شناوري برخوردار است و به اين دليل روي هم انباشته شده و اولين پوسته عطارد را تشكيل داده‌است.

اما اين پوسته كهنسال بعد‌ها به واسطه فعاليت‌هاي آتشفشاني و ديگر فرايند‌هاي زمين‌شناختي ناپديد شده‌است. برخي از اين مواد غني از كربن به تدريج با سنگ‌هاي سطحي سيار تركيب شده‌اند و تاريكي جهاني را در سياره عطارد خلق كرده‌اند. دانشمندان مي‌گويند درصورتي كه بتوانند بقاياي پوسته اوليه عطارد را شناسايي كنند، با بررسي خصوصيات اين پوسته مي‌توانند تاريخ اوليه شكل‌گيري اين سياره را بهتر درك كنند.

کد خبر 327603

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha