دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

همشهری دو - آزاده باقری: اگر می‌خواهید با تصاویری متفاوت و کمتر دیده شده از سال‌های دفاع‌مقدس روبه‌رو شوید بد نیست سری به صفحه کاظم فرامرزی در اینستاگرام بزنید؛ صفحه‌ای که نزدیک به ۲سال می‌شود هر روز با گذاشتن عکس‌های تازه و متفاوت از ۸ سال جنگ تحمیلی این سؤال را به‌وجود می‌آورد که این همه عکس‌های کمتر دیده شده کجا بوده که حالا سر از صفحه آقای فرامرزی در آورده؟

کاظم فرامرزی هستم با یک ترکش در مغز

مردي 52ساله كه به قول خودش يك نخود تركش در مخچه‌اش جا خوش كرده و با خود اين يادگار سال‌هاي جنگ را حمل مي‌كند و جانباز 5درصد هم هست. آقا كاظم حالا بعد از 2سال نزديك به 60هزار دنبال‌كننده دارد و نزديك به 4هزار عكس را براي بازنشر در اختيار همگان قرار داده. براي اينكه از رمز و راز به‌دست آوردن عكس‌هاي متفاوت و جالب در اين صفحه سردرآوريم با كاظم فرامرزي به گفت‌وگو نشستيم؛ فردي كه بعد از صحبت با او متوجه شديم كارمند سازمان موزه انقلاب اسلامي و دفاع‌مقدس است و اين عكس‌ها را از دل آرشيو بيرون مي‌آورد و براي آنكه به‌دست فراموشي سپرده نشود آنها را با بهترين كيفيت منتشر مي‌كند تا بتواند از اين طريق آنها را در اختيار مردم و علاقه‌مندان به آن دوران بگذارد.

  • آقاي فرامرزي! معمولا كساني كه وارد دوران ميانسالي مي‌شوند كمتر به سراغ شبكه‌هاي اجتماعي مي‌روند يا اگر وارد هم بشوند آنقدر فعال نيستند كه چندان مورد توجه قرار بگيرند. چطور شد كه شما 2 سال مي‌شود مديريت صفحه‌اي را بر عهده داريد كه روزانه بيش از يك عكس از دوران دفاع‌مقدس منتشر مي‌كند و تا اين حد هم دنبال‌كننده و طرفدار دارد؟

شروع آشنايي من با اينستاگرام از 2 سال پيش توسط عروسم اتفاق افتاد. يك روز صحبت از شبكه‌هاي اجتماعي و اينستاگرام شد و با اين فضا آشنا شدم. شغل من آرشيويست است و در سازمان موزه انقلاب اسلامي و دفاع‌مقدس فعاليت مي‌كنم. وقتي با اين شبكه اجتماعي آشنا شدم به اين فكر افتادم كه مي‌شود از اين نرم‌افزار براي نشر آثار دفاع‌مقدس استفاده كرد.

  • عكس‌هايي كه شما در اينستاگرام خود منتشر مي‌كنيد عكس‌هاي كمتر ديده‌شده از آن دوران هستند، چطور شما اجازه انتشار آنها را به‌دست آورديد؟

من نزديك ١٥ سال است كه در بخش اسناد دفاع‌مقدس مسئوليت سازماني دارم. بخش قابل توجهي از اين عكس‌ها نگاتيوهاي آرشيو دفاع‌مقدس هستند كه به آنها دسترسي دارم و مي‌توانم از آنها بهره ببرم. اين عكس‌ها، عكس‌هايي هستند كه در سازمان ما موجودند و همه مي‌توانند از آنها استفاده كنند. بنده چون اجازه دارم مي‌توانم از اين عكس‌ها براي بازنشر استفاده ‌كنم. با اين كار تلاش كرده‌ام يك سرپل بين مخاطبان علاقه‌مند باشم كه دوست دارند به شكل حرفه‌اي با تصاوير در حوزه دفاع‌مقدس آشنا شوند.

  • پس چرا وقتي مشكلي با انتشار اين عكس‌ها وجود ندارد آنها را زودتر و از ر‌وش‌هاي ديگر در اختيار همگان قرار نداديد؟

مراكز اسنادي مانند مراكز اسناد دفاع‌مقدس مرجعي هستند براي پاسخگويي به نيازمندان در حوزه دفاع‌مقدس. منعي هم براي ارائه آنها وجود ندارد. در اين مراكز به كساني بيشتر كمك مي‌توان كرد كه مي‌دانند چه مي‌خواهند و به شكل هدفمند نيازشان را مطرح مي‌كنند. يكي از مشكلات در مراكز اسناد اين است كه مراجعه‌كنندگان خودشان هم نمي‌دانند چه مي‌خواهند و مثلا به شكل كلي مي‌گويند عكس دفاع‌مقدس مي‌خواهند. در اين شيوه مطالباتي معمولا پاسخ‌هاي منفي شنيده مي‌شود اما وقتي مراجعه‌كننده نياز و كاربردش را مشخص كند قطعا همراهي مراكز اسناد را با خودشان خواهند داشت. متأسفانه در 3-2 دهه گذشته عكس‌ها از معرض ديد عموم به دور بوده. يكي از اهداف من اين است كه مخاطبان از داشته‌هايشان در عكس‌هاي دفاع‌مقدس مطلع شوند و از اين طريق بتوانند با اين آرشيوها ارتباط برقرار كنند. گواه بر اين مطلب اين است كه لوگويي روي عكس‌ها نمي‌گذارم تا هر كسي بتواند از آن استفاده كند. كانالي هم راه‌اندازي كرديم به نام كانال اسناد افتخار كه خود فايل‌ها را به‌صورت مستقيم در اين كانال مي‌گذاريم تا افراد بتوانند به راحتي از اين عكس‌ها استفاده كنند.

  • شروع كارتان با چه ميزان استقبال روبه‌رو شد؟ موافقان و مخالفان اين صفحه چه واكنش‌هايي نشان دادند؟

روز اولي كه اين صفحه را راه انداختم تصور اين نقطه‌اي كه در حال حاضر قرار دارم را نداشتم. ابتدا تعدادي عكس براي بازخوردها گذاشتم تا ببينم مخاطب‌ها چه عكس‌العمل‌هايي نشان مي‌دهند. از همان روز اول متوجه شدم كه مورد استقبال قرار گرفته است. حتي يك نفر به من پيغام داد چرا روزي 6-5 عكس مي‌گذارم و مقداري با فاصله عكس‌ها را منتشر كنم تا در طول زمان كم نياورم. اما خب ايشان نمي‌دانست عقبه من براي اسناد دفاع‌مقدس غني است و موجودي فعلي در آرشيو ما حداقل بيش از يك ميليون عكس دفاع‌مقدس است. از سمت ديگر تشويق‌ها و استقبال‌ها موجب شد روزبه‌روز مصمم‌تر بشوم كه اين كار را ادامه دهم. آن روزي كه من شروع كردم شايد بتوانم بگويم هيچ صفحه‌اي با اين مضمون وجود نداشت و حداقل با اين كيفيت نبود اما الان نزديك به ١٠ صفحه وجود دارد كه به شكل فعالي كار مي‌كنند.

  • فكر مي‌كنيد تا چه زماني عكس‌هايي كه در آرشيو داريد مي‌تواند صفحه شما را تغذيه كند؟

اينكه قرار است كار تا كجا پيش برود، بايد بگويم تا زماني كه عمري باشد و عكس‌ها مخاطب داشته باشد من اين كار را ادامه خواهم داد. بيش از اينكه فالورها و لايك‌ها برايم مهم باشد در دسترس قراردادن اين عكس‌ها و اثربخشي اين كار مدنظر من است.

  • منتقدهاي صفحه‌تان چه نظري درباره فعاليت‌هاي شما دارند؟

منتقد درخصوص دفاع‌مقدس كه اصلا نداريم. دفاع‌مقدس با توجه به نظام حاكم در عرصه سياسي كمترين آسيب‌ها را ديده است. انتقادها بيشتر زماني پيش مي‌آيد كه گرايش‌هاي سياسي و برداشت‌هاي سياسي از عكس‌ها مي‌شود. مثلا بعضي وقت‌ها از عكس‌هايي استفاده مي‌كنيم كه ممكن است يكي از چهره‌هاي آن در حال حاضر محدوديت ارائه عكس‌هايشان وجود داشته باشد؛ اما چون نگاه ما نگاه تاريخ‌نگاري است قائل به اين هستيم كه عكس‌هاي دفاع‌مقدس را به واسطه عملكرد افراد، نمي‌شود نابود كرد. اينها اسناد ارزشمند تاريخي هستند كه بايد بمانند. به همين دليل بعضي مواقع ما را متهم مي‌كنند به اينكه گرايش‌هاي سياسي داريم اما گرايش‌هاي سياسي هيچ وقت عاملي نبوده كه در اين صفحه يك سو نگر باشم. سعي كردم سلايق مختلف سياسي هم مدنظرم قرار بگيرد. علاوه بر آن در مواردي متهم مي‌شوم كه چرا عكس از سپاه مي‌گذارم و نسبت عكس‌هاي دوستان ارتشي خيلي كمتر است از عكس‌هاي عزيزان سپاه؛ كه در توضيحاتم به اين موضوع اشاره كردم كه بنده به اقتضاي كارم به عكس‌هاي مربوط به سپاه دسترسي دارم.

  • شما در صفحه‌تان جز عكس‌هايي كه در آرشيو داريد از عكس ارسالي هم استفاده مي‌كنيد؟

هدف من در اين صفحه اين بوده كه عكس‌ها بازنشر بشود. با اين ابزار به‌دنبال جمع‌آوري عكس نيستم. يكي‌دو دليل هم دارد؛ اگر درگير جمع‌آوري عكس باشم تعهدهايي براي من به‌وجود مي‌آورد كه فعلا در توانم نيست بخواهم انتظارات را در ارسال عكس‌ها برآورده كنم. از طرف ديگر من دغدغه درباره كمبود عكس ندارم. عكس‌ها با كيفيت هستند و از نگاتيو اسكن شده‌اند و شفافيت بالايي دارند. با انتشار اين عكس‌ها مي‌توانم به كساني كه علاقه‌مند به چنين تصاويري هستند اين امكان را بدهم تا با بهترين كيفيت آنها را در اختيار داشته باشند.

کد خبر 327445

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha