همشهری آنلاین: سنجاقک‌ها رکورددار پرواز طولانی در میان حشرات و پرندگان است.

سنجاقک‌ها رکوردار پرواز شدند

به گزارش مهر، بررسی‌های جدید نشان می‌دهد رکورد طولانی‌ترین پرواز بی‌وقفه متعلق به گونه‌ای از سنجاقک‌ها به نام "آسیابک" است که با طول تقریبی چهار سانتی‌متر، می‌تواند بیش از هفت هزار کیلومتر را به طور پیوسته پرواز کند این در حالی است که پیش از این تصور می‌شد نوعی پروانه به نام "پروانه ملکه" طولانی‌ترین مسیر پرواز را به خود اختصاص داده است.

این سنجاقک هنگام مهاجرت هزاران کیلومتر را بر فراز اقیانوس‌ها به طور پیوسته پرواز می‌کند. این رقم درباره پروانه‌های ملکه حدود چهار هزار کیلومتر اعلام شده بود. علت اصلی توان بالای پرواز طولانی "آسیابک‌ها"، ترکیب ژنی آنها است.

پژوهشگران معتقدند که بدن این حشرات برای سفرهای طولانی مدت تکامل یافته است و این حشرات در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که لازم است به پروازهای طولانی مبادرت کنند و در نتیجه، بدن آن‌ها برای این شرط حیات، سازگاری دارد.

سطح بال‌های این حشرات در مقایسه با همنوعان خود بسیار بیش‌تر بوده و امکان پرواز گلاید یا بدون بال‌زدن را برای آنان امکان‌پذیر می‌سازد. این حشرات با استفاده از جریان‌های باد و حتی طوفان‌های دریایی، پرواز گلاید یا بدون مصرف انرژی را تا رسیدن به مقصد ادامه می‌دهند.

کد خبر 327352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha