مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضانورد آمریکایی مارک کلی پس از یک سال پرماجرا و طولانی، درحالی به زمین بازگشته‌است که قدش ۵ سانتیمتر بلند‌تر از زمانی است که درحال ترک زمین بود.

اسکات کلی

براساس گزارش CNN، ناسا مي‌گويد دليل افزايش قد كلي حضور در محيطي با نيروي جاذبه كم بوده‌است كه باعث كشيدگي ستون فقرات او شده‌است.  زماني كه فشار نيروي جاذبه روي بدن انسان نباشد، ديسك‌هاي ميان مهره‌ها منبسط مي‌شوند و به اين شكل ستون فقرات بلند‌تر از حد عادي‌اش خواهد‌شد.

با اين‌همه افزايش قد اسكات كلي پديده‌اي موقتي بوده‌است و قد وي به گفته برادرش مارك كلي كه فضانورد بازنشسته ناسا است، در كمتر از دو روز به حالت عادي‌اش بازگشت. 

مجموع روزهاي اقامت اسكات كلي در فضا پس از اين سفر طولاني به 520 روز رسيد، بيشتر از ديگر فضانوردان آمريكايي كه تاكنون به فضا سفر كرده‌اند.

وي پس از بازگشتش اعلام كرد اقامت يك ساله‌اش در فضا مي‌تواند به اجرايي شدن سفرهاي طولاني‌تر فضايي كمك كند و مسير ناسا را براي اجراي نقشه بلندپروازانه‌اش براي فرستادن انسان به مريخ را هموار سازد. ناسا قصد دارد تا سال 2035 فضاپيمايي سرنشين‌دار را راهي مريخ سازد.

اسكات كلي در مدت اقامتش در ايستگاه فضايي صدها آزمايش به انجام رسانده‌است و پس از بازگشت به زمين نيز تحت آزمايش‌هاي پزشكي قرار خواهد گرفت تا تفاوت‌هاي روحي و جسمي ميان او و برادرش مارك به درك بهتر تاثير اقامت طولاني مدت انسان در فضا كمك كند.

کد خبر 327299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha