یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

یک گزارش رسمی منتشر شده در بازار سرمایه نشان می‌دهد: میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس در طول امسال به ۲۴.۳درصد رسیده تا این بازار در کسب بازده نه فقط از بورس‌های منطقه خاورمیانه بلکه از بازده همه بازارهای رقیب داخلی پیشی بگیرد.

به گزارش همشهري، شاخص كل بورس تهران از ابتداي سال تا زمان اجراي برجام و آغاز رفع تحريم‌ها، در دي‌ماه امسال، بيش از 20درصد نزول كرده بود اما اين زيان پس از آغاز اجراي برجام جبران شد به‌طوري كه سرمايه‌گذاران در طول 60روز گذشته توانستند ضمن جبران زيان قبلي بيش از 24درصد بازده هم به‌دست آورند. آمار‌ها نشان مي‌دهد بازده سرمايه‌گذاري در بورس تهران از بازده بورس‌هاي فعال منطقه خاورميانه پيشي گرفته است. براساس آمار رسمي كه در بازارسرمايه منتشر شده است زيان بورس عربستان از ابتداي سال‌جاري شمسي به 33درصد رسيده، بورس‌هاي دوبي و استانبول نيز در همين دوره با 7درصد كاهش شاخص مواجه شده‌اند. تحليلگران در مقالات مختلفي چشم‌انداز اميدبخش اقتصاد ايران را پس از برجام عامل رشد بازار سهام و مناقشات سياسي كشور‌هاي منطقه مانند تركيه و عربستان را عامل سقوط بورس‌هاي اين 2كشور دانسته‌اند. در عين حال در همين دوره شاخص بورس‌هاي مهم دنيا مانند نيويورك، لندن، پاريس، شانگهاي، توكيو، هنگ‌كنگ، بمبئي و آلمان نيز بين 6تا 20درصد نزول كرده‌اند.

نمودار نوسان بازده بازارها از ابتدای سال تا کنون

  • بازده بورس از همه بازار‌ها بيشتر است

در شرايطي كه فقط 2هفته به پايان سال مانده است بار ديگر شاخص كل بورس تهران توانست بازده بيشتري نسبت به ساير بازار‌ها به‌دست بياورد، براساس آمار رسمي موجود ميانگين بازده سرمايه‌گذاري در بورس تهران حتي از فرابورس نيز فراتر رفته است، مقدار بازده سرمايه‌گذاري در فرابورس از ابتداي سال تاكنون 23درصد بوده است. در عين حال سرمايه‌گذاراني كه امسال در بازار سكه و ارز نيز سرمايه‌گذاري كرده‌اند سود كمتري نسبت به سهامداران به‌دست آورده‌اند.ميانگين سود سرمايه‌گذاراني كه در طول سال 94سكه بهار آزادي خريده‌اند 8درصد و سرمايه‌گذاراني كه دلار آمريكا خريداري كرده‌اند7.9درصد بوده است. سرمايه‌گذاران در بازار يورو هم از ابتداي سال تاكنون 10.5درصد سود كسب كرده‌اند هيچ‌كدام از اينها نتوانسته‌اند نرخ تورم رسمي را پوشش دهند و ميانگين بازده آنها كمتر از بازده بازار سهام بوده است.

  • بازار  -----------  بازده (درصد)

بورس............................. 24.3
فرا بورس.........................23
سكه بهارآزادي.................. 8
دلارآمريكا........................ 7.9
يورو.............................. 10.5
درهم امارات.....................7.9
پوند انگليس.....................2
دلار استراليا.................... 2.3
دلار كانادا........................2.7
يوان چين....................... 2.7
ليرتركيه.........................4.1-
نفت(برنت)..................... 33.9-
نفت(وست تگزاس)............ 22.4-
نفت(اپك) ......................35.6-
طلا(انس)...................... 7.8
نقره(انس)......................3.4-
آلومينيوم(تن)................. 10.6-
فولاد(تن)...................... 27.9-
قلع(تن)........................ 7-
نيكل(تن).......................37.3-
سرب(تن)......................4.4
روي(تن)...................... 8.9-
مس(تن)...................... 18.2-

کد خبر 327274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha