شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه کالج لندن تکنیکی را برای یافتن نشانگر‌های منحصر‌به‌فردی درون تومورهای سرطانی ارائه کرده‌اند که آن را پاشنه آشیل تومورهای سرطانی می‌نامند.

براساس گزارش BBC، اين نشانگرها مي‌توانند به بدن در هدف‌گرفتن سلول‌هاي سرطاني و نابودي آن كمك كنند. اما اين تكنيك شخصي‌سازي شده كه مقاله آن در نشريه ساينس منتشر شده‌است، بسيار پرهزينه است و تاكنون روي انسان مورد آزمايش قرار نگرفته‌است.

ديگر دانشمندان مي‌گويند ايده اصلي اين تكنيك مي‌تواند كاربردي باشد، اما پيچيده‌تر از آن است كه بتوان آن را به واقعيت تبديل كرد.

با اين همه دانشمندان دانشگاه كالج لندن كه با پشتيباني مركز پژوهش‌هاي سرطاني بريتانيا اين پروژه را اجرا كرده‌اند،‌مي‌گويند كشف آنها مي‌تواند اساس و پايه درمان‌هاي جديد سرطان باشد و اميدوارند بتوانند اين درمان را تا دو سال آينده روي بيماران بيازمايند. تكنيك درماني آنها برپايه تجزيه و تحليل دي‌ان‌اي است تا براساس داده‌هاي به دست آمده درمان متناسب هر فرد را ارائه دهند.

تا پيش از اين تكنيك دفاعي در برابر سرطان،‌ هدايت سيستم ايمني بدن به سوي سلول‌هاي سرطاني بود تا سلول‌ها توسط خود بدن بيمار از بين بروند، اما واكسن‌هاي ضد‌سرطان بي‌كفايتي خود را تاكنون به اثبات رسانده‌اند، شايد به اين دليل كه اين داروها بدن را براي دنبال كردن هدف‌هاي نادرست هدايت مي‌كنند.

مشكل اينجاست كه سرطان از سلول‌هاي مشابهي ساخته نشده‌است،‌ اين سلول‌ها توده‌اي آشفته از جهش‌هاي ژنتيكي هستند به طوري‌ كه نمونه‌‌هاي سلولي به دست آمده از قسمت‌هاي مختلف يك تومور رفتارهاي متفاوتي از خود نشان مي‌دهند. اين سلول‌ها شبيه به درختي رشد مي‌كنند كه تنه اصلي آن جهش‌هاي ژنتيكي است و اين جهش‌ها هريك در شكل يك شاخه در جهت‌هاي متفاوت رشد مي‌كنند. اين پديده به غيريكنواختي سرطان شهرت دارد.

محققان در مطالعه جديد شيوه‌اي را براي شناسايي جهش‌هاي تنه كه موجب تغيير آنتي‌ژن‌ها مي‌شوند، كشف كرده‌اند. آنتي‌ژن‌ها پروتئين‌هايي هستند كه از سطح سلول‌هاي سرطاني بيرون مي‌آيند. به گفته چارلز سوانتون از دانشگاه كاليفرنيا، لس‌آنجلس، اين شيوه درماني بسيار هيجان‌انگيز است زيرا اكنون مي‌توانيم آنتي‌ژن تومورها كه در تمامي سلول‌هاي سرطاني موجودند را اولويت‌بندي و سپس هدف‌گيري كنيم،‌ اين همان پاشنه آشيل سرطان است.

دو رويكرد درماني براساس اين تكنيك قابل اجرا خواهد‌بود،‌توليد واكسني مخصوص هر بيمار كه سيستم ايمني فرد را براي رديابي آنتي‌ژن‌ها آموزش مي‌دهد، و شكار سلول‌هاي ايمني كه از توانايي هدف‌گيري جهش‌هاي سرطان‌زا برخوردارند، افزايش تعداد آنها در آزمايشگاه و سپس بازگرداندن دوباره آنها به درون بدن بيمار.

کد خبر 327196

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha