گروه محیط زیست: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه علت مرگ 79 دلفین در سواحل شرقی جاسک در دست بررسی است، نسبت به تشکیل بلوم‌های بزرگ جلبکی در سواحل بندرعباس هشدار داد.

دکتر محمد باقر نبوی ارتباط میان آلودگی‌های ناشی از تخلیه مازوت در سواحل بندرعباس و مرگ دلفین‌ها در ساحل شرقی جاسک را به دلیل متفاوت بودن این 2 منطقه و بعد مسافت منتفی دانست و افزود: مرگ دسته جمعی دلفین‌ها عوامل متعددی دارد از جمله دلفین‌ها به دلیل ناشناخته، به‌طور دسته جمعی خودکشی می‌کنند، که البته احتمال می‌رود این نوع خودکشی به دلیل فشارهای موجود در محیط زیست آنها باشد.

همچنین آلودگی‌های نفتی  و غیر نفتی مانند نشت مواد شیمیایی که به صورت غیر مجاز از کشتی‌ها در دریا رها می‌شود می‌تواند باعث مرگ این آبزیان شود.

به گفته وی در حال حاضر از لاشه دلفین‌های کشف شده در جاسک نمونه‌برداری شده و تحقیق درباره چگونگی مرگ آنها ادامه دارد و نتیجه این تحقیقات به زودی اعلام می‌شود.

این مقام مسئول افزود: برخلاف آن‌که تصور می‌شود آلودگی‌های نفتی مهم‌ترین عامل مرگ و میر آبزیان دریایی است، در مواردی آلودگی‌هایی که از طریق خشکی وارد آب‌های ساحلی می‌شود خطر‌ناک‌تر از آلودگی‌های ناشی از مواد نفتی داخل دریاست  چرا که ورود این آلودگی‌ها از خشکی به دریا باعث افزایش مواد مغذی شده تولید مثل بسیار زیاد سیتوپلانک‌ها را سبب می‌شود که پیامد آن تولید نوعی سم و در نهایت مرگ ماهی‌هاست.

نبوی تصریح کرد: متاسفانه هفته گذشته چند بلوم بزرگ جلبکی در نوار ساحلی بندر‌عباس مشاهده شد که می‌تواند به مرگ آبزیان این منطقه منجر شود، ضمن آن‌که این خطر وجود دارد که با ورود این بلوم‌ها به زنجیره غذایی ماهیان، سلامت انسان‌ها به خطر بیفتد. البته در این خصوص نمونه‌برداری‌های لازم انجام شده تا بر اساس آن اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با این پدیده صورت گیرد.

وی در باره اقدامات قانونی برای برخورد با متخلفان و آلوده‌کنندگان محیط‌های دریایی کشور یاد‌آور شد: قانون برنامه پنجم سال 54 به ایجاد آلودگی در آب‌های حاکمیتی ایران و چگونگی برخورد با آن اختصاص دارد و در حال حاضر این قانون با توجه به شرایط روز، اصلاح و بازنگری و برای تصویب به کمیسیون زیر بنایی دولت ارائه شده است. انتظار می‌رود با تصویب و اجرایی شدن این قانون، شرایط لازم برای برخورد قاطع با متخلفان فراهم شود.

نبوی با اشاره به اینکه پرونده آلودگی ناشی از رهاسازی مازوت در ساحل بندرعباس به مراجع قضائی ارجاع شده و در حال پیگیری است، خاطر نشان کرد: با توجه به وجود صنایع آلاینده، زهاب‌های کشاورزی و پساب‌های صنعتی و پتروشیمی در بندرعباس، بندر‌امام، خور‌موسی، نایبند و عسلویه، نمونه‌گیری‌های فصلی برای تعیین میزان آلودگی در این مناطق پس از ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد اما تلاش سازمان محیط زیست بر آن است تا سیستم‌های پایش دائمی را تا پایان سال جاری در آب‌های شمال و بندر‌عباس مستقر کند.

با راه‌اندازی این سیستم، در هر ساعت از شبانه روز دسترسی به میزان آلودگی و به‌طور کلی پایش آب‌های مورد نظر به‌صورت آن‌لاین امکان پذیر خواهد بود.

کد خبر 32717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز