همشهری‌آنلاین: بشار اسد،رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با یک شبکه آلمانی تاکید کرد:‌ باید افراد مسلح سلاح خود را بر زمین بگذارند و دیگر سلاح حمل نکنند و به دیگران و اموال عمومی و خصوصی آسیب نرسانند و به صورت یک شهروند مدنی بازگردند در این صورت این افراد شامل عفو کامل می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از سایت خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) ،بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه آلمانی "ARD" تأکید کرد که تروریست‌ها از همان ساعت هاي اول آغاز آتش‌بس آن را نقض کردند.

بشار اسد افزود: ما به عنوان ارتش جمهوری عربی سوریه از پاسخ به نقض آتش‌بس از سوی گروه‌های تروریستی خودداری کردیم تا فرصت اجرای آتش بس را داده باشیم. این چیزی است که ما می‌توانیم انجام دهیم. اما هر چیزی یک حد و حدودی دارد و این امر به طرف مقابل نیز بستگی دارد.

رئیس‌جمهور سوریه ادامه داد: آنچه که برای من از لحاظ قانونی اهمیت دارد و برخاسته از منافع ملی سوریه است این است که تو به عنوان یک شهروند نباید سلاح در دست بگیری و به دیگران و به اموال عمومی و خصوصی آسیب برسانی؛ این همه چیزی است که ما می‌خواهیم. ما چیزی غیر از این نمی‌خواهیم. اگر سلاح‌هایشان را زمین بگذارند همگی را عفو می‌کنیم. قبلا نیز همچین چیزی رخ داده و سابقه داشته که افراد مسلح پس از زمین گذاشتن سلاح خود به ارتش سوریه پیوسته‌اند و یا به زندگی سیاسی روی آورده‌اند.

متن کامل مصاحبه رئیس‌جمهور سوریه با شبکه آلمانی:

بشار اسد در پاسخ به این سوال که یا ما در لحظه سرنوشت‌‌ساز در تاریخ سوریه یعنی اجرای آتش‌بس قرار داریم، تاکید کرد: من بیشتر از آن که با آن موافق باشم امیدوارم، زیرا که ما بر سر توقف مخاصمات به توافق رسیدیم، همان طوری که هفته گذشته اعلام کردیم، اما هم اکنون بارقه امید برای همه مردم سوریه وجود دارد، اما معمولا وقتی که آتش بس یا توقف عملیات جنگی یا مانند این توافقنامه میان دو طرف وجود دارد، نگهداشتن آن دشوار خواهد بود، شما وقتی که درباره چند طرف صحبت می‌کنید، وقتی که می‌گویم چند طرف در مورد بیش از 100 گروه تروریستی صحبت می‌کنید و تعدادی از کشورها از آنان حمایت می‌کنند، شما درباره دو اردوگاه که اهداف متناقض در مورد توقف عملیات جنگی یا آن توافقنامه دارند، صحبت می‌کنید. از این رو من امیدوار هستم و ما آنچه که باید، برای موفقیت آن انجام خواهیم داد، اما اراده خوب کافی نیست.

اسد درباره این‌که شما و دولت سوریه چه کار می‌کنید تا این آتش‌بس پایدار باشد؟ تصریح کرد: در حقیقت آتش بس از سه روز پیش آغاز شد و فکر می‌کنم که شما می‌دانید که تروریست‌ها از همان ساعت‌هاي اول آغاز آتش‌ بس آن را نقض کردند. ما به عنوان ارتش سوریه از پاسخ به نقض آتش بس از سوی گروه‌های تروریستی خودداری کردیم تا فرصت اجرای آتش بس را داده باشیم. این چیزی است که ما می‌توانیم انجام دهیم. اما هر چیزی یک حد و حدودی دارد و این امر به طرف مقابل نیز بستگی دارد.

او درباره زمان‌بر بودن دستیابی به توافق گفت: مساله نیازمند این زمان طولانی نبود، اما کشورهایی که از تروریسم حمایت می‌کنند به ویژه آمریکا برای رسیدن به توافق کار نمی‌کردند. این کشورها از چند ماه پیش اقدام برای این مسأله را شروع کرده‌اند اما ما از همان آغاز، عملیات آشتی را در سطح داخلی انجام دادیم. تعدادی از افراد مسلح سلاح‌هایشان را زمین گذاشتند و ما آنها را عفو کردیم ولی این توافق فرق دارد چون بايد جامع‌تر باشد.

رئیس‌جمهور سوریه درباره این‌که برقراری صلح به دست شما است، درست است، اظهار کرد: منظورتان از این که گفتید صلح به دست شماست چیست؟ خبرنگار گفت: منظورم تصمیم شما است. شما می‌توانید بمباران کنید یا نکنید. شما فقط ماهیت این گروه‌ها را می‌دانید.

بشار اسد تاکید کرد: حق با شماست. وقتی که مثل این توافق را داشته باشید، باید از دو مسأله سؤال کنید: نقشه‌ها چی هستند. یعنی نقشه‌های نظامی که باید بر اساس آنها کار کنید کجاست؟ دوم این‌كه معیارها چی هستند؟ یعنی سیستم نظارت بر آتش بس چیست؟ هنوز چند روز بيشتر از آتش بس نگذشته. ما هنوز این نقشه‌ها و معیارها را در دست نداریم. پس توافق هنوز به مرحله نهایی نرسیده است. وقتی که توافق نهایی شود ما به عنوان یکی از مسئولان اجرای این توافق، مسئولیت را به عهده می‌گیریم.

بشار اسد درباره عفو افرد مسلح گفت:‌ آنچه که باید انجام دهند این است که سلاح خود را زمین بگذارند حال چه تصمیم داشته باشند که به روند سیاسی بپیوندند یا نه و هیچ طرح سیاسی نداشته باشند. این‌ها مهم نیست. آنچه که برای من از لحاظ قانونی اهمیت دارد و برخاسته از منافع ملی سوریه است این است که تو به عنوان یک شهروند نباید سلاح در دست بگیری و به دیگران و به اموال عمومی و خصوصی آسیب برسانی؛ این همه چیزی است که ما می‌خواهیم. ما چیزی غیر از این نمی‌خواهیم. اگر سلاح‌هایشان را زمین بگذارند همگی را عفو می‌کنیم. قبلا نیز همچین چیزی رخ داده و سابقه داشته که افراد مسلح پس از زمین گذاشتن سلاح خود به ارتش سوریه پیوسته‌اند و یا به زندگی سیاسی روی آورده‌اند. ما قبلا آنها را عفو کردیم و موفق شدیم.

اسد درباره مبارزه با تروریست‌ها تصریح کرد: هرکس سلاح علیه غیرنظامیان یا اموال عمومی یا خصوصی به دست می‌گیرد از نظر قانونی تروریست به شمار می‌رود، فکر می‌کنم که این امر در کشورهای دیگر نیز هست، شما وجود چیزی موسوم به مخالفت مسلحانه در کشورتان قبول نمی‌کنید. شما چیزی موسوم به مخالفت میانه رو که برای تحقق اهداف خود سلاح به دست می‌گیرد قبول نمی‌کنید، ما نمی‌گوییم که هر مخالف مسلحی افراط‌گراست، اما می‌گوییم که اغلب گروه‌های مسلح که بر میدان مسلط شد‌ه‌اند متشکل از گروه‌های افراطگرا هستند. طرف دیگری که به عنوان میانه رو ترویج شده مهم نیست و حاشیه‌ای است و هیچ تسلطی ندارد، برای این که اغلب آنان به افراطگرایان می‌پیوندند، نه برای این که آنان افراطگرا هستند، بلکه به علت ترسیدن یا برای پول به افراطگرایان می‌پیوندند، برای این که ما می‌گوییم که ما با افراطگرایان مبارزه می‌کنیم زیرا که هم اکنون دشمن حقیقی تروریسم است، گروه‌های تروریستی به صورت اصلی از داعش و النصره و احرار الشام و جیش الاسلام تشکیل شده‌اند.

اسد درباره مذاکره با مخالفان گفت:‌ ما این کار را کردیم و در مورد آن صحبت کردم. وقتی که آشتی وجود دارد تو با جنگجوها و نه معارضان سیاسی گفت‌وگو می‌کنی؛ با کسانی که در میدان دارند می‌جنگند حرف می‌زنی و ما همین کار را کردیم. من با آن نکته موافقم اما وقتی که درباره دو نوع که شما شورشیان توصیف کردید؛ صحبت کنی -سوری‌ها و غیر سوری‌ها- در واقع با هم کار می‌کنند. گروهی از خارجیان در سوریه وجود ندارد بلکه بیگانگان با سوری‌ها در همان گروه‌ها آمیخته شده و یک ایدئولوژی دارند و آرمان‌های آنان ایجاد "دولت اسلامی" یا چیزی شبیه به آن است.

اسد درباره این‌که گام‌های بعدی بعد از انتقال قدرت چیست، گفت: در واقع روند گذار سیاسی شامل تشکیل دولت وحدت ملی است که هر کسی می‌تواند به دولت ما ملحق شود یا جزوی از آن باشد؛ باید این دولت بر اساس قانون اساسی باشد و پس از قانون اساسی باید انتخابات پارلمانی برگزار شود که شکل سوریه نو را تعیین خواهد کرد. اینها مراحل اساسی گذار سیاسی است.

او درباره این‌که آیا آماده کناره‌گیری هست، تاکید کرد: به خاطر آن کشورها و مسئولانشان البته که نه؛ چراکه این قضیه به آنها ارتباط ندارد؛ برای همین سبب پاسخ به آن ندادم؛ از پنج سال پیش آنها را دارند همین خواسته را تکرار می‌کنند و من به حرف آنها توجه نکردم چون این موضوع فقط به خودمان مربوط است. تنها شهروندان سوری حق دارند مشخص کنند چه کسی باید رئیس‌جمهور شود. شما به‌عنوان یک تبعه آلمانی از من قبول نمی‌کنی یا از هر کسی دیگر که به تو بگوید کی باید صدراعظم آلمان باشد یا نوع سیستم سیاسی شما چه باشد. شما این امر را قبول نمی‌کنید، ما هم قبول نمی‌کنیم.

اسد درباره این‌که ایران، روسیه و حزب‌الله در مقابل کمک به شما چه درخواستی از شما دارند، گفت: این جنگ آسان نیست و ما علیه ده‌ها کشور که از آن مزدوران و تروریست‌ها حمایت می‌کنند؛ می‌جنگیم. در مورد هم‌پیمانان و دوستان ما که به این جنگ با راه‌های مختلف وارد شدند، که بعضی آنها به طور مستقیم وارد شده و بعضی دیگر به طور غیرمستقیم؛ آنها دیدگاه دیگر دارند. آنها به سوریه برای کمک به رئیس جمهور سوریه یا دولت سوریه نیامده‌اند. در حقیقت آمده‌اند برای این‌که تروریسم را خوب می‌شناسند. اگر در منطقه گسترش پیدا کند مرز و حد نمی‌شناسد و اگر تروریسم بر منطقه سیطره پیدا کرده به مناطق دیگر منتقل خواهد شد و نه فقط به کشورهای مجاور. لذا آنها از خودشان دفاع می‌کنند و از ما چیزی نخواستند. تمام دوستان ما حاکمیت‌مان را محترم می‌شمرند و هیچ چیز در مقابل آن نمی‌خواهند.

کد خبر 326944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha