شهردار تهران با «کیمو تیلیکانین» وزیر کشاورزی و محیط‌زیست فنلاند دیدار و گفت‌وگو کرد.

تعامل برای توسعه ارتباطات زیست محیطی بین تهران و هلسینکی

محمدباقر قاليباف طي سخناني در اين ديدار مهم‌ترين چالش تهران را مسائل زيست‌محيطي و آلودگي هوا و همچنين اصلي‌ترين هدف براي مبارزه با اين چالش را كمپين «آسمان آبي، زمين پاك» معرفي كرد و گفت: در حوزه آلودگي هوا 80درصد آلودگي ريشه در حمل‌ونقل خودرويي و وسايل متحرك در شهر تهران دارد كه در تلاش هستيم با راهكارهايي مشخص، بر اين مشكل فائق آييم.
وي به توليد برق از پسماند به روش زباله سوز و هاضم، توليد كود از پسماندها و همچنين دفن بهداشتي زباله در شهر تهران اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون روزانه 8هزار تن زباله در شهر تهران توليد مي‌شود كه بازيافت اين زباله‌ها يكي از مهم‌ترين مسائل ما به شمار مي‌رود. علاوه بر اين هم اكنون روزانه 500تن زباله به انرژي تبديل شده و حدود 5مگاوات برق از زباله‌ها توليد مي‌شود. شهردار تهران افزايش حجم توليد برق از زباله‌ها به 7هزار تن را از سياست‌هاي قطعي شهرداري تهران عنوان كرد و گفت: در شرايط فعلي محل‌هاي مورد نياز براي راه‌اندازي زباله سوز در شهر تهران مشخص شده و آماده سرمايه‌گذاري در اين زمينه توسط سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي هستيم.

قاليباف در ادامه توسعه حمل‌ونقل عمومي را يكي از راهكارهاي جدي مقابله با آلودگي هوا عنوان كرد و اظهار داشت: هم اكنون سالانه 25كيلومتر مترو به شبكه حمل‌ونقل ريلي شهر تهران افزوده مي‌شود. در ادامه راهكارهاي پيش رو براي كاهش منابع آلاينده نيز مورد بررسي قرار گرفته است تا اقدامات لازم در اين زمينه را دنبال كنيم.

شهردار تهران ذرات معلق زير 2.5ميكرون و همچنين ريزگردها را 2خطر جدي براي آلودگي هوا عنوان كرد و گفت: هنوز هم چالش‌هايي پيش رو وجود دارد كه در حال پيگيري براي رفع آنها هستيم و در اين موارد زمينه‌هاي همكاري مشتركي نيز ميان ايران و فنلاند وجود دارد.

همچنين «كيمو تيليكانين» وزير كشاورزي و محيط‌زيست فنلاند طي سخناني در اين ديدار با اشاره به امضاي تفاهمنامه ميان جمهوري اسلامي ايران و فنلاند در زمينه مسائل زيست‌محيطي، گفت: ارتباط بين پايتخت 2كشور در زمينه‌هاي فناوري پاك، مسكن و شهرسازي و همكاري‌هاي دو جانبه قابليت گسترش دارد چرا كه هر دو كشور با چالش‌هاي زيست‌محيطي روبه‌رو بوده و شهرداري‌ها و شركت‌هاي تابعه 2كشور نيز از تجربيات خوبي در اين زمينه برخوردار هستند.

تيليكانين در ادامه با تقدير از مديريت ارزنده پايتخت، از شهرداري تهران به‌منظور مرمت و بازسازي اثر هنري هنرمند فنلاندي در تهران تشكر كرد و گفت: اعطاي جايزه خشت طلاي تهران به شهر هلسينكي به‌منظور اجراي پروژه مربوط به سالمندان و حوزه سلامت قابل تقدير است. وي توسعه سالانه 25كيلومتر مترو در شهر تهران را قابل توجه دانست و گفت: براي مردم اهميت دارد كه از سفر با خودروي شخصي خود پرهيز كرده و از سيستم مطلوب مترو استفاده كنند كه اين اقدام مي‌تواند در كاهش آلودگي هوا نيز مؤثر باشد.

کد خبر 326783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha