مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

سید محمد فخار: روند افزایش مراجعات به مراکز معاینه فنی در زمستان جاری نشان می‌دهد هرگاه پلیس میلی به برخورد با قانون‌شکنان داشته باشد، رعایت قانون نیز قوت می‌گیرد.

اين افزايش مراجعات روزهاي اخير، در پي آن صورت گرفته كه پليس مطابق هر سال قرار است با خودروهاي فاقد معاينه فني در جاده‌هاي كشور برخورد جدي داشته باشد.

پيش از اين نيز در دي‌ماه و زمان شكل‌گيري 24روز آلودگي متوالي هوا، برخورد با متخلفان معاينه فني را تشديد كرد و نتيجه آن مراجعه روزانه 4 هزار خودرو به مراكز بود. در هفته‌هاي مانده از اسفند نيز معاينه فني رونق گرفته و خودروها براي آنكه بتوانند سفرهاي نوروزي خود را بدون جريمه فقدان معاينه فني بگذرانند، به مراكز 14گانه مجاز تهران و ساير كلانشهرها مراجعه مي‌كنند. بدين‌منظور، ستاد معاينه فني خودروهاي تهران اعلام كرد كه در روزهاي پاياني سال، ساعات كار مراكز معاينه فني شهر تهران افزايش يافته است.

  • افزايش مراجعات در روزهاي پاياني سال

براي رفاه حال شهروندان و ارائه خدمات كيفي از 15اسفند، 5مركز بيهقي، سراج، نيايش، آبشناسان و دماوند با 2ساعت افزايش كاري تا ساعت 18فعال خواهد بود. از يك‌ماه قبل نيز 4مركز بيهقي، سراج، آبشناسان و نيايش در روزهاي پنجشنبه تا ساعت 16و 6مركز بيهقي، سراج، آبشناسان، الغدير، خاوران و امام‌رضا در روزهاي جمعه فعال بوده‌اند.

به گفته سيدنواب حسيني‌منش، قائم‌مقام ستاد معاينه فني خودروهاي تهران، در اين ايام شهروندان مي‌توانند قبل از سفر براي اطمينان از وضعيت سلامت و ايمني خودروي خود به يكي از مراكز شهر تهران مراجعه كنند. اخذ گواهي معاينه فني به‌علت شروع سفرهاي نوروزي و برخورد پليس با خودروهاي فاقد معاينه فني در جاده داراي اهميت ويژه‌اي است اما ارزش معاينه فني به اين نكته محدود نمي‌شود.

  • سيمفا به كمك مي‌آيد

سامانه يكپارچه معاينه فني(سيمفا) از بهمن سال‌جاري در كشور به راه افتاده و نتايج آن به‌زودي در كشور همه‌گير مي‌شود. اين سامانه بيش از همه مي‌تواند بر كيفيت ترددهاي جاده‌اي در سفرهاي نوروزي و تابستاني اثر مثبت بگذارد. هدف از ملزم كردن استفاده همه مراكز معاينه فني كشور به سيمفا، اتصال ديتا بانك تجميع شده در معاينه فني با ديتا بانك پليس بوده است كه با اين راهكار و اقدام پليس بتواند به‌صورت نرم افزاري بدون نياز به حضور فيزيكي در سطح شهرها نسبت به اعمال قانون و جريمه خودروهاي مشمول فاقد معاينه فني اقدام كند. هم‌اكنون بيشتر مراكز معاينه فني در سطح كشور به نرم‌افزار سيمفا متصل بوده و اطلاعات خودروهاي معاينه فني شده در سطح كشور در سرورهاي مركزي وزارت كشور تجميع مي‌شود. براي اجرايي شدن اين نحوه كنترل و سامان بخشي در اين حوزه به‌نظر مي‌رسد پليس بايد هرچه زودتر طبق شرح وظايف قانوني مقدمات اتصال به ديتا معاينه فني نرم افزار سيمفا را تأمين كند.

  • يك تير و 3نشان

كاهش آلودگي هوا، كاهش مصرف سوخت و كاهش تصادفات؛ اين 3مهم‌ترين آثار انجام معاينه فني هستند. با انجام يك معاينه فني ساده خودرو طي 10دقيقه، 18آزمايش روي خودروها انجام مي‌شود و طي آن آزمايش‌هاي فيزيكي و ظاهري روي خودرو انجام مي‌شود كه در اين ميان تنها آزمايش فيزيكي به‌وسيله انسان انجام مي‌شود و بقيه به‌صورت مكانيزه است. در چرخه معاينه مكانيزه، بخش‌هاي حياتي خودرو شامل ترمز، كمك فنر، چراغ‌هاي هشدار‌دهنده و انحراف چرخ‌ها تست مي‌شود كه در سلامت سفر بسيار اهميت دارد. در تست ميزان آلايندگي نيز گازهاي خروجي بررسي و تحليل مي‌شود تا درصورت تأييد خودرو در اين تست تا 25درصد از آلودگي هواي توليدي كاسته شود. در بخش سوخت نيز معاينه فني تا 13درصد اثر دارد.

کد خبر 326782

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha