همشهری‌ آنلاین: متن کامل بیانیه مشترک کشورهای عضو 1+5 ( آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) درباره برنامه هسته‌‌ای ایران

به گزارش ایسنا، متن کامل بیانیه مشترک آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان که روز جمعه (6 شهریور) در پایان دیدار وزرای خارجه این کشور اعلام شد و خبرگزاری فرانسه آن را منتشر کرده، به این شرح است:

1. احتمال اشاعه تسلیحاتی در برنامه هسته‌‌ای ایران همچنان منشا نگرانی‌های جدی در جامعه بین المللی می‌باشد، چیزی که به وضوح در قعطنامه‌های 1696، 1737 و 1747 شورای امنیت سازمان ملل ذکر شده است.

2. ما به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌یی (ان. پی. تی) متعهدیم و بر لزوم پیروی کامل همه کشورهای عضو این معاهده از وظایف‌شان تاکید می‌کنیم. ما خواستار راه حلی از طریق مذاکرات که به نگرانی‌های جامعه بین المللی پیرامون برنامه هسته‌‌ای ایران خواهد پرداخت، می باشیم.

ما بر تعهد خود برای رفع احتمال اشاعه تسلیحاتی در برنامه هسته‌‌ای ایران تاکید کرده و به همین دلیل امروز در اینجا جمع شده‌ایم تا تعهد خود را به رویکرد دوگانه‌مان اعلام کنیم.

3. ما همچنان آماده‌ایم در زمینه توافقنامه‌ای جامع و دراز مدت برای حل مساله‌ هسته‌ای ایران با تهران به مذاکره بپردازیم. یکی از شروط این مذاکرات این است که ایران همانطور که در قطعنامه‌های 1737 و 1747 شورای امنیت ذکر شده است فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم خود را کاملا متوقف کند.

شورای امنیت به ایران پیشنهاد احتمال "تعلیق برای تعلیق" (تعلیق به کارگیری اقدامات علیه ایران تا زمانی که ایران همه فعالیت‌های غنی سازی و باز فرآوری خود را متوقف کند) را داده‌ایم. ما از ایران می‌خواهیم این پیشنهاد را قبول کرده و اجازه دهد مذاکرات با حسن نیت انجام گیرد.

4. ما از ایران می‌خواهیم در مذاکرات شرکت کند تا شرایط برای گفت‌وگو بر اساس پیشنهادی که در ماه ژوئن سال 2006 در زمینه یک توافقنامه جامع و دراز مدت داده شد که می‌تواند بر پایه احترام متقابل باشد، فراهم شود و مجدداً اعتماد جامعه بین المللی را به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران جلب کند و راه را برای همکاری‌های گسترده‌تر بین ایران و همه کشورها بگشاید. ما از دکتر خاویر سولانا، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا و دکتر علی لاریجانی، دبیرکل شورای عالی امنیت ملی ایران خواسته‌ایم مقدمات مذاکرات آینده را آماده کنند.

5. ما از توافقنامه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل مسایل باقی مانده در زمینه فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران در گذشته استقبال می‌کنیم. اما در عین حال از ایران می‌خواهیم همانطور که در قطعنامه‌های مربوطه آژانس و قطعنامه‌های 1737 و 1747 شورای امنیت سازمان ملل ذکر شده است با در اختیار گذاشتن دسترسی تجهیزات هسته‌ای ملزوم در توافقنامه پادمان و به کارگیری پروتکل الحاقی با سرعت و کارآمدی هرچه بیشتر از طریق شفاف‌سازی همه مسایل باقی مانده و رفع نگرانی‌های مربوط به برنامه هسته‌‌ای تهران به خصوص در زمینه مسایلی که می‌تواند بعد هسته‌‌ای نظامی داشته باشند، نتایج ملموسی را ارایه دهد.

6. شفافیت و همکاری کامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای پرداختن به نگرانی های باقی مانده الزامی است که بر حمایت کامل خود از آژانس و پرسنل آن در ایفای نقش راستی آزمایی خود و نیز نقش شورای امنیت سازمان ملل تاکید می‌کنیم.

ما مشتاقانه منتظر گزارش دکتر محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام آژانس در ماه نوامبر پیرامون سطح، دامنه و گستره همکاری و شفافیت ایران هستیم.

7. با توجه به این حقیقت که ایران از درخواست شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌های 1737 و 1747 از جمله تعلیق فعالیت‌های غنی سازی و باز فرآوری خود پیروی نکرده است توافق می‌کنیم که متن سومین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را تحت بند 41 فصل 6 منشور سازمان ملل با نیت به رای گذاشتن آن در شورای امنیت نهایی کنیم، مگر اینکه گزارشات دکتر سولانا و دکتر البرادعی در ماه نوامبر حاکی از نتیجه‌ی مثبت تلاش‌های آن‌ها باشد.

کد خبر 32673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز