یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

اکبر نبوی: نقش و سهم جایزه کتاب سال سینمایی در رشد کمی و کیفی کتاب‌های این حوزه غیرقابل انکار است.

اکبر نبوی

در 2دوره برگزاري اين جايزه، آمار سالانه كتاب‌هاي سينمايي منتشر شده 30عنوان بوده كه از دوره سوم تا به امروز كه به دوره پنجم رسيديم، اين آمار تا 70عنوان رشد يافته است. اين افزايش قابل‌توجه نشانه تأثير جايزه كتاب سال سينمايي است و اينكه خانه سينما به‌عنوان متولي اين جايزه كار خودش را انجام داده است. اميدوارم كه در سال آينده هم شاهد روند رو به رشد انتشار كتاب‌هاي سينمايي باشيم و نكته ديگر اينكه اين كتاب‌ها خوانده هم بشود.

چه در حوزه كتاب‌هاي سينمايي و چه به‌صورت كلي، نقش رسانه‌ها در ترويج فرهنگ مطالعه بسيار مؤثر است. از روزنامه‌ها گرفته تا سايت‌هاي خبري و راديو و تلويزيون بايد به‌صورت جدي‌تر به كتاب بپردازند. آموزش و پرورش و مراكز آموزش عالي هم نقش‌شان در گسترش فرهنگ كتابخواني غيرقابل انكار است. درواقع هم بايد دست به دست هم بدهند و كمك كنند كتاب خواندن براي مردم تبديل به فرهنگ و عادت مثبت شود. در بسياري از موضوعات برآورده كردن نيازهاي فرد بدون فكر كردن صورت مي‌گيرد به‌گونه‌اي كه يك كنش ملكه ذهن شده است. در اين زمينه هم عادت مثبت داريم و همه عادت منفي.

بايد در حوزه كتاب، مطالعه را به عادت مثبت تبديل كنيم. اين كار هم با اقدام يك نهاد نمي‌تواند صورت گيرد و ما نيازمند اجماعي همگاني در اين زمينه هستيم. نهادهاي مختلف و رسانه‌هاي گروهي ابزارهايي را در اختيار دارند كه مي‌توانند فرهنگ كتابخواني را در كشور رشد دهند. در مورد تأثير فضاي مجازي به‌عنوان رقيب كتاب هم بايد به اين نكته اشاره كنم كه نقش فضاي مجازي در برطرف‌كردن پاره‌اي از نيازهاي مخاطبان غيرقابل انكار است.

در حوزه كتاب اين اتفاق بيشتر در زمينه كتاب‌هاي مرجع رخ مي‌دهد. من در گذشته در محل كار و منزل 2دوره فرهنگ معين را در دسترس داشتم كه هرگاه با واژه‌هاي نامأنوس مواجه مي‌شدم به آن مراجعه مي‌كردم. طبيعتا الان ميزان مراجعه‌ام به فرهنگ معين كمتر شده و اگر درمورد واژه يا اصطلاحي به مشكل بربخورم ابتدا در فضاي مجازي جست‌وجو مي‌كنم و در صورت به نتيجه نرسيدن، سراغ كتاب مي‌روم. اين موضوع البته بيشتر درمورد كتاب‌هاي مرجع مصداق دارد، ولي به‌صورت كلي مطلقا و تا اطلاع ثانوي هيچ رسانه‌اي نمي‌تواند جاي كتاب را بگيرد. تا آينده‌اي نامعلوم نه فضاي مجازي و نه هيچ رسانه ديگري نمي‌تواند جاي كتاب را بگيرد.

  • دبير پنجمين جايزه كتاب سال سينمايي
کد خبر 326658

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha