مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاید پلوتو را به حق یا ناحق یک سیاره کوتوله بشناسند، اما پرتره جدیدی که از پلوتو به ثبت رسیده نشان می‌دهد این جرم کیهانی همچنان به شگفت‌زده‌کردن و گیج‌کردن دانشمندان ادامه می‌دهد.

پلوتو

براساس گزارش فاكس‌نيوز، اين تصوير جديد كه توسط فضاپيماي افق‌هاي نو ثبت شده‌است، دره‌هاي يخي بزرگي را در قطب شمال پلوتو به نمايش گذاشته‌است.

اين دره‌هاي يخي به صورت عمودي از ميان نيمكره شمالي پلوتو ،‌منطقه‌اي كه Percival Lowell ناميده مي‌شود،‌عبور كرده‌است. نام اين منطقه برگرفته از نام پرسيوال لوول است كه رصد‌خانه لوول را راه‌اندازي كرد و با آغاز مجموعه تحقيقاتي منجر به كشف پلوتو شد.

وسيع‌ترين دره در اين تصوير وسعتي برابر 72 كيلومتر دارد. دره‌هاي تقريبا موازي در اين منطقه كه از شرق به غرب امتداد دارند،‌وسعتي نزديك به 10 كيلومتر دارند. برخلاف دره‌هاي ديگر مناطق پلوتو، ديواره‌هاي فرسوده اين دره‌ها بسيار كهنسال‌ هستند و مي‌توانند نشان از دوراني باستاني از فعهاليت‌هاي تكتونيكي در پلوتو داشته‌باشند.

پلوتو

نكته عجيب ديگر در اين تصوير رنگ‌هاي آن است. ارتفاعات در اين تصوير به رنگ زرد ديده مي‌شوند، پديده‌اي كه در ديگر مناطق پلوتو به چشم نمي‌خورد. بخش زرد‌رنگ به تدريج در بخش خاكستري‌رنگ كم ارتفاع‌تر محو مي‌شود و محاسبات فروسرخ افق‌هاي نو نيز حاكي از آن هستند كه در اين مناطق يخ‌هاي متاني به وفور يافت مي‌شوند.

دانشمندان احتمال مي‌دهند رنگ زرد ناشي از قدمت بالاتر رسوبات متاني در اين منطقه باشد كه نسبت به بخش آبي‌رنگ پلوتو، بيشتر تحت تاثير تشعشعات خورشيدي قرار گرفته‌اند. اين تصوير از فاصله 34 هزار كيلومتري از پلوتو و درست در زماني به ثبت رسيده است كه افق‌هاي نو تا نزديك‌ترين فاصله‌اش تا پلوتو 45 دقيقه فاصله داشته‌است.

کد خبر 326573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha