وزیر بهداشت در پاسخ به خبرنگار همشهری، از وعده رئیس سازمان غذا و دارو درباره تعیین تکلیف آبلیموهای موجود در بازار ابراز بی‌اطلاعی کرد.

آبلیمو

سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي گفت در نخستين فرصت با دكتر ديناروند تماس مي‌گيرم و اين وعده را پيگيري مي‌كنم.

رئيس سازمان غذا و دارو 16مهرماه سال‌جاري وعده داده بود كه ظرف يك‌ماه آينده تكليف آبليموهاي تقلبي را روشن كند. رسول ديناروند گفته بود كه سازمان تحت مديريتش به‌دنبال تعريف 2نوع استاندارد است يكي براي آبليموهاي طبيعي و ديگري براي آبليموهاي كنسانتره و ساختگي تا مردم بتوانند آبليموي طبيعي را از انواع ساختگي تشخيص دهند. وعده تعيين‌تكليف آبليموها در پي آن مطرح شد كه وزير بهداشت به سازمان غذا و دارو ماموريت داد آب‌هاي معدني موجود در بازار را بررسي كند. سازمان مذكور پس از بررسي حدود 300برند آب معدني، محصولات توليدي 13شركت آب معدني را غيربهداشتي دانست و به آنها تذكر داد تا خط توليد خود را اصلاح كنند. پس از آن بود كه ديناروند وعده يكماهه براي ساماندهي آبليموها را مطرح كرد. اما با گذشت نزديك به 4‌ماه از سررسيد وعده رئيس سازمان غذا و دارو هنوز خبري از تعيين تكليف آبليموها نيست.

بهروز جنت، معاون سازمان غذا و دارو مي‌گويد تعيين‌تكليف قطعي آبليموها امكان‌پذير نيست چرا كه نظارت اين سازمان بر توليدكنندگان مستمر است. به گفته جنت دستگاه‌هاي نظارتي مدام در حال جنگ با كساني هستند كه مي‌خواهند از نظارت فرار كنند. وي برخي استانداردهاي اجباري موجود در صنايع غذايي را نادرست مي‌داند و مي‌گويد مراجع نظارتي وظيفه دارند بايد و نبايدهاي بهداشتي را به صنايع غذايي تكليف كنند و بقيه را به آنها بسپارند.

سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد بر سر نظارت بر محصولات غذايي اختلاف دارند. هريك از اين دو سازمان خود را متولي نظارت بر مواد غذايي مي‌دانند. نيره پيروزبخت رئيس سازمان استاندارد مي‌گويد كه سازمان تحت امرش استانداردهاي سختگيرانه‌اي را براي آبليمو اعمال مي‌كند و 4بار اين استانداردها را تغيير داده و هربار سختگيري بيشتر اعمال كرده است. رئيس سازمان غذا و دارو از آن سو معتقد است نشان استاندارد علامت سلامت دائمي نيست و وزارت بهداشت بايد به‌طور مستمر بر توليد مواد غذايي نظارت كند.

معاون سازمان غذا و دارو سخن كساني كه مي‌گويند آبليموهاي موجود در بازار آبليمو نيستند و از مواد شيميايي ساخته شده‌اند را نادرست مي‌داند. وي مي‌گويد افراد غيرمسئول نبايد در اين مورد اظهارنظر كنند.

پيش از اين محمد ميررضوي دبير سنديكاي صنايع كنسرو، ٩٩‌درصد آبليموهاي موجود در بازار را تقلبي دانسته بود. او گفته بود با ۴ ليتر اسيد سولفور و گوگرد و بدون استفاده از ليمو مي‌توان ١٠ تن آبليموي تقلبي تهيه كرد. مرتضي خدايي رئيس شعبه‌ويژه اداره كل تعزيرات حكومتي تهران نيز گفته بود طبق آمارها و پرونده‌هايي كه تشكيل شده است قريب به اتفاق شركت‌هاي معروف بدون استفاده از ليمو كالاي خود را عرضه مي‌كنند و آزمايش‌ها نشان داده كه آبليموي آنها از مواد شيميايي تشكيل شده است.

حال اگر به گفته معاون سازمان غذا و دارو تعيين تكليف آبليموها در زمان مشخص امكان‌پذير نيست چرا رئيس سازمان غذا و دارو چنين وعده‌اي را به مردم داده است؟ درپي قول وزير بهداشت براي پيگيري تعيين تكليف آبليموها، هنوز از سوي مسئولان اين وزارتخانه پاسخي در اين زمينه دريافت نشده است.

  • نظرسنجي انتشار روزشمار

صفحه سلامت روزنامه همشهري پس از سررسيد وعده رئيس سازمان غذا و دارو درباره تعيين‌تكليف آبليموهاي تقلبي، اقدام به انتشار روزشماري در بالاي همين صفحه نمود و پس از آن از مردم در مورد انتشار اين روزشمار، نظرسنجي كرد. 96درصد از شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي با انتشار روزشمار موافق بودند.

  • تقلب در همه‌جاي دنيا وجود دارد

رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو: از ماموريت‌هاي اصلي سازمان غذا و دارو، اطمينان دادن به مردم از صحت و سلامت فرآورده‌هاي غذايي است. يكي از معضلات امروز ما تقلب در فرآورده‌هاي غذايي و دارويي است. علم پيشرفت كرده است و همانطور كه توليد از آن بهره‌مند مي‌شود، به همان اندازه نيز كساني كه اهل تقلب هستند، از آن استفاده مي‌كنند. اين معضل در همه‌جاي دنيا وجود دارد. كساني هستند كه هنرشان در اين است كه قيمت‌ها را كاهش دهند تا توليدكننده سود بيشتري ببرد. اين كار معمولا با تقلب همراه است. شناسايي اين تقلب‌ها خيلي راحت نيست، گاهي دستگاه‌هاي ناظر از متقلبان عقب مي‌افتند.

کد خبر 326549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha