مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پارلمان آلمان پنجشنبه (۲۵ فوریه) قانون چاپ تبلیغات منفی روی پاکت سیگار را به تصویب رساند. هر سال نزدیک ۱۲۰ هزار تن در آلمان در اثر بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

cigar

این قانون بر اساس مصوبه‌ی اتحادیه‌ اروپا که می‌بایست از سال ۲۰۱۴ در کشورهای عضو به اجرا درآید، تنظیم شده است. فرصت آلمان برای تصویب قانونی در این مورد، تا ۲۰ ماه مه سال جاری بود.

  • تصاویر شوک‌آور

موافق مفاد قانون تصویب‌شده، کارخانجات تولید دخانیات موظف هستند دست‌کم دو سوم سطح رویی و پشتی پاکت سیگار را به چاپ تصاویر شوک‌آور و نوشته‌های هشداردهنده اختصاص دهند. این قاعده هم‌چنین باید در مورد بسته‌های توتون سیگارهای دست پیچ که بهای آن‌ها نسبت به سیگارهای آماده پایین‌تر است، نیز رعایت شود. تا کنون تبلیغات منفی بازدارنده روی بسته‌های سیگار، تنها ۳۰ درصد از سطح رویی و ۴۰ درصد از سطح پشتی آن‌ها را دربرمی‌گرفت.

به گزارش راديو دولتي آلمان طبق قانون جدید، مواد خطرناک سرطان‌زا یا موادی که محدودیت‌هایی برای تولید مثل ایجاد می‌کنند، نیز باید از تنباکوی سیگار جدا شوند. این ممنوعیت اسانس‌هایی را شامل می‌شود که با بوی وانیل یا شکلات، مزه‌ی تلخ تنباکو را خنثی یا تلطیف می‌کنند. قرار است مصرف سیگارهای منتول، از سال ۲۰۲۰ ممنوع اعلام شود. سیگارهای موجود در بازار که بسته‌های آن‌ها بر اساس مفاد قانون جدید تولید نشده‌اند، می‌توانند تا ماه مه ۲۰۱۷ به فروش برسند.

تصاویری که قرار است سیگاری‌ها را به ترک اعتیاد تشویق کنند، اغلب از اعضای آسیب‌دیده‌ی بدن گرفته شده‌اند: ریه‌ای در حال فساد، گلویی که سرطان شکل آن را تغییر داده یا پای مبتلا به قانقاریا از جمله‌ی این عکس‌ها است. هشدارهای بازدارنده‌ی روی پاکت‌های سیگار نیز در جهت آگاه ساختن سیگاری‌ها به خطرات ناشی از استعمال دخانیات تنظیم می‌شوند: «هشدار، سیگار کشیدن منجر به سرطان ریه می‌شود» یا «کشیدن سیگار می‌تواند مرگ‌آور باشد».

کد خبر 326306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha