همشهری آنلاین: رییس سازمان نظام پزشکی کشور گفت : هر سال ۱۰ هزار نفر از زنان کشور مبتلا به سرطان سینه می‌شوند که بسیار دیر برای تشخیص مراجعه می‌کنند.

علیرضا زالی

به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، دکتر علیرضا زالی، در حاشیه یازدهمین کنگره بین المللی سرطان سینه، با بیان اینکه درمان سرطان  سينه، چهار مرحله دارد گفت: بیشتر بانوان ایرانی در مرحله سوم و یا چهارم بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند این در حالیست که 65 درصد بانوان جهان در مرحله اول مراجعه می کنند و بالطبع درمان موفق تری هم دارند.

وی در این باره به بانوان ایرانی هشدار داد و افزود: متاسفانه بالای 75 در صد از بانوانی که برای درمان مراجعه می‌کنند توده قابل لمس در سینه دارند و حداقل سایز ضایعه آنها بیش از یک سانتیمتر است در حالیکه در دنیا بالای 75 در صد مراجعان برای تشخیص سرطان سينه  مواقعی است که توده قابل لمس در سینه وجود ندارد و تومور به مراتب کمتر از این میزان است.

دکتر زالی تاکید کرد: باید سعی کنیم با بالا بردن فرهنگ مردم در پیدایی عوامل خطر، تغییر سبک زندگی و الگوهای بومی سرطان پستان را سریع تشخیص دهیم.

وی با اشاره به اینکه سرطان سینه درمان پذیر است اما به شرطی که تشخیص زودتر داده شود افزود: متخصصان کشور به دستاورهای بزرگ علمی در خصوص روش‌های جدید جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و روشهای جایگزین هورمونی رسیده اند.

زالي، گفت: در استان‌های شمال غربی بروز سرطان  سينه بالاتر است و در استانهای میانی جنوبی مثل فارس و بوشهر سرطان  سينه کمتری مشاهده می‌شود که دلیل آن می تواند الگوهای زندگی بومی باشد.

وی افزود: سرطان سينه  در تهران وضعیتی میانه دارد.

رییس سازمان نظام پزشکی گفت: سن متوسط ابتلای سرطان سینه در جامعه ما متاسفانه 40 تا 49 سالگی است در حالیکه در کشورهای غربی بالای 55 سال سن سرطان پستان بروز می‌کند و این نشان می‌دهد که حدود 10 سال نسبت به جامعه بین المللی پایین تر هستیم.

زالی علت سخت تشخیص دادن سرطان سینه در خانم‌های جوان را وجود تراکم بافت بیشتر در ناحیه پستان دانست و افزود: کشور ما از لحاظ سرطان سینه جزو کشورهای متوسط رو به پایین است اما پیش بینی می‌کنیم در سالهای آینده شانس بروز سرطان در بین ایرانیان افزایش یابد و آن به دلایلی است که به اشتباه در فرهنگ مردم جامعه جا افتاده است.

وی با بیان اینکه بین میزان باروری و سرطان سینه رابطه وجود دارد گفت: افرادی که صاحب فرزند نباشند احتمال بروز سرطان در آنها بیشتر است و این روش جبران طبیعی برای کاهش بروز سرطان پستان است.

زالی افزود: بروز بلوغ زودرس و دیررس در دختران جوان ایرانی نیز می‌تواند از علایم این بیماری باشد.

  • راه‌هاي پيشگيري از سرطان سينه

زالي،  یکی از عوامل طبیعی را که از بروز این سرطان پیشگیری می کند شیردهی بیان کرد و گفت: متاسفانه فرهنگی غلط در بین بانوان جامعه ما شیوع پیدا کرده است که خیلی‌ها فرزندان خود را شیر نمی‌دهند و یا در زمان کافی شیردهی انجام نمی‌شود و تحقیقات نشان داده است کسانی که در زمان کافی شیر به فرزندخود داده اند با کاهش سرطان سينه رابطه معنا داری دارند.

وی افزود: مصرف بیش از حد مواد چربی، بخصوص پس از یائسگی شانس بروز سرطان سينه  را در بانوان بالا می‌برد.
زالی گفت: مصرف آنتی اکسیدان‌ها بروز سرطان را می‌تواند کاهش دهد همچنین مواد غذایی اهمیت بسیاری دارد و چربی‌های اشباع شده می‌تواند باعث بروز عمده سرطان‌ها شود.

رییس نظام پزشکی گفت: در کشور ما در مواد غذایی کمبود ویتامین دی بسیار شایع است و باعث می‌شود این ویتامین کمتر به بدن برسد و افراد کمتر در معرض آفتاب قرار می‌گیرند و زندگی شهرنشینی تغییر کرده و ثابت شده است با بالا بردن میزان ویتامین دی در بدن افراد برخی از بیماری‌ها همچون سرطان سينه،  ممکن است کاهش یابد.

وی افزود: برخی از داروها همچون آسپرین و داروهای کاهنده چربی که پس از 50 سالگی البته تحت نظر پزشک مصرف می‌شود می‌توانند سرطان را در بدن کم کنند.

کد خبر 326262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha