نتایج مطالعه جدید مؤسسه تحقیقاتی صلح بین‌الملل استکهلم در سوئد نشان می‌دهد درحالی‌که حجم خرید و فروش تسلیحات در جهان طی ۵سال اخیر افزایش داشته، آمریکا همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده و کشورهای هند، عربستان، چین و امارات بزرگ‌ترین واردکنندگان تسلیحات نظامی در جهان هستند.

هواپیما

براساس گزارش منتشر شده از سوي اين مؤسسه، بررسي آمارها نشان مي‌دهد حجم خريد و فروش سلاح در جهان در بازه زماني 2011تا 2015حدود 14درصد بيشتر از مدت زمان 5ساله قبل از آن بوده است. بيشتر اين افزايش مربوط به فروش سلاح به آسيا، آفريقا و خاورميانه بوده است. حجم واردات سلاح به خاورميانه طي اين مدت 61درصد افزايش داشته است.

طبق اين گزارش، آمريكا، روسيه و چين به‌ترتيب بيشترين حجم فروش سلاح در جهان را به‌خود اختصاص داده‌اند. آمريكايي‌ها طي اين مدت سلاح‌هايشان را به 96كشور جهان فروخته‌اند اما بهترين خريدار سلاح‌هاي آمريكا، اعراب خاورميانه بوده‌اند. حدود 41درصد سلاح‌هاي آمريكا را عربستان و امارات متحده عربي خريداري كرده‌اند. در اين گزارش آمده كه خريد سلاح از سوي سعودي‌ها طي 5سال اخير در مقايسه با 5سال قبل از آن 275درصد افزايش داشته يا به‌عبارت ديگر حدودا 3برابر شده است.

مؤسسه تحقيقاتي صلح بين‌الملل استكهلم در گزارش خود كه ديروز منتشر شد، به‌طور خاص به جنگ يمن اشاره مي‌كند و مي‌نويسد: «كشورهاي عربي با خريداري سلاح‌هاي پيشرفته از كشورهاي اروپايي و آمريكا، آنها را طي يك سال اخير در جنگ يمن مورد استفاده قرار داده‌اند.» عربستان و برخي كشورهاي عربي ازجمله امارات متحده از اوايل فروردين در حمايت از دولت مستعفي يمن دست به حمله‌هاي هوايي و زميني عليه شهرهاي اين كشور زده‌اند؛ حمله‌هايي كه تاكنون بيش از 7هزار كشته به جا گذاشته است.

طبق مطالعه انجام شده، آمريكا به تنهايي 33درصد از بازار فروش تسليحات نظامي در جهان را در اختيار دارد. اد فلورنت، مدير برنامه هزينه‌هاي نظامي و تسليحاتي مؤسسه تحقيقاتي صلح بين‌الملل استكهلم، در ابتداي گزارش اين مؤسسه با اشاره به حجم فروش تسليحات نظامي آمريكايي‌ها آورده است: «درحالي‌كه مناقشات و تنش‌هاي منطقه‌اي رو به افزايش است، آمريكا همچنان با اختلاف زياد، بزرگ‌ترين صادر‌كننده سلاح در جهان به شمار مي‌آيد.» براساس اين گزارش، فروش سلاح از سوي آمريكا نسبت به دوره 5ساله قبل، 27درصد رشد داشته است.

براساس اطلاعات منتشر شده همچنين روسيه دومين صادر‌كننده بزرگ سلاح در جهان است و 25درصد از كل صادرات سلاح جهان را به‌خود اختصاص داده است؛ اگرچه اين ميزان طي 2سال اخير و پس از آغاز بحران اوكراين و اعمال تحريم‌هاي كشورهاي غربي عليه مسكو، كاهش يافته است. هم‌اكنون، هند بزرگ‌ترين وارد‌كننده تسليحات نظامي روسيه به شمار مي‌آيد. چين در 5سال گذشته با پيشي گرفتن از فرانسه و آلمان به سومين صادركننده بزرگ سلاح در جهان تبديل شده است. فروش سلاح از سوي چين در 5سال اخير، 88درصد رشد داشته و خريدار اصلي تسليحات چيني‌ها، پاكستان بوده است.

کد خبر 326021

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha