همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه، یکی از موضوع های مورد گفت و گو بین وزیران دفاع ایران و روسیه را نسل جدید موشک اس ۳۰۰ عنوان کرد و گفت: تامین نیازهای دفاعی ایران یکی از زمینه‌های در حال گفت و گو و رایزنی مشترک میان دو کشور است.

به گزارش ایرنا، حسین جابری انصاری در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر دفاع روسیه به تهران و روند پیگیری پرونده موشک های اس 300 اظهار داشت: سفر سرگئی شویکو به تهران که بعد از سفر سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران به مسکو انجام شده نمادی از روابط نزدیک و تبادل نظرات مستمر بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه است.

وی افزود: وزیر دفاع روسیه پیام ویژه ای را از رییس جمهوری روسیه به رییس جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد که ناظر به تحولات منطقه ای و مسائل دو جانبه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه، روابط ایران و روسیه را در عرصه سیاسی در عالی ترین سطوح توصیف کرد و یادآور شد: در گفت و گوهای جاری میان دو کشور تلاش برای گسترده کردن زمینه های هر چه بیشتر همکاری اقتصادی و تبادلی در جریان است.

جابری انصاری تاکید کرد: یکی از زمینه هایی که در حال گفت و گو و رایزنی مشترک در جریان است تامین نیازهای دفاعی ایران است که در این مورد گفت و گوهایی میان مقام های ذیربط دو کشور در سفر وزیر دفاع ایران به مسکو و همچنین در سفر متقابل وزیر دفاع روسیه به تهران در حال انجام است.

وی همچنین گفت: یکی از عمده مسائل در حال گفت و گو در زمینه نسل جدید موشک های اس 300 است که جزییات آن طبق توافق ها بین دو کشور و حسب مورد در زمان مناسب منتشر می شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه اضافه کرد: نسل جدید موشک اس 300 از موضوعات درحال رایزنی بین دو کشور است و مسائل فنی توافقات طبیعتا در مسیر پیش بینی شده طی خواهد شد و مبادلاتی نیز حسب توافقات و قراردادهایی که باید بین دو کشور طی شود، انجام خواهد شد.

  • ایران و روسیه در حال گفت و گو در زمینه گسترش همکاری ها هستند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی درمورد خرید هواپیماهای سوخوی روسی از سوی ایران و این که وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرده این موضوع نقض قطعنامه 2231 است، اظهار داشت: دو کشور ایران و روسیه در حال گفت و گو در زمینه گسترش همکاری ها در بخش های مختلف و مبادلات هستند.

جابری انصاری ادامه داد: طبیعی است ایران براساس نیاز و مورد از سوی جهات ذیربط و تخصصی در حال گفت وگو و مذاکره در این زمینه هستند و اطلاعات آن در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

وی درمورد آنچه که در زمینه قطعنامه های بین المللی مطرح است، تاکید کرد: براساس قطعنامه ها و ضمایم آن که مشخص است، خریدهای خاص تسلیحاتی ممنوع بود اما در حال حاضر با سازوکارهایی که در این قطعنامه ها پیش بینی شده امکان انجام این کار از سوی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و حسب مورد و توافقی که با کشورهای طرف مقابل انجام می شود، این موضوع پیگیری خواهد شد.
وی همچنین درمورد سفر وزیر مشاور در امور خارجی عمان به تهران گفت: در سفر یوسف بن علوی وزیر مشاور در امور خارجی پادشاهی عمان و هیات همراه وی که ترکیب اقتصادی بارز داشت، رایزنی های گسترده ای با مقامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه گسترش روابط در بخش های مختلف انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه به روابط تاریخی و باثبات دو کشور اشاره کرد و افزود: مناسبات دو کشور در چند دهه گذشته در عالی ترین سطح همراه با اعتماد متقابل و منافع مشترک بوده است و امیدواریم این روابط در چهارچوب توافقات زمینه گسترش هر چه بیشترهمکاری های دو کشور در زمینه مسایل اقتصادی هم فراهم شود.

جابری انصاری در پاسخ به این سوال که آیا در سفر یوسف بن علوی به تهران در خصوص میانجیگری بین ایران و عربستان بحثی شد، اظهار داشت: سفر بن علوی سفری دوجانبه با برنامه ریزی قبلی بود و چند وزیر و مقام عالی رتبه پادشاهی عمان او را همراهی می کردند.

وی تاکید کرد: گفت و گو اگرچه به طور کلی در ارتباط با مسایل منطقه ای و بین المللی هم بود هدف از سفر و بخش عمده گفت و گوها و رایزنی ها متمرکز بر گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری مابین ایران و پادشاهی عمان بود.

  • تروریسم مساله یک یا دو کشور و یک یا دو ملت نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درمورد حملات روز گذشته در سوریه و اقدامات تروریستی در منطقه زینبیه و همزمانی آن با گفت وگوها و آتش بس و حملات جنگی در این کشور گفت: ایران به روشنی و آشکارا تمامی عملیات های تروریستی علیه بیگناهان را محکوم می کند.

جابری انصاری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران انفجار روز گذشته در منطقه زینبیه در حومه دمشق را با صریح ترین عبارات محکوم می‌کند.

وی افزود: اقدامات تروریستی تنها بیگناهان و مردم عادی را هدف گرفته و طبیعی است که یکی از جنبه های اساسی راه حل بحران سوریه مبارزه و رویارویی موفق با گروه های تروریستی، محدودکردن زمینه های عملیات آنها و جلوگیری از ارسال کمک تسلیحاتی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درمورد پیامدهای انفجارها در زینبیه گفت: تروریست ها هیچ گاه خواهان آتش بس نبودند، راه حل سیاسی را قبول نداشتند و تلاش کردند برنامه خود را برای ایجاد آشوب و بحران به همه طرف های دیگر تحمیل کنند.

جابری انصاری یادآور شد: این مساله اتفاقی نیست، همزمان با هر یک از مراحل پیشرفت نشست های بین المللی وین برای حصول به راه حل سیاسی در سوریه، اقدامات و تلاش های گروه های تروریستی افزایش یافت.

وی افزود: این پیام آشکاری از سوی گروه های تروریستی که مخالف راه حل سیاسی هستند، است و نتیجه آن برای کشورهای شرکت کننده در نشست های بین المللی وین این است که باید زمینه محدودسازی و رویارویی جدی با گروه های تروریستی در هر گونه راه حل سیاسی با جدیت پیگیری و مورد توجه قرار گیرد و گرنه امکان موفقیت راه حل سیاسی کاهش می یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درمورد حملات تروریستی در ترکیه و این که مقامات این کشور عامل این حملات را یک گروه تروریستی اعلام کردند، خاطرنشان کرد: ایران بلافاصله بعد از حادثه تروریستی آنکارا شدیدا این عملیات تروریستی و هرگونه عملیات تروریستی را محکوم کرد.
جابری انصاری ادامه داد: گسترش حوزه عمل تروریست ها به کشورهای مختلف در منطقه نشان دهنده این است که تروریسم مساله یک یا دو کشور، یک یا دو ملت نیست و مساله ای منطقه ای و جهانی است.

وی خاطرنشان کرد: این مساله ضرورت همکاری نزدیک کشورهای منطقه و جهان را برای رویارویی مشترک با خطر تروریسم که تهدید مشترک برای تمام این کشورها محسوب می شود، آشکارتر می کند.

جابری انصاری تاکید کرد: ایران در این قالب آماده همکاری با کشورهای منطقه بویژه ترکیه برای رویارویی مشترک با مشکل و مساله تروریسم است.

وی همچنین درخصوص خبر یکی از شبکه های عربی مبنی بر دستگیری 32 نفر در عربستان به اتهام جاسوسی برای ایران که در میان دستگیرشدگان یک افغانی و ایرانی وجود دارند،اظهارداشت: رسانه های عربستان عملیات حساب شده ای را برای تحریک افکار عمومی در ایران در پیش گرفته اند.

وی یادآور شد: آنها پیش از این هم در ایام اعدام شیخ نمر چنین روندی را برای تحریک افکار مردم ایران در پیش گرفته بودند. یکی از زمینه های نشر این گونه اخبار صادرکردن مشکلات و مسایل داخلی عربستان به کشورهای دیگر است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهارامیدواری کرد که عربستان سعودی به این بازی بی حاصل خود با افکار عمومی و کشورهای مختلف جهان خاتمه دهد و مسایل را در شکل واقعی خود و در مجاری داخلی خود پیگیری کند.

  • ایران از دولت و ارتش لبنان حمایت می کند

جابری انصاری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا لبنان درخواست کمکی برای جبران کمبودهای ناشی از قطع کمک دولت عربستان سعودی به این کشور کرده است؟، گفت: هنوز در خواست رسمی از طرف دولت لبنان به جمهوری اسلامی ایران منتقل نشده است.

وی ادامه داد: ایران پیش از این آمادگی خود را در عالی ترین سطوح برای کمک هایی در این زمینه به ارتش لبنان که مظهر وحدت ملی است و برای تمامیت ارضی این کشور تلاش می کند و همچنین نهادی در برابر تروریسم و گسترش آن است ، کرده است.

وی یادآور شد: دولت عربستان سعودی بعد از اعلام آمادگی ایران اظهارداشت که چهار میلیارد (دلار) کمک هایی را در اختیار لبنان قرار خواهد داد اما در عمل آنچه اتفاق افتاد این است که اخیرا به بهانه واهی اعلام کرد که این کمک ها را در اختیار دولت این کشور قرار نخواهند داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به طور کلی از دولت و ارتش لبنان حمایت می کند و آمادگی خود را پیش از این برای همکاری در زمینه های مختلف با دولت لبنان اعلام کرده و اگر مورد و درخواست مشخصی وجود داشته باشد در مجاری ذیربط رسیدگی خواهد شد.

  • دخالت بی بی سی در انتخابات

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره دخالت های مستقیم انگلیس و بنگاه سخن پراکنی بی بی سی در انتخابات ایران و این که در صورت افزایش این دخالت ها واکنش وزارت امور خارجه چه خواهد بود، اظهارداشت: مواضع ایران روشن است، دستاورد مهم انقلاب اسلامی ایران ، استقلال و آزادی است و ملت آگاه ایران نیازی به نصیحت و توصیه از سوی هیچ بازیگر خارجی ندارند.

جابری انصاری تاکید کرد: اطمینان داریم ملت ایران در هفتم اسفندماه با حضور و مشارکت گسترده خود در انتخابات و انتخاب هوشیارانه، هوشمندانه و آگاهانه زمینه های گسترش قدرت ایران در عرصه بین المللی و منطقه ای را فراهم خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر انتخابات مجلس شورای اسلامی در عرصه روابط بین الملل و تعاملات با کشورهای دیگر اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی از نهادهای مهم و قانونی کشور و نماد انتخاب ملت ایران است و یکی از نهادهایی است که در مسیر قانونگذاری ناظر بر روابط خارجی و سیاست خارجی کشور می تواند نقش اساسی ایفا کند. 

کد خبر 325984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha