دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: این جمعه، سرنوشت کرسی‌های پارلمان قانونگذاری برای ۴سال آینده مشخص می‌شود.

مجلس شورای اسلامی

فعلا تنها وظيفه شما شركت در انتخابات است اما بعد از مستقر شدن نمايندگان جديد در مجلس، مي‌توانيد به راحتي به ديدار نمايندگاني كه انتخاب كرده‌ايد برويد. اگر مشكلي حاد داريد كه فكر مي‌كنيد گره آن به‌دست نمايندگان مجلس باز مي‌شود و نمي‌دانيد براي ديدار با آنها بايد چكار كنيد، خواندن اين صفحه را از دست ندهيد. بد نيست بدانيد كه ديدار با وكلايتان در مجلس، اصلاً كار دشواري نيست، فقط بايد با روش‌هاي آن آشنا باشيد.

  • روش اول: حضوري

حضور در خانه ملت
گام اول: ابتدا بايد به در شمال شرقي مجلس واقع در تقاطع خيابان‌هاي مجاهدين اسلام و مردم مراجعه كنيد، چرا كه ملاقات فقط از اينجا انجام مي‌شود. پس بيهوده وقت خودتان را پشت در اصلي مجلس تلف نكنيد.

گام دوم: در كنار در، تابلويي با چند برگه روي آن نصب شده است كه خيلي راهگشاست. اين برگه‌ها‌ همان شماره تلفن دفتر نماينده‌هاي هر شهر است كه به تفكيك نوشته شده. شما كافي است بدانيد با كدام نماينده كار داريد. بعد شماره نماينده مورد نظرتان را بنويسيد.

گام سوم: پس از تماس با دفتر نماينده مربوطه، مسئول دفتر مشكل شما را سؤال مي‌كند و اگر مشكلتان در حيطه اختيارات آن نماينده باشد، وقت ملاقات شما تعيين مي‌شود كه اين وقت، معمولا روزها و ساعت‌هايي خواهد بود كه جلسه علني مجلس و جلسه‌هاي كميسيون‌ها نباشد، چرا كه نماينده‌ها در اين زمان‌ها در دفترشان حضور ندارند تا به مشكلات مردم رسيدگي كنند.
گام چهارم: پس از اينكه وقت ديدارتان مشخص شد، در روز تعيين شده بايد به مجلس برويد و پس از دريافت برگه مجوز ورود، به دفتر نماينده مراجعه كنيد. در آنجا هم بايد كمي منتظر بمانيد تا پس از انجام مراحل اداري وارد دفتر شويد و نماينده محترم را ملاقات كنيد.

  • روش دوم: صندوق صوتي

صدايتان شنيده مي‌شود
در اين ميان براي طرح مشكلات، انتقادها و نظرات‌تان با نمايندگان، مي‌توانيد با شماره تلفن 39931 تماس بگيريد و در صندوق پيام‌هاي صوتي مجلس پيغام بگذاريد. يادتان باشد كه حتما شماره تماس‌تان را هم اعلام كنيد تا مجلسي‌ها بتوانند با شما تماس بگيرند. اين تماس‌هاي تلفني رايگان است. شما مي‌توانيد پس از برقراري ارتباط تلفني، با راهنمايي تلفن گوياي اين مركز و وارد كردن يك كد مخصوص، پيام خود را براي نماينده مورد نظر ثبت كنيد. بد نيست بدانيد براي هر نماينده، صندوقي جداگانه و اختصاصي درنظر گرفته شده است. خيالتان راحت، پيام‌ها هر روز توسط نماينده‌ها شنيده و پيگيري مي‌شود.

  • روش سوم: ارتباط اينترنتي

درخواست‌هاي صفر و يكي
اگر خيلي اهل گفت‌وگوي شفاهي به شكل حضوري و تلفني با نمايندگان نيستيد، مي‌توانيد از طريق اينترنت پيام‌تان را به‌دست آنها برسانيد. روش كار هم اين است كه ابتدا به سايت www.parliran.ir برويد. در اين پايگاه اينترنتي مجلس شوراي اسلامي، گزينه‌اي به نام «درگاه ارتباط مردمي» وجود دارد. در اين درگاه شما مي‌توانيد گزارش، درخواست، پيشنهاد، شكايت يا تشكرتان را با حوزه رياست مجلس و همچنين كميسيون اصل 90مجلس درميان بگذاريد. در اين بخش فرمي در اختيار شما قرار مي‌گيرد كه اطلاعاتي درباره مشخصات خودتان بايد در آن وارد كرده و بعد موضوع را در بخشي مشخص بنويسيد. بعد هم شماره پيگيري به شما داده مي‌شود تا بتوانيد با آن شماره و از طريق همين سايت پيگير ماجرا باشيد.

  • روش چهارم:جلسه ملاقات مردمي

چهره به چهره با نماينده
قرار نيست هميشه نمايندگان در دفترشان در بهارستان بنشينند و شما به ملاقات‌شان برويد. نماينده‌ها برنامه‌هاي ثابتي براي ملاقات‌هاي مردمي دارند. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي علاوه بر حضور در حوزه‌هاي انتخابيه در ايام تعطيلي، در دفا‌تر استاني «ملاقات مردم با نمايندگان» نيز حضور دارند. آنها در ساعت‌هاي مشخصي كه توسط روابط عمومي مجلس از رسانه‌هاي گروهي اعلام مي‌شود بدون تشريفات خاصي با مردم ملاقات مي‌كنند. اين برنامه‌هاي ملاقات معمولا ثابت است و شما با يك پرس و جوي ساده مي‌توانيد به زمان و مكان برگزاري اين جلسه‌ها دست پيدا كنيد. در‌ضمن معمولا نماينده‌ها بازديدهايي از طرح‌ها و پروژه‌هاي حوزه‌هاي انتخابيه خود دارند. در اين برنامه‌ها هم معمولا فرصتي هرچند كوتاه فراهم مي‌شود كه آنها با مردم هم‌صحبت شوند و حرف‌هايشان را بشنوند. تنها مشكل اين نوع ديدارها اين است كه زمان مشخصي ندارد و شما بايد دائم گوش به زنگ باشيد تا مطلع شويد.

  • روش پنجم: سايت‌هاي شخصي

مثل دفتر كار در فضاي مجازي
معمولا نمايندگان مجلس براي خودشان يك سايت يا وبلاگ اختصاصي دارند. خب، اين سايت‌ها و وبلاگ‌ها هم مي‌توانند جايي براي ارتباط و رساندن حرف‌هايتان به آنها باشند. معمولا در اين پايگاه‌هاي اينترنتي بخش ارتباط با نماينده وجود دارد كه در آنجا مي‌توانيد به راحتي خواسته‌ها، نظرها، گلايه‌ها و پيشنهادهايتان را وارد كنيد. فقط يادتان باشد كه حتما شماره تلفن‌تان را بدهند تا نمايندگان هم درصورت لزوم بتوانند با شما ارتباط برقرار كنند. تماس يا پيام دادن به تلفن شخصي نمايندگان مجلس هم يك راه غيررسمي است كه شايد خيلي درست نباشد اما خب گاهي تنها گزينه‌اي كه باقي مي‌ماند همين راه است.

  • روش ششم: ارتباط با دبيرخانه مجلس

نامه‌نگاري همچنان جواب مي‌دهد
روزگاري از تلفن و اينترنت و اين نوع وسايل ارتباطي خبري نبود و مردم فقط با نامه‌نگاري با هم ارتباط برقرار مي‌كردند. روش نامه نوشتن هنوز هم يك راه پركاربرد براي ارتباط با نمايندگان مجلس است. گاهي حتي شما بايد مستنداتي از حرف‌هايتان كه به شكل مكتوب است به‌دست نمايندگان مجلس برسانيد كه براي اين كار راهي جز ارسال اين مكتوبات باقي نمي‌ماند. روش كار هم اين است كه بايد با دبيرخانه مجلس شوراي اسلامي ارتباط برقرار كنيد و نامه‌ها و مكتوبات ديگرتان را به اين دبيرخانه برسانيد. تمامي مكاتبات مردم با نمايندگان توسط دبيرخانه مستقيما در اختيار نمايندگان قرار مي‌گيرد. درضمن مي‌توانيد اين نامه‌ها را به بخش روابط عمومي هم بدهيد. تمام نامه‌هايي كه حاوي پيشنهاد، طرح و انتقاد در رابطه با مسائل مطرح شده در مجلس است از طريق روابط عمومي در اختيار كميسيون‌ها، نمايندگان و مسئولان مربوطه قرار مي‌گيرد.

کد خبر 325949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha