رمان حماسی «جنگ و صلح» که به‌دلیل طولانی بودن کتاب مورد علاقه مخاطبان نیست، به لطف نمایش سریالی در شبکه BBC برای نخستین بار به فهرست ۵۰کتاب پرفروش بریتانیا راه یافت.

تولستوی

به گزارش همشهري، محبوب شدن اثر ماندگار لئوتولستوي در سرزميني كه فقط 4درصد ساكنانش آن را خوانده‌اند، يك اتفاق عجيب و در عين حال قابل تامل است. با آغاز نمايش مجموعه تلويزيوني جنگ و صلح، فقط در يك هفته 3581 نسخه از اين كتاب حجيم به فروش رسيد و پاي آن را به فهرست 50 كتاب محبوب باز كرد. از دسامبر گذشته بيش از 13هزار نسخه از جنگ و صلح چاپ BBC فروخته شده و ميزان فروش نسخه‌هاي 5 ناشر ديگر هم در هفته گذشته حدود 2500جلد بوده است.

همه اين آمار و ارقام در حالي به ثبت رسيده كه آرزوي 14درصد مردم بريتانيا خواندن جنگ و صلح بوده است و بسياري از مردم هنوز هم آن را جزو 5 گزينه محبوب خود در ميان كتاب‌هاي داستاني مي‌دانند. انتشارات معتبر وردزورث تا پيش از آغاز نمايش سريال جنگ و صلح، بيش از 56هزار نسخه از ويرايش سال 1993 كتاب تولستوي را فروخته بود؛ رقمي كه پس از روي آنتن رفتن سريال از مرز 3هزار نسخه در كمتر از يك‌ماه گذشت. اين اتفاق پيش‌تر براي كتاب‌هاي چارلز ديكنز هم افتاده بود و مردم پس از تماشاي سريال‌ها و فيلم‌هاي اقتباسي براساس آثار نويسنده شهير بريتانيايي، از آثار او در بازار كتاب استقبال كرده بودند.

نخستين قسمت از سريال 6قسمتي جنگ و صلح به كارگرداني تام هارپر سوم ژانويه 2016روي آنتن BBC رفت و 3شبكه تلويزيوني در آمريكا اين سريال را در قالب 4قسمت 120دقيقه‌اي پخش كردند. متيو كاسوويتس در جنگ و صلح به نقش ناپلئون بناپارت ظاهر شده است. رمان جنگ و صلح نخستين‌بار در 1869 در قالب كتابي 1225صفحه‌اي به زبان روسي منتشر شد و در تمام اين سال‌ها همواره يكي از تحسين‌شده‌ترين كتاب‌هاي داستاني در سراسر جهان بوده است. هفته‌نامه نيوزويك سال2009 آن را در صدر 100كتاب برتر تاريخ قرار داد و هفته‌نامه تايم هم در سال 2007، جنگ و صلح را سومين رمان برتر تاريخ دانست. ديگر رمان تولستوي يعني «آنا كارنينا» در صدر اين نظرسنجي ايستاد.

کد خبر 325775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha