چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
۰ نفر

دکتر حسنین هیکل : در زمان مصدق در سال۱۹۵۱ به ایران رفتم و آن انقلاب را پوشش دادم و نخستین کتاب را با نام «ایران بر فراز آتشفشان» نوشتم و در واقع توجه بسیار زیادی به ایران و انقلاب اسلامی داشتم.

حسین هیکل

بعدها در انقلاب خميني در سال 1980 به ايران رفتم و همچنين قبل از آن و پس از آن. در پاريس و قم او را ديدم و برخي از وقايع انقلاب را براي سن تايمز پوشش دادم و كتابي نوشتم كه تقريبا به 29زبان چاپ شد. آمريكايي‌ها اسم آن را براي چاپ در آمريكا «داستاني كه ديده نمي‌شود» گذاشتند.

هر كشوري در جهان بر پايه‌هايي استوار است كه ايران نيز از اين قاعده مستثنا نيست. هر نظام اولا بر نيرويي حقيقي تكيه دارد كه عبارت است از پيشينه تاريخي آن در منطقه. نياز دوم هر نظام اين است كه روي جايگاه جغرافيايي و تاريخي‌اش امكاناتي حقيقي مانند صنعت و كشاورزي و ... بنا شود. نياز سوم اين است كه اين نظام بر اطراف خود نفوذ داشته باشد؛ چون ارزش هر كشور در عصر جديد با ميزان نفوذش در داخل مرزهايش ارزيابي نمي‌شود بلكه با تأثيرات آن در بيرون مرزها اندازه‌گيري مي‌شود. در اينجا معيار قدرت در جامعه، رقابت ميان كشورها و ميان قدرت‌هاست.

نياز چهارم عبارت است از شخصيت‌ و اقتدار كه از همه اينها مهم‌تر است.از همان اوايل كه رژيم شاه سقوط كرد ايالات متحده آمريكا اقدام به دشمني با اين نظام كرد. ما دشمني راسخ عليه سياست آمريكا در ايران را كه از زمان مصدق وجود داشت، فراموش مي‌كنيم.

فراموش مي‌كنيم كه آمريكا در ايران چه كرد. آمريكا و انگليس را فراموش مي‌كنيم كه در ايران در انقلاب مصدق چه كردند. بعد وارد بحران گروگان‌ها شديم. بعد وارد ماجراي محاصره و بلوكه‌كردن دارايي‌هاي ايران شديم. يك دشمني روشن و صريح داريم. ما سال2006 را فراموش مي‌كنيم كه چه رخ داد. فراموش مي‌كنيم كه كنگره يك اعتبار مالي به ارزش 400ميليون دلار به رئيس‌جمهور آمريكا مي‌دهد (و اين اعتبار با رقمي كمتر در سال‌هاي بعد هم تخصيص يافت)تا در ايران بي‌ثباتي ايجاد شود. شما در برابر يك نقشه قرار داريد... مي‌خواهيد من چه بگويم؟ بگويم كه اين توطئه نيست؟

كشوري مي‌خواهد يك نظام را ساقط كند. با همه ابزارها عليه وي مي‌جنگند. بنده در اينجا روزي كه اوباما انتخاب شد با استاد كريشان صحبت مي‌كردم. گفتم به‌احتمال زياد حمله‌اي صورت نخواهد گرفت ولي تلاش براي تغيير نظام ايران وجود دارد. چون آمريكا مي‌خواهد از دست نظامي كه با وي مخالف است رها شود..... به‌نظر من، يك نبرد عليه ايران در حال شكل‌گيري است. آمريكايي‌ها و مهم‌تر از آنها اسرائيلي‌ها سعي خواهند كرد كه به هدفشان برسند. بزرگ‌ترين خسارتي كه اسرائيل دچار آن شده، روي كار آمدن نظام انقلاب اسلامي بود.

* اين متن بر گرفته از گفت و گوي اين نويسنده و تحليلگر شهير مصري با خبرگزاري الجزيره است.

  • نويسنده، روزنامه‌نگار و استراتژيست فقيد مصري
کد خبر 325532

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha