چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

مقام‌های ترکیه که طی روزهای گذشته به‌صورت مداوم از خیز برای عملیات زمینی در سوریه به همراه عربستان حرف می‌زدند روز گذشته کاملا از این موضع خود عقب‌نشستند و اعلام کردند که تنها در قالب ائتلافی بین‌المللی حاضر به چنین اقدامی هستند و دست به عملیاتی یکجانبه نخواهند زد.

سوریه

به گزارش حريت، يك مقام ارشد دولت تركيه روز گذشته گفت: عمليات يكجانبه نظامي از سوي تركيه در سوريه در كار نخواهد بود. تركيه از متحدان ائتلاف ازجمله آمريكا خواسته است كه در عمليات مشترك نظامي شركت كنند.احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه هم كه در روزهاي گذشته خط و نشان‌هاي مختلفي براي سوريه كشيده بود روز گذشته در نشست هفتگي حزب عدالت و توسعه تأكيد كرد كه كشورش قصد ندارد وارد جنگ سوريه شود. او گفت: تلاشي وجود دارد كه نشان دهد تركيه مي‌خواهد به جنگ در سوريه برود اما ما 5سال تلاش كرده‌ايم كه تركيه را از اين جنگ دور نگه داريم.

اين اظهارات مقام‌هاي تركيه پس از آن صورت گرفت كه فشارهاي جهاني عليه اين كشور به‌خاطر حملات خمپاره‌اي به مناطق شمالي سوريه افزايش پيدا كرد و روسيه به‌صورت رسمي خواستار بررسي اين مسئله در شوراي امنيت سازمان ملل شد.
به گزارش روزنامه صباح تركيه، داوود اوغلو، در سخنراني خود به‌صورت صريح خشم خود را از اين اقدام روسيه اعلام و آن را جنجال‌سازي خواند.

طي روزهاي گذشته نهادهاي بين‌المللي ازجمله اتحاديه اروپا به همراه كشورهاي مختلف جهان خواستار توقف اقدام‌هاي تركيه و پايبندي اين كشور و عربستان به توافق به‌دست آمده در مونيخ شده بودند. تركيه به‌شدت از پيشروي نيروهاي كرد در شمال سوريه نگران است و تلاش مي‌كند به هر شكل جلوي اين مسئله را با حمايت مواضع گروه‌هاي تروريستي بگيرد. مقام‌هاي سوريه هم اعلام كرده‌اند كه اقدام‌هاي تركيه در واكنش به پيشروي‌هاي ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت در حلب و با هدف حمايت از گروه‌هاي تروريستي حاضر در منطقه صورت مي‌گيرد. سوريه به‌صورت رسمي در سازمان ملل از تركيه به‌خاطر نقض حاكميت ملي اين كشور شكايت كرده است.

بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه هم روز گذشته اعلام كرد كه عربستان و تركيه درباره مداخله زميني در سوريه تصميم‌گيرنده نيستند و كشورهاي تصميم‌گيرنده به آنها اجازه اقدام يكجانبه را نمي‌دهند.اسد گفت: حقيقت اين است كه زماني كه ما درباره اين مسئله كه تركيه يا عربستان حمله خواهند كرد، صحبت مي‌كنيم اين يعني ما آن را خيلي بزرگ مي‌كنيم و گويي كه اين دو كشور تصميم‌گيرنده هستند. درحالي‌كه آنها تنها دو كشور هستند كه دستورات را اجرا مي‌كنند. وي تأكيد كرد: برخي احتمالا مرتكب حماقت‌هايي مي‌شوند اما كشورهاي اصلي هرگز به كسي اجازه نمي‌دهند كه يكجانبه تصميم بگيرد.

همزمان با اين عقب‌نشيني تركيه، نيروهاي ارتش سوريه و مقاومت روز گذشته همچنان روند پيشروي‌هاي خود در حلب را ادامه دادند.ريف حلب در شمال سوريه شاهد آزادي مناطق مهمي ازجمله تل‌رفعت و تسلط كردهاي سوريه بر آن بود. شهر مهم تل رفعت در ريف حلب شمالي به كنترل نيروهاي كرد سوريه در‌آمده و اين شهر از دست تروريست‌هاي متحد تركيه كاملا خارج شده است.

علاوه بر تل‌رفعت، 6منطقه ديگر در ريف حلب آزاد شد كه 5منطقه در ريف شمالي و يك منطقه در ريف شرقي است. مناطق احرص، عين دقنه، شيخ هلال، مسقان، صوامع جبرين و كفرنايا در ريف‌شمالي و منطقه طيبه و مزارع آن در ريف شرقي حلب از كنترل تروريست‌هاي النصره (در ريف شمالي) و داعش (در ريف شرقي) خارج شد. همچنين نيروهاي مقاومت پس از 2‌ماه بالاخره موفق شدند كنترل نيروگاه مهم حرارتي حلب را به‌دست گيرند.

همزمان با ادامه پيشروي‌هاي ارتش سوريه استفان دي ميستورا، نماينده ويژه سازمان ملل در سوريه، با وليد معلم، وزير امور خارجه اين كشور در دمشق ديدار كرد. اين ديدار با هدف مذاكره براي اجراي آتش‌بسي است كه روز جمعه آمريكا و روسيه به همراه 15كشور شركت‌كننده درنشست مونيخ درباره آن به‌توافق رسيدند.

کد خبر 325398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha