سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

محمد علی‌زاده اصل: هم‌اکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس به چند دسته تقسیم می‌شوند، ولی اساسا فرق آنها با یکدیگر در چیست؟

درحال حاضر تقسيم‌بندي‌هاي زير درمورد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري فعال در ايران وجود دارد:
1-از لحاظ اندازه: از لحاظ اندازه، صندوق‌ها به 2دسته كوچك و بزرگ تقسيم مي‌شوند؛ حداقل سرمايه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در حجم كوچك 5ميليارد ريال و در حجم بزرگ 50ميليارد ريال است.

2-از لحاظ تركيب دارايي‌‌ها: صندوق‌ها از لحاظ تركيب دارايي‌ها به 3دسته سهام، اوراق بهادار با درآمد ثابت و مختلط تقسيم مي‌شوند.
الف. صندوق سرمايه‌گذاري در سهام: حداقل 70درصد دارايي‌هاي اين نوع صندوق‌ها صرف خريد سهام و حق‌تقدم سهام پذيرفته شده در بورس و بازار اول فرابورس مي‌شود و حداكثر30درصد دارايي‌هاي صندوق به‌صورت وجوه نقد، سپرده‌هاي بانكي، اوراق مشاركت و گواهي سپرده نگهداري مي‌شود.

ب. صندوق سرمايه‌گذاري در اوراق بهادار با درآمد ثابت: حداقل 70درصد دارايي‌هاي اين نوع صندوق‌ها صرف خريد سهام و حق‌تقدم سهام پذيرفته شده در بورس و بازار اول فرابورس مي‌شود و حداكثر 30درصد دارايي‌هاي صندوق صرف خريد سهام و حق‌تقدم سهام پذيرفته شده در بورس و بازار اول فرابورس مي‌شود. معمولا پرداخت سود به‌صورت فصلي به سرمايه‌گذاران انجام مي‌شود.

ج. صندوق سرمايه‌گذاري مختلط: حداقل 40درصد دارايي‌هاي صندوق صرف خريد اوراق مشاركت، سپرده‌هاي بانكي و گواهي سپرده نگهداري مي‌شود و حداكثر60درصد دارايي‌هاي صندوق به‌صورت وجوه نقد، سپرده‌هاي بانكي، اوراق مشاركت و گواهي سپرده نگهداري مي‌شود.

د. صندوق سرمايه‌گذاري صرفا در اوراق بهادار با درآمد ثابت: همه دارايي‌هاي صندوق صرف خريد اوراق مشاركت، سپرده‌هاي بانكي و گواهي سپرده مي‌شود. از آنجا كه اين نوع از صندوق‌ها مجوز خريد سهام را ندارند ريسك كاهش ارزش دارايي‌ها و عدم‌نقدشوندگي به صفر كاهش مي‌يابد. سرمايه‌گذاري در اين نوع از صندوق‌ها همانند سپرده‌گذاري در بانك با امكان دريافت نرخ سود ترجيحي است.

3-از لحاظ موضوع فعاليت: صندوق‌ها از نظر سرمايه‌گذاري در حوزه‌هايي چون بورس، طلا، ارز و زمين و ساختمان تقسيم‌بندي مي‌شوند.

4-از لحاظ بازده تضمين شده: صندوق‌ها را از منظر تضمين بازده مي‌توان به 2دسته با تضمين حداقل بازده و بدون تضمين حداقل بازده و صرفا با پيش‌بيني سود تقسيم كرد.

  • معاون تأمين سرمايه بانك ملت
کد خبر 325386

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha