همشهری آنلاین: نوبخت در نشست خبری خود به سئوالاتی در رابطه با بررسی تأیید صلاحیت‌ها در انتخابات، ارتباط با عربستان، تصویب بودجه ۹۵ در مجلس پاسخ گفت و اظهار کرد که«این عرصه رقابت بین جریان‌های مختلف سیاسی ماست. عده‌ای می‌گویند با همه بازیگران اصلی‌شان زور ندارند و طرف مقابل هم می‌گوید که آنها شایستگی ورود نداشته‌اند اما هر دو طرف با تمام توان می‌خواهند با هم رقابت کنند که این رقابت مبارکی است.»

نوبخت

به گزارش ايسنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره موضع دولت در مسأله بررسی صلاحیت‌ها، اظهار کرد: هر چقدر به جمع تأیید صلاحیت‌شده‌های قبلی اضافه شود دولت از آن استقبال می‌کند. شاید حتی کفایت می‌کرد که تعداد بیشتری تأیید صلاحیت می‌شدند، اما به هر حال همه جریانات سیاسی مصمم هستند حتی با غیر از یاران اصلی خودشان در انتخابات حضور داشته باشند.

وی افزود: امیدواریم با همین شرایط هم آنچه که خیر مردم است و آنچه مطلوب نظام به حساب می‌آید در انتخابات ایجاد شود. اگر این انتخابات مثل راهپیمایی 22بهمن گسترده باشد برای خارج خیلی پیام خواهد داشت. البته برخی از جریان‌ها معتقدند که همه چهره‌های شاخص‌شان نتوانسته‌اند از شورای نگهبان تأیید صلاحیت بگیرند ولی بدون آنها هم در انتخابات شرکت می‌کنند. ان‌شاءالله خدا کمک‌شان کند و در واقع خداوند به همه کسانی که می‌خواهند به ملت خدمت کنند کمک کند.

نوبخت همچنین یادآور شد: این عرصه رقابت بین جریان‌های مختلف سیاسی ماست. عده‌ای می‌گویند با همه بازیگران اصلی‌شان زور ندارند و طرف مقابل هم می‌گوید که آنها شایستگی ورود نداشته‌اند اما هر دو طرف با تمام توان می‌خواهند با هم رقابت کنند که این رقابت مبارکی است. آرزو می‌کنم که حق پیروز شود؛ گرچه این تقابل بین حق و باطل نیست، اما امیدواریم که آن سلیقه‌ای که می‌تواند با هزینه کمتری برای اهداف مردم کار کند به موفقیت برسد.

سخنگوی دولت در واکنش به این سوال که آیا دولت به دنبال حضور وکیل‌الدوله‌ها در مجلس است، تصریح کرد: پاسخ من در 7 اسفند مشخص می‌شود. این مردم هستند که بین اختلاف میان دیدگاه‌های مختلف تصمیم می‌گیرند و بعد از انتخابات مشخص می‌شود کدام دیدگاه‌ها از زبان مردم حرف می‌زنند. امیدوارم ضمن شکوهمندی انتخابات مجلسی شکل بگیرد که به نفع ملت و منابع ملی باشد.

  • وزير كشور و معاون اول رئيس جمهوري پيگير بررسي صلاحيت‌ها بودند

وی در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور شخصاً برای پیگیری بررسی صلاحیت‌ها رایزنی کرده است یا خیر، بیان کرد: آقای رئیس جمهور اقداماتی را که در چارچوب قانون برایش مقدر بوده انجام داده است. وزیر کشور و معاون اول رئیس جمهور از طرف آقای رئیس جمهور مأمور پیگیری شدند تا ابهامات شورای نگهبان رفع شود و بتوانند به رقابتی شدن هرچه بیشتر انتخابات کمک کنند. رئیس جمهور ابزارها و اشخاص مختلفی دارد که از همه آنها استفاده می‌کند. کسی هم توقع ندارد که خود رئیس جمهور شخصاً وارد ماجرا شود.

  • عربستان بايد مواضع خود را اصلاح كند

نوبخت همچنین در واکنش به صحبت‌های اخیر وزیر امور خارجه عربستان و احتمال وساطت برخی کشورها میان ایران و عربستان، تأکید کرد: الان بحثی برای مذاکره ما با عربستان وجود ندارد. البته موضوعات مختلفی برای بحث است و ما یک سلسله مباحث انتقادی داریم که اگر بحثی مطرح شود عربستان باید پاسخگو باشد. مواضع ما شفاف است و این عربستان است که باید مواضع خود را اصلاح کند و منطقی عمل کند. برخی سران کشورها هم معمولاً در دیدارهای خود برای وساطت اعلام آمادگی می‌کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی درباره میزان منابع تخصیص داده شده در بخش تولید در اجرای هدفمندی یارانه‌ها، اظهار کرد: در سال جاری بیش از 2 هزار میلیارد تومان به تولید پرداخت کرده‌ایم. 42 هزار میلیارد تومان نیز به اشخاص تا پایان سال خواهیم داد. از سال 89 که این قانون اجرا شد میزان منابع تخصیص داده شده را به ریز داریم که چه مبلغی به چه کسانی داده شده است که از طریق سایت سخنگو اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آخرین مصوبه هیأت دولت در روز یکشنبه، یادآور شد: در این مصوبه مقرر شد در راستای اجرای سیاست انضباط مالی و تأدیه بدهی دولت به اشخاص حقیقی، حقوقی و بانک‌ها اقدامات عملی صورت گیرد.

وی ادامه داد: طبق این مصوبه قرار شد که هر شخص حقیقی یا حقوقی که از دولت مطالبه دارد و ضمناً بدهکار است مطالبه‌اش با اوراق تسویه تهاتر شود. مقرر شد تا پایان امسال 10 میلیارد تومان از طلب پیمانکاران را از طریق اوراق مالی تهاتر کنیم. این کار در سال 95 هم تکرار می‌شود و پیش‌بینی‌مان این است که تا پایان سال‌های 95 و 96 در این چارچوب همه بدهی و طلب‌ها را تصفیه کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه طبق آخرین گزارش خزانه تا 22بهمن 20 هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت صورت گرفته است، افزود: علاوه بر این 3 هزارو 500 میلیارد تومان برای مهار آب‌های مرزی و 1500 میلیارد تومان برای آبرسانی روستایی توزیع صورت گرفته و 5 هزارمیلیارد تومان هم به صورت اوراق تا پایان امسال پرداخته خواهد شد. تا قبل از پایان سال چند هزار میلیارد به صورت نقدی برای طرح‌های عمرانی بین پیمانکاران توزیع می‌کنیم.

وی اضافه کرد: امیدوارم تا پایان امسال بیش از پارسال بابت طرح‌های عمرانی پرداختی داشته باشیم و رشد مثبت بورس، کاهش نرخ ارز در بازار و کاهش سود بانکی منجر به تحرک بخشی اقتصاد شود. رشد اقتصادی فعلاً مثبت است و رئیس مرکز آمار در روزهای آینده آن را با عدد و رقم تشریح می‌کند. برای سال آینده هم بین 5 تا 6 درصد برای افزایش رشد اقتصادی آماده هستیم.

  • مجلس اين امكان را دارد كه تا پايان اسفند بودجه 95 را تصويب كند

نوبخت درباره بررسی بودجه 95 در مجلس و احتمال ارائه بودجه چند دوازدهم، اظهار کرد: مجلس محترم حتی با اینکه دو یا سه هفته برای حضور نماینده‌ها در حوزه‌های انتخابیه تعطیل باشد باز بر اساس همین آیین‌نامه موجود این امکان را دارد با فشردگی طوری برنامه‌ریزی کند که تا پایان اسفند بودجه 95 به تصویب برسد. به مصلحت نیست بودجه چند ماه در سال 95 معطل باشد و فعالان اقتصادی ندانند دولت چه بودجه‌ای در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: از رئیس و برخی اعضای هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه تشکر می‌کنم که طی جلساتی که با سازمان برنامه و بودجه داشتند توافق شد برنامه زمان‌بندی تدوین کنند تا وقتی نماینده‌ها بازگشتند در کمیسیون بررسی شروع شود. امیدواریم با هماهنگی و موافقت هیأت رئیسه و با توجه به همکاری‌های شایسته‌ای که با مرکز داشته‌ایم بودجه تا پایان سال به تصویب برسد. چون اگر از ابتدای 95 لایحه بودجه 95 تصویب نشده باشد قطعاً افزایش حقوقی که گفته‌ایم عملیاتی نخواهد شد. حتی اگر تا هفته سوم فروردین بودجه به ما برسد می‌توانیم آماده شویم تا همه احکام بودجه را در سال 95 اجرایی کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه پیش‌بینی از تورم در سال 95 در حد 11درصد است، گفت: برهمین اساس برای کارکنان دولت 12 درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شد. البته چون دیدگاه این است که آنهایی که حقوق‌شان کمتر است افزایش حقوق بیشتری داشته باشند برای بازنشستگانی که زیر یک و نیم میلیون تومان حقوق می‌گیرند، بیش از 12 درصد افزایش قائل شدیم.

وی همچنین درباره نرخ سپرده و تسهیلات یادآور شد: 800 میلیارد تومان به تفکیک 200 میلیارد برای بانک مسکن، 200 میلیارد برای بانک صنعت و معدن،‌200 میلیارد برای بانک توسعه صادرات و 200 میلیارد برای بانک کشاورزی ابلاغ کرده‌ایم و گفته‌ایم هر کس می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند با تأیید وزارتخانه و سازمان برنامه مابه‌التفاوت سودش پرداخت خواهد شد.

  • ما هيچ مورد محرمانه‌اي نداريم

سخنگوی دولت در واکنش به محرمانه بودن برخی قراردادها، تصریح کرد: ما هیچ چیز محرمانه‌ای نداریم. البته برخی اسناد طبقه‌بندی شده و بعضی هنوز تکمیل نشده‌اند، اما به هر حال ما خیلی شفاف عمل می‌کنیم و چیز پوشیده و پنهانی نداریم. مجلس هم به همه اسناد و مدارک موجود دسترسی دارد و حتی همکاران ما که در جلسات شرکت می‌کنند پس از پایان جلسه به راحتی اطلاع‌رسانی می‌کنند. رفتار دولت عقلانی و منطبق با نظریات علمی است و هیچ چیز پوشیده و نگران‌کننده‌ای برای ارائه ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره توزیع سبد کالا،‌ عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی وزارت تعاون وعده دیگری از توزیع سبد کالا یا امنیت غذایی در حال انجام است و آن مجموعه کار اهدای کالاهای اساسی و غذایی را انجام می‌دهند. منابع مالی آن نیز تأمین شده است.

نوبخت با اشاره به رفع تحریم سوئیفت،‌ یادآور شد: درباره سوئیفت مراحل اداری انجام شده و در مجمع عمومی بانک مرکزی که رئیس جمهور نیز حضور داشت گزارش رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر این بود که فعالیت‌هایشان در سوئیفت در حال انجام شدن است.

وی با بیان اینکه دولت خواهان افزایش غیرمنطقی ارز در بازار آزاد نیست، تأکید کرد: سیاست دولت تضعیف پول ملی نیست و همه تلاشمان را می‌کنیم که به یک نرخ واقعی، منطقی و نه دستوری برای نرخ واحد ارز دست یابیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین درباره توزع یارانه‌ نقدی، یادآور شد: دیشب 3 هزار و 400 میلیارد تومان برای 75 میلیون و 236 هزارو 829 نفر یارانه پرداخت شده است. وزارت تعاون که مسئول مدیریت بر امر توزیع یارانه‌های نقدی است شرایطی را هم از نظر میزان تمکن و هم از نظر اسناد و مدارک در نظر گرفته است. وجود کارت ملی خیلی صریح می‌تواند در این زمینه شفاف‌سازی کند. چرا که برخی گزارش‌ها وجود داشت که تعداد یارانه‌بگیران از افراد زنده بیشتر هستند. البته اگرکسی هم به ناحق در یک ماه یارانه‌اش حذف شده باشد در ماه دیگر حتماً جبران می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی نفت، اظهار کرد: در جهت اکتشاف و افزایش ظرفیت تولیدی باید سرمایه‌گذاری کنیم. ما بیش از چهار میلیون بشکه توان تولید داشتیم که بازگشت این ظرفیت به وسیله افزایش سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد. در برنامه ششم توسعه برای هر سال دیده شده که چه مقدار سرمایه‌گذاری باید انجام شود.

سخنگوی دولت درباره دستوری یا غیردستوری بودن نرخ سود بانکی، یادآور شد: از مدت‌ها قبل که نرخ تورم کاهندگی خود را استمرار داد همه مطالبه می‌کردند که نرخ سود متناسب با آن کم شود. شورای پول و اعتبار قانوناً مسئول اتخاذ سیاست‌های پولی است و نرخ خود را اعلام کرده است. نکته‌ای هم که رئیس جمهور اعلام کرده که این است که مسأله نباید دستوری باشد یعنی که باید سازوکارهای آن فراهم شود.

وی افزود: به طور مثال این سازوکارها در بسته ضدرکودی کوتاه‌مدت فراهم شد و گام عملیاتی را برای تقلیل نرخ سود برداشتیم. خود بانک‌ها هم اکنون تصمیم گرفته‌اند که با کاهش این دو درصد بهتر می‌توانند فعالیت کنند. بانک‌ها عملاً در حال رقابت هستند و اگر در این عرصه بنا به دستور بود نرخ سود باید کمتر از این می‌شد.

نوبخت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه سیاست منعکس در لایحه بودجه 95 در راستای افزایش توان تولید دانه‌های روغنی در داخل کشور است، گفت: الان بیش از 90 درصد دانه‌های روغنی از خارج وارد می‌شود که این برایمان خوب نیست. سیاست دولت هم افزایش توان تولید در داخل کشور است و به همین دلیل در صندوقی که برای این منظور وجود دارد باید افزایش چشمگیری صورت بدهیم.

وی درباره عیدی و حقوق کارکنان دولت، عنوان کرد: تا پایان این ماه بیش از 15 هزار میلیارد تومان حقوق و عیدی کارکنان دولت را پرداخت می‌کنیم. در اسفند ماه هم قبل از پایان ماه حقوق کارکنان دولت پرداخت خواهد شد.

  • پاسخ به شايعه تبديل پاداش بازنشستگي از 30 روز به 15 روز

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینه شایعاتی پخش شده بود که دولت تصمیم دارد به جای یک ماه، پاداش بازنشستگی را به 15 روز تبدیل کند، اظهار کرد: همین شایعات باعث شد تا عده‌ای تصمیم بگیرند خود را امسال بازنشسته کنند تا مشمول این قانون نشوند اما بعد از اینکه برنامه و بودجه آمد متوجه شدند این مسأله درست نیست و بسیاری از آنها نامه درخواست خود را پس گرفتند. البته ما از کسانی که سنواتشان پر شده باشد و بخواهند بازنشسته شوند استقبال می‌کنیم تا نیروهای جوان اضافه شوند اما برای بازنشستگی زودرس معتقدیم که فشار به صندوق بازنشستگی زیاد می‌شود.

وی درباره نوع برخورد با بدهکاران بانکی، تصریح کرد: این بدهکاران دو گروه هستند؛ اول کسانی که به دلیل نوسانات قیمت ارز و شرایط اقتصادی به این روز افتاده‌اند و دوم کسانی که منابع را در هدفی که تسهیلات در نظر گرفته بوده مصرف نکرده‌اند و به مسیری برده‌اند که مخرب اقتصادی است. از هم تفکیک کنیم و برای هر کدام واکنش مناسبی انجام دهیم.

نوبخت اضافه کرد: برای گروه اول باید کمک کنیم که بتوانند بدهی‌هایشان را بپردازند و در مورد گروه دوم باید با سوءاستفاده کنندگان به میزان تخلفشان برخورد صورت گیرد. الان بخشی از مطالبات کاهش پیدا کرده، البته هنوز کافی نیست.

سخنگوی دولت همچنین درباره احتمال توافق برای صدور مسترکارت، بیان کرد: در شرایط پساتحریم که روابط اقتصادی ما در حال گسترش است حتماً باید از همه سازوکارهایی که همه کشورها استفاده می‌کنند برخوردار شویم. امروز دیگر پول فیزیکی معنی ندارد. بنابراین ایران هم باید در این راستا فعالیت کند تا بتواند از این تسهیلات استفاده کنیم.

سخنگوی دولت در توضیح ابراز امیدواری‌اش نسبت به شنیدن اخبار خوب درباره بررسی صلاحیت‌ها، گفت:بر اساس تلاش‌هایی که صورت می‌گرفت و اعتماد به تقوای اعضای محترم شورای نگهبان این امید را داشتیم. البته هنوز وقت نکرده‌ام 40 نفر جدیدی را که تأیید صلاحیت شده‌اند بررسی کنم . امیدورام که در ذوق ما نخورده باشد. البته ادعا نمی‌کنم هر کس الان تأیید شده به خاطر پیگیری‌های خاص دولت بوده اما به هر حال پیگیری‌هایی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه گزارشی درباره احتمال تغییر فرمانداران و استانداران دریافت نشده است، اضافه کرد: من چنین آمار و گزارشی را دریافت نکردم و البته چنین گزارش‌هایی به دست وزیر کشور می‌رسد. به هر حال وزیر کشور و ستاد انتخابات مصمم هستند برای سلامت انتخابات و مقید کردن مجریاندر چارچوب قانون با دقت عمل کنند.

کد خبر 325347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha