وزیر نفت مدافع جدی حذف کارت سهمیه‌بندی سوخت بنزین است و مشاهدات خبرنگار همشهری از پمپ بنزین‌های سطح شهر حاکی از حذف کارت سوخت خودروها از فرایند خرید بنزین و جایگزینی کارت‌های دراختیار جایگاه‌داران است.

کارت سوخت

 وزير نفت مي‌گويدسيستم كارتي سوخت‌رساني در شرايطي كه بنزين تك نرخي است نه‌تنها كارايي ندارد كه نگهداري آن هزينه‌زاست. بيژن زنگنه تأكيد دارد كه در اين سال‌ها اطلاعات پردازش شده در نتيجه استفاده از كارت سوخت هيچ استفاده‌اي نداشته و كسي سراغي از اين اطلاعات نگرفته است. اين موضع بيژن زنگنه در واقع پايان دادن به يكي از اقدامات سال‌هاي پيش است كه به گفته برخي نمادي از پيچيده‌ترين طرح فناورانه مديريت توزيع و مصرف انرژي به‌ويژه بنزين و گازوئيل است و راه را براي بسياري از سوءاستفاده‌ها بسته است.

  • تدبيري براي بي‌اثر كردن كارت سوخت

در اولين اقدام براي بي‌اثر كردن كارت‌هاي سهميه سوخت بنزين از پنجم ارديبهشت‌ماه امسال بنزين معمولي با قيمت هر ليتر هزارتومان تك نرخي شد تا زمينه حذف سهميه سوخت خودروها و موتورسيكلت‌ها فراهم آيد. با اين تدبير عملا سهميه‌بندي سوخت اثر خود را از دست داد تا كارايي كارت‌هاي سوخت زير سؤال برود، چرا كه بسياري به هنگام سوختگيري به جاي استفاده از كارت شخصي سوخت، از كارت‌هاي در اختيار جايگاه‌داران كه در دسترس است استفاده مي‌كنند. از سوي ديگر زنگنه وزير نفت مدعي است، نگهداشت كارت‌هاي سوخت نيازمند نوسازي سامانه است كه البته هزينه‌بر خواهد بود ضمن اينكه اطلاعاتي كه گفته مي‌شود از كارت‌هاي سوخت به‌دست آمده است تا‌كنون چندان مورد استفاده وي قرار نگرفته و مي‌توان پيش‌بيني كرد كه از اين پس نيز اطلاعاتي كه مورد نياز باشد از اين كارت‌ها به‌دست نخواهد آمد.

  • انتقاد از بي‌آمار كردن مصرف سوخت

منتقدان حذف كارت‌هاي سوخت اما معتقدند نبايد سامانه مديريت عرضه و مصرف سوخت كه با صرف هزينه‌هاي بسيار از سال 1386راه‌اندازي شده، جمع شود و به جاي آن دولت و وزارت نفت بايد تدبيري بينديشند تا كارايي اين سامانه براي اطلاع از كم و كيف مصرف سوخت به قوت خود باقي بماند. مردادماه امسال مركز پژوهش‌هاي مجلس در گزارشي اعلام كرد درآمد حاصل از اجراي قانون هدفمندي در سال‌جاري ۷۰ هزار ميليارد تومان است و حذف كارت سوخت اشتباه بزرگ دولت بوده كه شفافيت نظام توزيع را كاهش مي‌دهد. بازوي تحقيقاتي مجلس تأكيد دارد: با توجه به برداشته شدن سهميه بنزين مصرفي و تك‌نرخي شدن آن حتماً لازم است به‌منظور ايجاد انگيزه براي مصرف‌كنندگان به استفاده از كارت‌هاي سوخت تدابير انگيزشي اتخاذ گردد؛ چراكه توصيه صرف مسئولين در اين رابطه كارساز نخواهد بود و پيشنهادهاي انگيزشي مختلفي در اين ارتباط مي‌تواند طرح شود.

  • پيشنهادي براي بقاي كارت‌سوخت

منتقدان حذف كارت سوخت در اظهارنظرهاي خود از لزوم اتخاذ تدابيري از سوي دولت براي حفظ و بقاي كارت‌هاي يادشده توسط مردم دفاع مي‌كنند ازجمله اينكه دولت مي‌تواند با احياي اين كارت‌ها از خودروهاي گران‌قيمت با مصرف زياد ماليات بر مصرف بنزين اخذ كند يا براي ملزم كردن دارندگان خودروهاي فرسوده، سهميه سوخت آنها را كاهش يا قطع كند؛ به‌ويژه اينكه درصورت بازگشت به نظام سهميه‌بندي دوباره در آينده، بقاي كارت‌هاي سوخت يك ضرورت خواهد بود. تصميم‌گيري درباره بقا يا فناي كارت سوخت به‌عنوان يك ابتكار فناورانه در مديريت مصرف و توزيع بنزين و گازوئيل در انتظار تدبير دولتمردان است و به گفته وزير نفت، حتي برخي وزراي دولت با حذف آن مخالف هستند.

کد خبر 324845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha