همشهری‌آنلاین: منابع آگاه عراقی فاش کردند نخست وزیر این کشور نامه‌ای از سوی دولت آمریکا دریافت کرده که در آن بر لزوم انحلال گروه‌های داوطلب مردمی در دوره زمانی کمتر از دو هفته تاکید شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از پایگاه خبری الوطن العربی، منابع آگاه عراقی با اعلام این خبر اظهار داشتند: واشنگتن در این نامه به حیدر العبادی،‌ نخست‌وزیر عراق تاکید کرده هزاران سرباز از لشکر "101" که چند هفته قبل در عراق مستقر شدند،‌ حمایت لازم از مراکز دولتی را در هرگونه واکنش احتمالی تامین خواهند کرد و به این ترتیب بهانه‌های رهبران داوطلب مردمی برای عملیاتشان در عراق پایان می‌یابد.

داوطلبان مردمی که یک تشکیلات شبه نظامی شیعه است با فتوای آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی،‌ مرجعیت عالی قدر شیعیان عراق مبنی بر "جهاد کفائی" برای آزادسازی عراق از دست داعش، تشکیل شد.

آمریکا با هرگونه مشارکت داوطلبان مردمی در عملیات کنونی عراق برای آزادسازی شهرها از دست داعش به ویژه عملیات آزادسازی موصل که مقدمات آن در حال انجام است،‌ مخالفت می‌کند.

در مقابل فرماندهان داوطلبان مردمی العبادی را برای تغییر ائتلاف‌های منطقه‌ای عراق از طریق قطع رابطه با آمریکا و ممانعت از به‌کارگیری دوباره نیروهایش در عراق و جایگزینی این رابطه با روابط پیشرفته با روسیه تحت فشار می گذارند.

منابع مذکور افزودند: در نامه آمریکا برای العبادی آمده است که "بهتر است داوطلبان مردمی منحل شوند تا درگیری ایجاد نشود."

منابع عراقی گفتند: آمریکایی‌ها در نهایت با العبادی درباره کاهش نقش فرماندهان داوطلبان مردمی و تحویل اسلحه‌هایشان به دولت موافقت کردند.

هم‌زمان با ارسال این نامه، فرانک بکر، سفیر انگلیس در بغداد ممانعت از دخالت‌های خارجی در امور داخلی عراق را خواستار شد.

بکر با اشاره به چالش‌هایی که در مرحله فعلی به ویژه در بخش اقتصادی متوجه کشور است،‌ تاکید کرد: عملیات نظامی در عراق موفقیت‌آمیز بوده و حضور داعش در عراق موضوع روز است.

کد خبر 324401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha