سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

گروه سیاسی:‌ سخنرانی رئیس جمهوری کشورمان در دانشگاه کلمبیا و حواشی این سخنرانی تمام اتفاقات شصت و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل را تحت الشعاع قرار داد.

به گفته برخی تحلیلگران سیاسی این اتفاق یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی است که یک رهبر خارجی در یک کشور ایجاد می کند و اینچنین بعد و گستردگی می یابد.

ساعاتی پس از این اتفاقات، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل سخنرانی رئیس‌جمهوری ایران در دانشگاه کلمبیا را پیشامدی غمناک توصیف کرد و در اظهاراتی که حکایت از عصبانیت وی از موفقیت احمدی‌نژاد در این سخنرانی داشت، گفت: احمدی‌نژاد هر آنچه از این حضور می‌خواست به دست آورد که آن همان داشتن مشروعیت در یکی از معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا و پوشش مطبوعاتی گسترده بود.

جان بولتون در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز سخنرانی احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا را یک اشتباه از سوی مسئولان دانشگاه خواند و تأکید کرد: آمریکا هیچ الزامی به اجازه دادن به احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا نداشت، چرا که حضور وی در این دانشگاه نشان می‌دهد که احمدی‌نژاد به تمامی خواسته‌های خود رسیده است.

روزنامه واشنگتن‌پست هم با بیان این‌که احمدی‌نژاد دانشگاه کلمبیا را به تریبون خود بدل کرد، نوشت: سخنرانی رئیس‌جمهوری ایران در نیویورک نشان داد احمدی‌نژاد که متهم به غیردمکراتیک بودن است، به سؤالات دانشجویان آمریکایی در یک دانشگاه آمریکایی پاسخ می‌دهد تا مردم کشور قضاوت کنند که دمکرات واقعی کیست.

قطع بودجه دانشگاه کلمبیا

جالب‌ آنکه دانکن هانتر، نماینده جمهوریخواه در کنگره آمریکا گفت: از این‌که احمدی‌نژاد اجازه یافته است در دانشگاه کلمبیا سخنرانی کند به قدری ناخرسند است که می‌خواهد بودجه فدرال این دانشگاه را قطع کند.

ادعاهای لیونی

اما با وجود حضور چند هزار نفری دانشجویان در محوطه دانشگاه برای شنیدن دیدگاه‌های رئیس‌جمهوری ایران، شبکه تلویزیونی فاکس نیوز همزمان با پخش سخنرانی احمدی‌نژاد، تصاویری از تظاهرات گروه‌های صهیونیستی را نیز به تصویر کشید.

به گزارش مهر، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی که شخصا در اعتراضات خیابانی صهیونیست‌ها به حضور احمدی‌نژاد در نیویورک حضور یافته بود، در اظهارنظری بسیار قابل توجه(!) مدعی شد: اگر جهان عادل بود اجازه نمی‌داد ایران در سازمان ملل متحد حضور داشته باشد.

تزیپی لیونی با بیان اینکه ایران در سایه رئیس‌جمهوری چون احمدی‌نژاد باید از سازمان ملل طرد شود، ادعا کرد: واقعا خجالت‌آور است که سازمان ملل متحد این مسئله را درک نمی‌کند که ایران از ارزش‌های بین‌المللی برای توهین به اسرائیل استفاده می‌کند.

واکنش‌های داخلی

اما سخنان توهین‌آمیز رئیس دانشگاه کلمبیا به محمود احمدی‌نژاد با واکنش‌های داخلی روبه‌رو شد.

به گزارش ایسنا، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به توهین رئیس دانشگاه کلمبیا گفت: جدا از محتوای جلسه، یک استاد دانشگاه و یک میزبان نباید این‌گونه به رئیس‌جمهوری توهین می‌کرد و آنها شأن و منزلت خود را فراموش کرده‌اند و با این عمل زشت ارزش آن محل را پایین آورده‌اند.

کاظم جلالی، مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در واکنش به سخنان توهین‌آمیز رئیس دانشگاه کلمبیا گفت: رئیس‌جمهوری برای بیان مواضع کشورمان در یک اقدام تحسین برانگیز با حضور در یک جمع دانشگاهی، عملا دیدگاه ایرانیان را از اولویت دادن به گفتگو و تعامل نشان داد.

احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه اقدام رئیس دانشگاه کلمبیا توطئه مکارانه‌ای برای منفعل کردن احمدی‌نژاد بوده تاکید کرد: این توطئه به نفع ملت ایران رقم خورد.

اعتراض رؤسای دانشگاه‌های ایران

روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایران با ارسال نامه‌ای خطاب به لی بالینگر رئیس دانشگاه کلمبیای آمریکا، ضمن تقبیح سخنان توهین آمیز وی علیه ملت و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، از وی دعوت کردند متقابلا به 10 سوال جامعه دانشگاهی – روشنفکری کشور پاسخ دهد.

در بخشی از این نامه اعتراض‌آمیز آمده است: توهین شما به رئیس‌جمهوری یک ملت 72 میلیون نفری با 7  هزار سال تمدن و فرهنگ غنی ثبت شده، در یک محیط دانشگاهی مایه شرمساری است؛ هرچند ظاهرا  آن جملات مملو از حس تنفر و کینه را تحت فشار شدید رسانه‌ها، بر زبان جاری کرده‌اید اما این جای تأسف و تعجب است که مالکان و سیاست‌گذاران رسانه‌ها جهت‌گیری‌های نطق رئیس یک دانشگاه معتبر را تعیین کرده اند. 

در بخش دیگری از این نامه آمده است: سخنان شما درباره کشور ما حاوی اتهاماتی بدون مدرک معتبر علمی و صرفاً مبتنی بر حدس و شانتاژهای رسانه‌ای بوده است. برخی ادعاها نیز ناشی از سوء‌تفاهم‌هایی است که با گفت‌وگو و نیز تحقیق بیشتر و نزدیک‌تر قابل حل‌اند.

واکنش احمدی‌نژاد

و بالاخره این‌که رئیس‌جمهوری در پاسخ به سخنان توهین‌آمیز رئیس دانشگاه کلمبیا گفت: من یک دانشگاهی هستم و درباره برخی مباحث تاریخی سؤالاتی را مطرح کرده‌ام؛ آیا پاسخ به این سؤالات باید توهین، تهمت و سخنان منفی باشد؟

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی نهاد ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد عصر دوشنبه در دانشگاه کلمبیا در واکنش به سخنان رئیس این دانشگاه گفت: از2 سال پیش سؤالاتی را به‌عنوان یک شخص دانشگاهی درباره یک واقعه تاریخی مطرح کردم ولی به جای آنکه به سؤالات مطرح شده پاسخ داده شود، یک سری توهین و تهمت علیه من مطرح شد و متأسفانه این کار از طرف کسانی صورت می‌گیرد که خود را معتقد به آزادی بیان و اطلاعات می‌دانند.

کد خبر 32440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز