مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیارکی ۳۰ متری تا یک ماه دیگر از چنان فاصله نزدیکی از کنار زمین عبور خواهد‌کرد که می‌توان عبور آن را در آسمان زمین به تماشا نشست.

سیارک

براساس گزارش وب‌سايت ناسا، شايد اين سيارك از نزديكي زمين عبور كند، اما فاصله عبور آن به اندازه‌اي هست كه هيچ شانسي براي برخورد با زمين نداشته‌باشد. ناسا هنوز در تلاش است تا مسير دقيق اين سيارك را تعيين كند،‌ اما براساس تخمين‌ها، در نزديك‌ترين حد ممكن سيارك از فاصله 18 هزار كيلومتري از كنار زمين خواهد‌گذشت از اين رو مي‌توان عبور آن را به راحتي با كمك تلسكوپ مشاهده كرد. اين فاصله يك بيستم فاصله‌ زمين تا ماه است.

تخمين ديگر ناسا اين است كه سيارك از فاصله 14 ميليون كيلومتري زمين عبور خواهد كرد. دليل چنين تفاوت زيادي ميان دو فاصله تخمين زده شده توسط ناسا اين است كه تنها سه سال از زمان كشف سيارك 2013 TX68 مي‌گذرد از اين رو فرصت كافي براي زيرنظر گرفتن آن وجود نداشته‌است. زماني كه اين سيارك براي اولين‌بار كشف شد، در بخش تاريك زمين درحال نزديك‌شدن به سياره بود اما پس از سه‌روز رديابي،‌ سيارك وارد بخش روز آسمان زمين شد و رديابي آن عملا غيرممكن شد.

در اين دوره كوتاه زماني دانشمندان توانستند مسير احتمالي حركت اين سيارك را به صورت تقريبي ترسيم كنند، اما هميشه درصدي خطا وجود دارد، از اين رو نمي‌توان با اطمينان اعلام كرد اين سيارك قراراست از چه فاصله‌اي از كنار زمين عبور كند. به گفته پل چداس مدير مركز مطالعات اجرام نزديك به زمين مدار اين سيارك كاملا نامشخص است و پيش‌بيني اينكه كجا بايد به جستجوي آن پرداخت بسيار دشوار است. 

براساس اطلاعاتي كه تاكنون از مسير‌هاي احتمالي اين سيارك به دست آمده‌است،‌ شانس بسيار كمي، 1 در 250 ميليون، وجود دارد كه اين سيارك در سال 2017 با زمين برخورد كند،‌اما ناسا چندان نگران اين احتمال نيست. به گفته چداس احتمال برخورد اين سيارك با زمين در سه پرواز نزديك‌گذر آينده بسيار كوچكتر از آني است كه موجب نگراني شود.

با اين‌همه اگر اين سيارك با زمين برخورد كند،‌ امواج انفجاري شديدي از خود ايجاد خواهد‌كرد. اين سيارك دو برابر سياركي است كه سه سال پيش از آسمان چليابينسك در روسيه عبور كرد و با ايجاد امواج انفجاري موجب شكسته شدن شيشه‌هاي پنجره‌ها و آسيب‌ديدگي هزار نفر شد. از اين رو اگر سيارك 2013 TX68 با زمين برخورد كند،‌ شدت انرژي انفجاري آن دو برابر قدرت رويداد چليابينسك خواهد‌بود.

کد خبر 324393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha