سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با محمود عباس از وی به عنوان کسی که زندگی خود را وقف تلاش برای صلح کرده است نام برد

به گزارش ایسنا به نوشته‌ روزنامه‌ واشنگتن پست،‌ جورج بوش، رییس جمهور آمریکا که به منظور شرکت در نشست سه روزه‌ سالانه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شده با رهبران فلسطینی دیدار کرد.

بوش در دیدار با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و سلام فیاض، نخست وزیر موقت فلسطین گفت: من از این واقعیت که شما در حال مبارزه با افراط گرایانی که دیدگاه شما را ندارند، هستید، قدردانی می‌کنم. معتقدم که دیدگاه تشکیل دو کشور مستقل که در کنار یکدیگر با صلح زندگی کنند قابل دسترسی است و ما می‌توانیم به شما برای دسترسی به این هدف کمک کنیم.

جورج بوش تاکید کرد: من محمود عباس را تا حدود زیادی می‌شناسم، می‌دانم که وی خود را وقف تشکیل کشور فلسطین کرده است که در آن مردم با صلح در کنار همسایه‌شان اسراییل زندگی کنند. معتقدم که نخست وزیر اسراییل نیز خود را وقف چنین دیدگاهی کرده است و بنابراین همانطور که به محمود عباس گفتم ایالات متحده آمریکا نیز تا آنجا که توان دارد برای کمک به وی در دستیابی به این امر تلاش خواهد کرد.

وی قول داد که آمریکا شریک بسیار قوی فلسطین در تشکیل کشور مستقل فلسطینی خواهد بود.

یک مقام عالی‌رتبه‌ آمریکایی گفت که به عقیده‌ بوش تشکیل کشور فلسطین تا قبل از پایان دوران ریاست جمهوری وی یعنی طی 16ماه آینده قابل انجام است. وی که نخواست نامش فاش شود، گفت: فکر می‌کنم بوش چنین نظری داشته باشد.

وی به رهبران فلسطینی گفته است که این امر بسیار مشکل خواهد بود، ما هیچ ضرب‌الاجلی برای آن نگذاشته‌ایم، با این حال نمی‌خواهیم این امر به چندین ماه طول بکشد. ما وقت کافی نداریم.

تلاشهای جدی بوش و دولت وی برای حل و فصل درگیری‌های فلسطینیان و اسراییلی‌ها طی ماه‌های اخیر تاکیدی است بر تمایل دولت آمریکا به دستیابی به یک پیروزی که می‌تواند جمهوری‌خواهان را برای دوران انتخاباتی ریاست جمهوری آینده بسیار قوت ببخشد.

کنفرانس پیشنهادی بوش ماه نوامبر و احتمالا در واشنگتن برگزار خواهد شد و اولین تلاش جدی دولت وی در این راستا می‌باشد.

این در حالیست که گفته شده سوریه، عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی که هیچ رابطه‌ای با رژیم صهیونیستی ندارند، نیز برای حضور در این کنفرانس دعوت خواهند شد. اما مقام‌های آمریکایی بار دیگر اعلام داشتند که این امر نیز هنوز قطعی نیست.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در این دیدار تاکید کرد که کنفرانس ماه نوامبر باید مسایل اساسی که منجر به برگزاری مذاکرات کامل در خصوص وضعیت نهایی می‌شود را در بر داشته باشد.

وی هم چنین تاکید کرد: این روزها ما ابراز امیدواری بیشتری داریم چرا که تصور می‌کنیم پیشرفت امکان پذیر است. وی تصریح کرد: این بسیار ضروری است که رییس جمهور آمریکا هم چنان حمایت جدی خود را از دولت من حفظ کند.

کد خبر 32420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز