سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد، جلسه نمایندگان پارلمان این کشور برای انتخاب رئیس جمهور جدید که قرار بود امروز برگزار شود به روز 23اکتبر (یکم آبان) موکول شد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آلمان، نبیه‌بری در مقر پارلمان گفت جلسه نمایندگان پارلمان لبنان به دلیل نرسیدن تعداد نمایندگان به حد نصاب لازم (دو سوم از مجموع 127نماینده) به 23 اکتبر (یک آبان ماه) موکول شده است.

این در حالی است که عدنان ضاهر دبیرکل نمایندگان پارلمان لبنان گفت تعویق جلسه انتخاب رئیس جمهور به 23 اکتبر به دلیل دادن فرصت بیشتر برای تماس‌ها و رایزنی‌ها صورت گرفته تا به توافقی در خصوص نامزد مورد نظر دست یابند.

نبیه‌بری پیش از این هشدار داده بود، تنها در صورتی که دو سوم نمایندگان در جلسه حاضر باشند رای گیری خواهد شد در غیر این صورت جلسه را به تعویق خواهد انداخت.

مخالفان دولت پیش از این گفته بودند، در صورت عدم توافق درباره نام رئیس جمهور آینده در جلسه روز سه شنبه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهوری شرکت نخواهند کرد.

بر اساس ماده 49 قانون اساسی لبنان، رئیس جمهوری باید در دور اول با رای دوسوم نمایندگان پارلمان که به صورت سری اخذ می شود انتخاب شود و در صورتی که این امر صورت نپذیرد در دوره های بعدی تنها رای اکثریت 50 درصد کافی است. پارلمان لبنان 128نماینده دارد.

مدت ریاست جمهوری لبنان شش سال است و انتخاب مجدد وی در صورتی ممکن است که شش سال از پایان ریاست جمهوری‌اش بگذرد و تنها کسی را می توان برای ریاست جمهوری برگزید که از شرایط نمایندگی برخوردار باشد و هیچ مانعی برای نامزدیش به وجود نیاید.

در حال حاضر امیل لحود ریاست جمهوری این کشور را بر عهده دارد. لحود چهارم نوامبر سال 1988 به مدت شش سال به عنوان رئیس جمهوری لبنان برگزیده شد و مجلس این کشور در سال 2003 میلادی وی را به مدت سه سال دیگر در این سمت ابقا کرد. دوره کنونی ریاست جمهوری امیل لحود 24نوامبر امسال(سوم آذرماه) به پایان می‌رسد.

اکثریت پارلمان لبنان دارای 68 نماینده از مجموع127 نماینده پارلمان است و معارضان نیز دارای 58 نماینده هستند که 14 نفر از آنها وابسته به حزب‌الله هستند.

بحث انتخاب ریاست جمهوری از موضوعات داغ و جنجالی در میان گروههای سیاسی لبنان است به طوری که هنوز گروههای لبنانی نتوانسته‌اند در مورد نامزد وارد برای انتخابات ریاست جمهوری به توافق برسند.

در حال حاضر گروه های سیاسی لبنان درباره حد نصاب لازم برای انتخاب رئیس جمهور با یکدیگر اختلاف دارند و هر کدام در این زمینه به روش خود به تفسیر قانون اساسی می پردازند.

موافقان تشکیل دولت وحدت ملی (مخالفان دولت فؤاد سنیوره) از جمله حزب‌الله، جنبش امل به رهبری نبیه‌بری رئیس مجلس لبنان و جریان ملی آزاد به ریاست میشل عون با حد نصاب دو سوم اعضای پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور در لبنان موافقند.

این در حالی است که اکثریت پارلمان لبنان و موافقان دولت سنیوره با حد نصاب نصف به علاوه یک موافقند.

لبنانی‌ها از این واهمه دارند که نتوانند بر سر انتخاب رئیس جمهور جدید به توافق برسند و تجربه پایان دوره ریاست جمهوری امین جمیل ( 1988) در این کشور تکرار شود و دو دولت در لبنان تشکیل شود.

اعضای گروه 14مارس یا همان حامیان دولت کنونی فواد سنیوره در تلاش هستند تا رئیس جمهوری بعدی لبنان از گروه آنان انتخاب شود در حالیکه مخالفان دولت معتقدند رئیس جمهوری بعدی نیز باید مانند گذشته بر اساس قانون اساسی با کسب دو سوم آرای نمایندگان مجلس و با توافق همه گروهها و طوایف انتخاب شود.

مخالفان دولت هشدار داده‌اند، انتخاب رئیس جمهوری بعدی لبنان غیر از روش مذکور مشروعیتی نخواهد داشت و فرد منتخب تنها نماینده یک گروه خواهد بود.

تاکنون میشل عون رئیس جریان آزاد ملی و رئیس فراکسیون اصلاح و تغییر در پارلمان لبنان نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده که از حمایت گروه‌های مخالف دولت از جمله حزب‌الله لبنان برخوردار است در مقابل از طرف جریان 14مارس نیز "پطرس حرب" و "نسیب لحود" از نمایندگان پارلمان لبنان نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کردند.

کد خبر 32409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز