جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

درحالی‌که منابع اطلاعاتی لیبی در روزهای اخیر از ورود ده‌ها فرمانده ارشد گروه تروریستی داعش از عراق و سوریه به لیبی خبر داده‌اند، وزرای دفاع عضو ناتو قرار است این هفته در بروکسل نشستی ویژه درباره لیبی برگزار کنند.

داعش

ليبي در سال‌هاي اخير و بعد از سرنگوني حكومت قذافي، به چندين منطقه تحت كنترل گروه‌هاي شبه‌نظامي تبديل شده و دولت و ارتش مستقر هم ندارد. اين گروه‌هاي شبه‌نظامي با اسامي مختلف اما عمدتا با گرايش‌هاي سلفي تكفيري هستند. در اين بين داعش با انتشار چند فيلم از اعدام مسيحيان در كنار سواحل مديترانه، از حضور خود در شرق ليبي خبر داد. هدف داعش در ماه‌هاي اخير تصرف مناطق نفت‌خيز شرق ليبي بوده‌است. اكنون مقامات اطلاعاتي ليبي گفته‌اند بيش از 5هزار عضو داعش در خاك اين كشور حضور و فعاليت دارند.
مقامات آمريكايي ازجمله وزيرخارجه اين كشور هفته گذشته در سخنان جداگانه‌اي از توجه ويژه واشنگتن و شركاي غربي‌اش به ليبي طي روزهاي آينده خبر داده‌اند.

اين سخنان زمينه‌سازي براي عمليات جديد اين كشورها در خاك ليبي به نظر مي‌رسد. اين در حالي است كه بسياري از تحليلگران منطقه، وضعيت كنوني ليبي را نتيجه مداخله نظامي ناتو در سال2011 براي سرنگون كردن حكومت قذافي مي‌دانند. يكي از افسران سابق سيا در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه در اين‌باره گفته‌است، آمريكا گزينه‌هاي چنداني در قبال اوضاع ليبي ندارد اما همه متفق‌القول هستند كه بايد كاري صورت گيرد. آسوشيتدپرس هم به نقل از مقامات ارشد آمريكايي نوشته‌است آنچه فعلا در دست بررسي است، ماموريت مستشاري نظامي و حملات هوايي است.

شبكه خبري الجزيره به نقل از منابع آمريكايي اعلام كرده كه در حال حاضر بين 19 تا 25هزار تروريست داعش در عراق و سوريه فعال هستند. اين رقم نسبت به برآورد 30هزار نفري سال گذشته كمتر شده‌است. اما در مقابل شمار نيروهاي داعش در ليبي در اين مدت دوبرابر شده‌است.

کد خبر 324056

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha